Publicerad den 25 maj 2018

Uppdaterad den 22 mars 2019

Utbildningsvetenskapliga kommittén

Vetenskapsrådets kommitté för utbildningsvetenskap stödjer forskning och utbildning på forskarnivå av högsta vetenskapliga kvalitet inom det utbildningsvetenskapliga området. Kommittén består av elva aktiva forskare som representerar olika vetenskapliga discipliner med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning.

Ansvarar för fördelning av forskningsmedel

Utbildningsvetenskapliga kommittén beslutar om vilka utlysningar som ska göras inom utbildningsvetenskap. De beslutar också om vilka ansökningar som ska beviljas bidrag. Till sin hjälp har de beredningsgrupper som granskar och prioriterar ansökningarna till Vetenskapsrådet, innan kommittén fattar beslut. Det är kommittén som utser ledamöter till beredningsgrupperna.

Följer upp och utvärderar forskning på området

Kommittén följer upp, utvärderar och tar fram strategier för forskningsområdet, till exempel genom forskningsöversikter. I det arbetet tar kommittén hjälp av både nationella och internationella experter. Kommittén arbetar också för ökad internationalisering av forskningsområdet och bidrar bland annat till finansieringen av nordiska samverkansprogram inom ramen för NordForsk.

Varje år arrangerar kommittén konferensen Resultatdialog som ger forskare möjlighet att presentera och diskutera forskningsresultat inom det utbildningsvetenskapliga området.

Om utbildningsvetenskap

Inom utbildningsvetenskap studeras lärande, didaktik och ämnesdidaktik, undervisning, sociala och kulturella aspekter på utbildning, utbildningspolitik, utbildningssystem och organisation samt profession, och speciellt med relevans för skolans och förskolans utveckling. Forskningen bedrivs inom flera olika vetenskapliga discipliner och bidrar till kunskapsutveckling och förstärker den vetenskapliga grunden för utbildning.

Kommitténs sammansättning

I kommittén sitter elva ledamöter som representerar olika vetenskapliga discipliner med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet utser ordförande och ledamöter. Sju av dem utses efter förslag från universitet och högskolor, och tre utses efter förslag från forskningsfinansiärerna Formas, Forte och Vinnova. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.

Kommittén sammanträder sex gånger per år.

Ledamöter 2019–2021
NamnTitelOrganisation
Petter Aasen
(ordförande juli 2016 – juni 2019)
Professor i utbildningsvetenskap och rektorHøgskolen i Sørøst-Norge, Norge
Camilla BardelProfessor i moderna språk med didaktisk inriktningStockholms universitet
Cecilia BjursellDocent i företagsekonomi och tf VD för EncellStiftelsen Högskolan i Jönköping
Sven BölteProfessor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskapKarolinska institutet, KI
Mikael BörjessonProfessor i utbildningssociologUppsala universitet
Johan LithnerProfessor i matematikdidaktikUmeå universitet

Christian Lundahl

Professor i pedagogik

Örebro universitet

Annica Löfdahl HultmanProfessor i pedagogiskt arbeteKarlstads universitet
Monica RosénProfessor i pedagogikGöteborgs universitet
Christina SegerholmProfessor i pedagogikUmeå universitet

Robert Thornberg

Professor i pedagogik

Linköpings universitet

 

Kontakt ämnesråd, råd och kommittéer

sark@vr.se

Kontakt

Kontakt ämnesråd, råd och kommittéer

sark@vr.se

Mer inom samma ämne

  1. Debattreplik: "Förslaget bygger på en rad felaktigheter"

    Med anledning av den debattartikel som Patrik Hall och Ulf Sandström publicerade i DN Debatt den 12 maj, har Vetenskapsrådets generaldirektör Sven Stafström skrivit en replik.

  2. Kan ERC:s bedömning av forskning användas nationellt?

    Att ta tillvara goda forskningsidéer Denna kartläggning är en uppföljning av en av rekommendationerna i Vetenskapsrådets utredning ”Svenskt deltagande i Europeiska forskningsrådet” (2017), som efterlyste olika sätt att ”ta tillvara goda forskningsi...

  3. Uppföljning och analys av Vetenskapsrådets bidragsform internationell postdok

    Rapporten belyser Vetenskapsrådets bidragsform internationell postdok i relation till dess syfte: att främja nydisputerade forskares akademiska karriär genom att ge dem möjlighet att bedriva forskning utomlands under trygga anställningsförhållanden. ...