Inom utbildningsvetenskap studeras undervisning, lärande och kommunikation, didaktik och ämnesdidaktik, sociala och kulturella aspekter på utbildning, utbildningspolitik, utbildningssystem och organisation. Forskningen bedrivs inom flera olika vetenskapliga discipliner. Den bidrar till kunskapsutveckling och förstärker den vetenskapliga grunden för utbildning.
Utbildningsvetenskaplig forskning kan handla om olika aspekter av lärande, allt ifrån det som är relaterat till utveckling, kompetensutveckling och delaktighet, undervisning och olika sätt att lära, till samspel och utformning av miljön, och lärande i olika sociala, kulturella och institutionella sammanhang. Den kan handla om undervisning av olika innehållsmässig karaktär, om bedömning och kunskapsresultat, om multimodalt lärande, om inkludering och ny teknologi, om likvärdighet, flerspråkighet och nyanlända i utbildningssystemet liksom organisatoriska och utbildningspolitiska aspekter.
Utbildningsvetenskap utgör kunskapsunderlag för den betydande del av det svenska samhället som utgörs av utbildningssystemet, och berör direkt eller indirekt en stor del av befolkningen.
Publicerad
Uppdaterad