Publicerad den 25 maj 2018

Uppdaterad den 01 juli 2019

Utbildningsvetenskapliga kommittén

Vetenskapsrådets kommitté för utbildningsvetenskap stödjer forskning och utbildning på forskarnivå av högsta vetenskapliga kvalitet inom det utbildningsvetenskapliga området. Kommittén består av elva aktiva forskare som representerar olika vetenskapliga discipliner med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning.

Ansvarar för fördelning av forskningsmedel

Utbildningsvetenskapliga kommittén beslutar om vilka utlysningar som ska göras inom utbildningsvetenskap. De beslutar också om vilka ansökningar som ska beviljas bidrag. Till sin hjälp har de beredningsgrupper som granskar och prioriterar ansökningarna till Vetenskapsrådet, innan kommittén fattar beslut. Det är kommittén som utser ledamöter till beredningsgrupperna.

Följer upp och utvärderar forskning på området

Kommittén följer upp, utvärderar och tar fram strategier för forskningsområdet, till exempel genom forskningsöversikter. I det arbetet tar kommittén hjälp av både nationella och internationella experter. Kommittén arbetar också för ökad internationalisering av forskningsområdet och bidrar bland annat till finansieringen av nordiska samverkansprogram inom ramen för NordForsk.

Varje år arrangerar kommittén konferensen Resultatdialog som ger forskare möjlighet att presentera och diskutera forskningsresultat inom det utbildningsvetenskapliga området.

Om utbildningsvetenskap

Inom utbildningsvetenskap studeras lärande, didaktik och ämnesdidaktik, undervisning, sociala och kulturella aspekter på utbildning, utbildningspolitik, utbildningssystem och organisation samt profession, och speciellt med relevans för skolans och förskolans utveckling. Forskningen bedrivs inom flera olika vetenskapliga discipliner och bidrar till kunskapsutveckling och förstärker den vetenskapliga grunden för utbildning.

Kommitténs sammansättning

I kommittén sitter elva ledamöter som representerar olika vetenskapliga discipliner med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet utser ordförande och ledamöter. Sju av dem utses efter förslag från universitet och högskolor, och tre utses efter förslag från forskningsfinansiärerna Formas, Forte och Vinnova. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.

Kommittén sammanträder sex gånger per år.

Ledamöter 2019–2021
NamnTitelOrganisation
Vibeke Grøver
(ordförande juli 2019 – juni 2022)
Professor i pedagogikkUniversitetet i Olso, Norge
Camilla BardelProfessor i moderna språk med didaktisk inriktningStockholms universitet
Cecilia BjursellDocent i företagsekonomi och tf VD för EncellStiftelsen Högskolan i Jönköping
Sven BölteProfessor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskapKarolinska institutet, KI
Mikael BörjessonProfessor i utbildningssociologUppsala universitet
Johan LithnerProfessor i matematikdidaktikUmeå universitet

Christian Lundahl

Professor i pedagogik

Örebro universitet

Annica Löfdahl HultmanProfessor i pedagogiskt arbeteKarlstads universitet
Monica RosénProfessor i pedagogikGöteborgs universitet
Christina SegerholmProfessor i pedagogikUmeå universitet

Robert Thornberg

Professor i pedagogik

Linköpings universitet

 

Kontakt ämnesråd, råd och kommittéer

sark@vr.se

Kontakt

Kontakt ämnesråd, råd och kommittéer

sark@vr.se

Mer inom samma ämne

  1. Resultatdialog 2019

    Välkommen till Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog som vi i år arrangerar i samarbete med Göteborgs universitet. Syftet med konferensen är att presentera nya rön inom utbildningsvetenskaplig forskning och att fungera som en mötesplats för forsk...

  2. Jämställdhet i Vetenskapsrådets miljöstöd och excellenssatsningar

    Utfall av utlysningar gjorda mellan 2004–2016 Når Vetenskapsrådets forskningsstöd manliga och kvinnliga forskare på jämställda villkor? Vi har undersökt vilka som sökt och blivit beviljade bidrag till forskningsmiljöer respektive stöd inom olika exc...

  3. Debattreplik: "Förslaget bygger på en rad felaktigheter"

    Med anledning av den debattartikel som Patrik Hall och Ulf Sandström publicerade i DN Debatt den 12 maj, har Vetenskapsrådets generaldirektör Sven Stafström skrivit en replik.