Ansvarar för fördelning av forskningsmedel
Utbildningsvetenskapliga kommittén beslutar om vilka utlysningar som ska göras inom utbildningsvetenskap. De beslutar också om vilka ansökningar som ska beviljas bidrag. Till sin hjälp har de beredningsgrupper som granskar och prioriterar ansökningarna som kommer in till Vetenskapsrådet, innan kommittén fattar beslut. Det är kommittén som utser ledamöter till beredningsgrupperna.
Följer upp och utvärderar forskning på området
Kommittén följer upp, utvärderar och tar fram strategier för forskningsområdet, till exempel genom forskningsöversikter. I det arbetet tar kommittén hjälp av både nationella och internationella experter. Kommittén arbetar för ökad internationalisering av forskningsområdet och bidrar bland annat till finansieringen av nordiska samverkansprogram inom ramen för NordForsk.
Kommittén arbetar också med forskningskommunikation och genomför regelbundet olika aktiviteter för att sprida och tillgängliggöra forskningsresultat och uppmärksamma aktuella frågor inom området.
Om utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskaplig forskning handlar om de globala, samhälleliga, institutionella, sociala, ekonomiska, historiska och diskursiva förhållandena där bildning, utbildning, undervisning och lärande sker. Forskningen sträcker sig från förskola, fritidshem och skola till vuxenutbildning, högre utbildning, högskolepedagogik och livslångt lärande.
Forskningen omfattar olika aspekter av lärande och bedömning, inkludering och ny teknologi, likvärdighet, flerspråkighet och nyanlända i utbildningssystemet liksom organisatoriska och utbildningspolitiska aspekter. Forskningen bedrivs inom flera olika vetenskapliga discipliner. Den bidrar till kunskapsutveckling och förstärker den vetenskapliga grunden för utbildning.
Se exempel på forskning vi finansierar inom utbildningsvetenskap
Kommitténs sammansättning
I kommittén sitter elva ledamöter som representerar olika vetenskapliga discipliner med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet utser ordförande och ledamöter. Sju av dem utses efter förslag från universitet och högskolor, och tre utses efter förslag från forskningsfinansiärerna Formas, Forte och Vinnova. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.
Kommittén sammanträder sex gånger per år.
Namn | Titel | Organisation |
---|---|---|
Vibeke Grøver (ordförande) | Professor i pedagogik | Universitetet i Oslo |
Eva Alerby* | Professor i pedagogik | Luleå tekniska universitet och UiT Norges Arktiska Universitet |
Helen Melander Bowden | Professor i pedagogik | Uppsala universitet |
Sven Bölte | Professor i barn- och ungdoms- | Karolinska institutet |
Mikael Börjesson | Professor i utbildningssociologi | Uppsala universitet |
Ylva Hofvander-Trulsson | Professor i estetiska ämnens didaktik | Stockholms konstnärliga högskola |
Christian Lundahl | Professor i pedagogik | Örebro universitet |
Johan Lundin | Professor i informatik | Göteborgs universitet |
Jonas Vlachos | Professor i nationalekonomi | Stockholms universitet |
Magnus Österholm | Professor i matematikdidaktik | Mittuniversitet och Umeå universitet |
* Eva Alerby ersätter från och med 2023-09-19 Cecilia Bjursell, professor i pedagogik och centrumledare för Encell vid Stiftelsen Högskolan i Jönköping.
Monica Rosén, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, var ledamot till augusti 2024.
Publicerad
Uppdaterad