Ansvarar för fördelning av forskningsmedel
Utbildningsvetenskapliga kommittén beslutar om vilka utlysningar som ska göras inom utbildningsvetenskap. De beslutar också om vilka ansökningar som ska beviljas bidrag. Till sin hjälp har de beredningsgrupper som granskar och prioriterar ansökningarna som kommer in till Vetenskapsrådet, innan kommittén fattar beslut. Det är kommittén som utser ledamöter till beredningsgrupperna.
Följer upp och utvärderar forskning på området
Kommittén följer upp, utvärderar och tar fram strategier för forskningsområdet, till exempel genom forskningsöversikter. I det arbetet tar kommittén hjälp av både nationella och internationella experter. Kommittén arbetar för ökad internationalisering av forskningsområdet och bidrar bland annat till finansieringen av nordiska samverkansprogram inom ramen för NordForsk.
Kommittén arbetar också med forskningskommunikation och genomför regelbundet olika aktiviteter för att sprida och tillgängliggöra forskningsresultat och uppmärksamma aktuella frågor inom området.
Om utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskaplig forskning handlar om de globala, samhälleliga, institutionella, sociala, ekonomiska, historiska och diskursiva förhållandena där bildning, utbildning, undervisning och lärande sker. Forskningen sträcker sig från förskola, fritidshem och skola till vuxenutbildning, högre utbildning, högskolepedagogik och livslångt lärande.
Forskningen omfattar olika aspekter av lärande och bedömning, inkludering och ny teknologi, likvärdighet, flerspråkighet och nyanlända i utbildningssystemet liksom organisatoriska och utbildningspolitiska aspekter. Forskningen bedrivs inom flera olika vetenskapliga discipliner. Den bidrar till kunskapsutveckling och förstärker den vetenskapliga grunden för utbildning.
Se exempel på forskning vi finansierar inom utbildningsvetenskap
Kommitténs sammansättning
I kommittén sitter elva ledamöter som representerar olika vetenskapliga discipliner med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet utser ordförande och ledamöter. Sju av dem utses efter förslag från universitet och högskolor, och tre utses efter förslag från forskningsfinansiärerna Formas, Forte och Vinnova. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.
Kommittén sammanträder sex gånger per år.
Namn | Titel | Organisation |
---|---|---|
Fritjof Sahlström (ordförande) | Professor i pedagogik | Helsingfors universitet, Finland |
Eva Alerby | Professor i pedagogik | Luleå tekniska universitet och UiT Norges Arktiska Universitet |
Helen Melander Bowden | Professor i pedagogik | Uppsala universitet |
Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, Linköpings universitet | Professor i utbildningssociologi | Uppsala universitet |
Mia Heikkilä | Professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning förskola | Stockholms universitet |
Ylva Hofvander-Trulsson | Professor i estetiska ämnens didaktik | Stockholms konstnärliga högskola |
Mona Holmqvist | Professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot forskning om skola och lärarprofession | Lunds universitet |
Cecilia Lundholm | Professor i pedagogik med inriktning mot undervisning och lärande i samhällsvetenskapliga ämnen | Stockholms universitet |
Johan Lundin | Professor i informatik | Göteborgs universitet |
Daniel Pettersson | Professor i pedagogik | Högskolan i Gävle |
Per-Åke Rosvall | Professor i pedagogiskt arbete | Umeå universitet |
Publicerad
Uppdaterad