Ansvarar för fördelning av forskningsmedel
Utbildningsvetenskapliga kommittén beslutar om vilka utlysningar som ska göras inom utbildningsvetenskap. De beslutar också om vilka ansökningar som ska beviljas bidrag. Till sin hjälp har de beredningsgrupper som granskar och prioriterar ansökningarna till Vetenskapsrådet, innan kommittén fattar beslut. Det är kommittén som utser ledamöter till beredningsgrupperna.
Följer upp och utvärderar forskning på området
Kommittén följer upp, utvärderar och tar fram strategier för forskningsområdet, till exempel genom forskningsöversikter. I det arbetet tar kommittén hjälp av både nationella och internationella experter. Kommittén arbetar också för ökad internationalisering av forskningsområdet och bidrar bland annat till finansieringen av nordiska samverkansprogram inom ramen för NordForsk.
Varje år arrangerar kommittén konferensen Resultatdialog som ger forskare möjlighet att presentera och diskutera forskningsresultat inom det utbildningsvetenskapliga området.
Om utbildningsvetenskap
Inom utbildningsvetenskap studeras lärande, didaktik och ämnesdidaktik, undervisning, sociala och kulturella aspekter på utbildning, utbildningspolitik, utbildningssystem och organisation samt profession, och speciellt med relevans för skolans och förskolans utveckling. Forskningen bedrivs inom flera olika vetenskapliga discipliner och bidrar till kunskapsutveckling och förstärker den vetenskapliga grunden för utbildning.
Kommitténs sammansättning
I kommittén sitter elva ledamöter som representerar olika vetenskapliga discipliner med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet utser ordförande och ledamöter. Sju av dem utses efter förslag från universitet och högskolor, och tre utses efter förslag från forskningsfinansiärerna Formas, Forte och Vinnova. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.
Kommittén sammanträder sex gånger per år.
Namn | Titel | Organisation |
---|---|---|
Vibeke Grøver (ordförande) | Professor i pedagogik | Universitetet i Oslo |
Cecilia Bjursell | Professor i pedagogik och centrumledare för Encell | Stiftelsen Högskolan i Jönköping |
Helen Melander Bowden | Professor i pedagogik | Uppsala universitet |
Sven Bölte | Professor i barn- och ungdoms- | Karolinska institutet |
Mikael Börjesson | Professor i utbildningssociologi | Uppsala universitet |
Ylva Hofvander-Trulsson | Professor i estetiska ämnens didaktik | Stockholms konstnärliga högskola |
Christian Lundahl | Professor i pedagogik | Örebro universitet |
Johan Lundin | Professor i informatik | Göteborgs universitet |
Monica Rosén | Professor i pedagogik | Göteborgs universitet |
Björn Åstrand | Filosofie doktor i historia och lektor i pedagogiskt arbete | Umeå universitet |
Magnus Österholm | Docent i matematikdidaktik, Umeå universitet, och Professor i matematikdidaktik, Mittuniversitet |
Publicerad
Uppdaterad