Utbildningsvetenskapliga kommittén

Vetenskapsrådets kommitté för utbildningsvetenskap stödjer forskning och utbildning på forskarnivå av högsta vetenskapliga kvalitet inom det utbildningsvetenskapliga området. Kommittén består av elva aktiva forskare som representerar olika vetenskapliga discipliner med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning.

Ansvarar för fördelning av forskningsmedel

Utbildningsvetenskapliga kommittén beslutar om vilka utlysningar som ska göras inom utbildningsvetenskap. De beslutar också om vilka ansökningar som ska beviljas bidrag. Till sin hjälp har de beredningsgrupper som granskar och prioriterar ansökningarna som kommer in till Vetenskapsrådet, innan kommittén fattar beslut. Det är kommittén som utser ledamöter till beredningsgrupperna.

Följer upp och utvärderar forskning på området

Kommittén följer upp, utvärderar och tar fram strategier för forskningsområdet, till exempel genom forskningsöversikter. I det arbetet tar kommittén hjälp av både nationella och internationella experter. Kommittén arbetar för ökad internationalisering av forskningsområdet och bidrar bland annat till finansieringen av nordiska samverkansprogram inom ramen för NordForsk.

Kommittén arbetar också med forskningskommunikation och genomför regelbundet olika aktiviteter för att sprida och tillgängliggöra forskningsresultat och uppmärksamma aktuella frågor inom området.

Om utbildningsvetenskap

Utbildningsvetenskaplig forskning handlar om de globala, samhälleliga, institutionella, sociala, ekonomiska, historiska och diskursiva förhållandena där bildning, utbildning, undervisning och lärande sker. Forskningen sträcker sig från förskola, fritidshem och skola till vuxenutbildning, högre utbildning, högskolepedagogik och livslångt lärande.

Forskningen omfattar olika aspekter av lärande och bedömning, inkludering och ny teknologi, likvärdighet, flerspråkighet och nyanlända i utbildningssystemet liksom organisatoriska och utbildningspolitiska aspekter. Forskningen bedrivs inom flera olika vetenskapliga discipliner. Den bidrar till kunskapsutveckling och förstärker den vetenskapliga grunden för utbildning.

Se exempel på forskning vi finansierar inom utbildningsvetenskap

Kommitténs sammansättning

I kommittén sitter elva ledamöter som representerar olika vetenskapliga discipliner med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet utser ordförande och ledamöter. Sju av dem utses efter förslag från universitet och högskolor, och tre utses efter förslag från forskningsfinansiärerna Formas, Forte och Vinnova. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.

Kommittén sammanträder sex gånger per år.

Ledamöter 2025–2027
NamnTitelOrganisation

Fritjof Sahlström (ordförande)

Professor i pedagogik

Helsingfors universitet, Finland

Eva Alerby

Professor i pedagogikLuleå tekniska universitet och UiT Norges Arktiska Universitet

Helen Melander Bowden

Professor i pedagogik

Uppsala universitet

Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, Linköpings universitet

Professor i utbildningssociologiUppsala universitet

Mia Heikkilä

Professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning förskola

Stockholms universitet

Ylva Hofvander-Trulsson

Professor i estetiska ämnens didaktik

Stockholms konstnärliga högskola

Mona Holmqvist

Professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot forskning om skola och lärarprofession

Lunds universitet

Cecilia Lundholm

Professor i pedagogik med inriktning mot undervisning och lärande i samhällsvetenskapliga ämnen

Stockholms universitet

Johan Lundin

Professor i informatik
med inriktning mot lärande

Göteborgs universitet

Daniel Pettersson

Professor i pedagogik

Högskolan i Gävle

Per-Åke Rosvall

Professor i pedagogiskt arbete

Umeå universitet

 

Publicerad

Uppdaterad

Pdf / Utskrift

Kontakt

Kontakt ämnesråd, råd och kommittéer

sark@vr.se

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapsrådets årsredovisning 2024

  2. Kristina Hagström-Ståhl ny vetenskaplig rådgivare inom konstnärlig forskning

    Hon är huvudsakligen verksam inom scenkonstområdet och har arbetat som forskare och lärare i Sverige och USA. I sin nya roll ser Kristina Hagström-Ståhl fram emot att göra den konstnärliga forskningen mer relevant både inom forskarsamhället och utanf...

  3. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.