Uppdatering 2021-02-04: Under rubriken ”Ramar för forskningsinfrastrukturbidraget” har dokumentet ”Särskilda villkor för beviljade medel till investeringar i befintlig forskningsinfrastruktur” lagts till.
Stängd utlysning
13 januari - 16 februari 2021
Bidrag till investering i befintlig forskningsinfrastruktur
Syftet med bidraget är att stödja investeringar i redan befintlig forskningsinfrastruktur av nationellt intresse.
Bidraget kan sökas av infrastrukturer som uppfyller Vetenskapsrådets krav på nationellt intresse oavsett pågående eller tidigare stöd från Vetenskapsrådet. Bidraget får användas för investering i utrustning eller forskningsdatabaser, inklusive inköp, teknisk utveckling, konstruktion, installation samt anpassning av lokaler. Bidraget kan inte sökas för större nyinvesteringar som väsentligt ändrar eller utökar inriktningen av infrastrukturens verksamhet. Resurser för drift, underhåll och användarstöd ska tillhandahållas av de sökande organisationerna.
Stödform: Infrastrukturstöd
Område: Forskningsinfrastruktur
Inriktning: Investeringar i befintlig nationell forskningsinfrastruktur
Söks av: Organisation
Medverkande forskare: Inga forskare kan bjudas in att medverka i ansökan
Bidragstid: 5 år
Bidragsbelopp: Minst 8 miljoner kronor. (Undantag kan göras för infrastrukturer inom områden där även en lägre nivå utgör en signifikant investering).
Bidragsperioden startar: November 2021
Ansökningsperiod: 13 januari 2021 (kl. 14.00) - 16 februari 2021 (kl. 14.00)
Bidragsbeslutet publiceras: Senast i augusti 2021
Att notera:
- Konstruktion och utveckling samt upphandling av investeringen ska vara genomförd 2022 och redovisad senast 31 mars 2023.
- En organisation kan söka i denna utlysning även om man har pågående bidrag för nationell infrastruktur i samma syfte. Dock kan man inte söka för investeringar som redan beviljats inom det pågående bidraget eller där det angavs i ansökan för det pågående bidraget att investeringen ställts till infrastrukturens förfogande.
- Medel till en enskild infrastruktur kan endast sökas i en av årets utlysningar om infrastrukturbidrag. Det vill säga antingen i utlysningen ”Infrastruktur av nationellt intresse 2021”, eller ”Bidrag till investering i befintlig forskningsinfrastruktur”.
Frågor om finansiering av forskningsinfrastruktur
Magnus Friberg
Specifika instruktioner för utlysningen
Förutom den utlysningstexten behöver du också ta del av vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
Här beskriver vi de krav som måste vara uppfyllda för att organisationen ska vara behörig att ansöka om bidraget. Vi utför kontroller och avslår de ansökningar som inte uppfyller kraven.
Ramar för forskningsinfrastrukturbidraget
- Ansökans ändamål ska uppfylla Vetenskapsrådets definition och kriterier för forskningsinfrastruktur av nationellt intresse, se under rubriken ”Inriktning” nedan.
- Ansökan kan göras av ett eller flera svenska universitet, högskolor, eller andra svenska myndigheter med forskningsuppdrag.
- Om flera organisationer medverkar i en ansökan bör ansökan göras inom ramen för ett konsortium. Bara en organisation är medelsförvaltare för bidraget.
- Ansökan ska avse svensk infrastruktur. Ansökan kan inte avse investeringar i internationella forskningsinfrastrukturer som drivs av en utländsk eller internationell organisation.
- Sökt belopp kan endast inkludera kostnader för investering inom en befintlig infrastruktur, se under rubriken ”kostnader och bidragsbelopp” nedan.
- Ansökan ska innehålla en totalbudget som omfattar hela bidragsperioden inklusive beräknade kostnader för drift, underhåll och användarstöd (som dock inte kommer att finansieras av Vetenskapsrådet).
- Ansökan kan omfatta upp till 100% av investeringen, men bidraget kan också användas för att delfinansiera en investering om medel kan garanteras av medelsförvaltaren.
- Medelsförvaltaren ansvarar för att resurser för drift, underhåll och användarstöd ställs till förfogande för alla svenska akademiska användare. Användare kan debiteras för användarstöd.
Förutom Vetenskapsrådets generella bidragsvillkor för beviljade medel till forskning och forskningsstödjande verksamhet gäller också särskilda villkor för bidrag till investeringar i nationell infrastruktur.
Läs de särskilda villkoren Pdf, 624.5 kB, öppnas i nytt fönster.
Inriktning
Centralt för utveckling av forskning och innovation är att forskare har tillgång till högklassig forskningsinfrastruktur. För att svenska forskare ska kunna använda forskningsinfrastruktur som ger tillgång till de främsta metoderna, den bästa utrustningen och relevant expertis arbetar Vetenskapsrådet med att finansiera och långsiktigt planera för forskningsinfrastruktur av nationellt intresse.
Vetenskapsrådets definition av forskningsinfrastruktur av nationellt intresse lyder:
En forskningsinfrastruktur av nationellt intresse avser att tillhandahålla resurser som möjliggör forskning för flera forskargrupper och olika projekt inom ett eller flera forskningsområden.
I tillägg till definitionen tillämpar Vetenskapsrådet följande kriterier för infrastruktur och finansierar forskningsinfrastruktur som
- möjliggör forskning av högsta vetenskapliga kvalitet och som därmed bidrar till samhällets utveckling
- är öppet tillgänglig främst för forskare men även för industri och andra relevanta aktörer verksamma i Sverige. Vid begränsad tillgång ska prioritering i huvudsak ske på basis av vetenskaplig excellens
- är av brett nationellt intresse vilket i de flesta fall betyder att forskningsinfrastrukturen utnyttjas av flera forskargrupper och forskare från flera forskande organisationer samt att Vetenskapsrådets finansiering skapar ett nationellt mervärde
- har en långsiktig planering för den vetenskapliga verksamheten
- har en långsiktig planering för ledning och styrning, finansiering, kompetensuppbyggnad och utveckling.
Sökande
Bidraget söks av ett svenskt universitet eller högskola eller någon annan svensk organisation som är godkänd som medelsförvaltare Öppnas i nytt fönster. av Vetenskapsrådets bidrag. Medelsförvaltaren ska vara värdorganisation för infrastrukturen och är ansvarig för att bidraget används enligt Vetenskapsrådets villkor. När två eller flera organisationer bidrar med resurser till infrastrukturen bör de bilda ett konsortium. Infrastrukturens organisation bedöms utifrån hur ändamålsenlig den är för att ansvara för investeringen.
Ansökan ska inkludera en namngiven projektledare för infrastrukturen. Projektledaren är föreståndare eller någon som har en liknande roll i infrastrukturen och ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar och sedan under hela bidragsperioden, såvida inte Vetenskapsrådet medger undantag. Anställningen ska omfatta minst 20 procent av en heltidsanställning. Projektledaren behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället.
I de fall ett konsortium står bakom en ansökan ska samtliga konsortiemedlemmar bekräfta sitt åtagande i form av stödbrev (se vidare under avsnittet ”Vad ska ansökan innehålla?”). För att säkerställa ansvarsförhållanden mellan medlemmarna i konsortiet kräver Vetenskapsrådet ett konsortialavtal som undertecknats av alla de deltagande konsortiemedlemmarnas rektor/myndighetschef. Konsortialavtalet ska upprättas och finnas tillgängligt hos medelsförvaltaren innan utbetalning av bidraget kan börja.
Antal ansökningar och tidigare bidrag
En organisation kan söka i denna utlysning även om man har pågående bidrag för nationell infrastruktur i samma syfte. Dock kan man inte söka för investeringar som redan beviljats inom det pågående bidraget eller där det angavs i ansökan för det pågående bidraget att den sökta investeringen ställts till infrastrukturens förfogande.
Medel till en enskild infrastruktur kan endast sökas i en av årets utlysningar om infrastrukturbidrag. Det vill säga antingen i utlysningen ”Infrastruktur av nationellt intresse 2021”, eller ”Bidrag till investering i befintlig forskningsinfrastruktur”.
Medverkande forskare
Denna ansökan kan inte inkludera medverkande forskare. Eventuella medverkande organisationer och deras roller beskrivs i bilagan ”Beskrivning av infrastrukturen och dess verksamhet” (se anvisningar under ”Beskrivning av infrastrukturen och dess verksamhet” nedan).
Kostnader och bidragsbelopp
Bidraget avser investeringar i befintlig nationell forskningsinfrastruktur som möter Vetenskapsrådets kriterier för forskningsinfrastruktur av nationellt intresse. Bidraget kan endast inkludera kostnader för uppgradering och nyinvestering inom en befintlig infrastruktur - inklusive inköp, teknisk utveckling, konstruktion, installation samt anpassning av lokaler för en vetenskaplig utrustning eller kompletterande datainsamling för forskningsdatabaser. Bidrag kan inte sökas för drift, underhåll eller användarstöd i denna utlysning. Dock ska det framgå i ansökan att dessa resurser finns tillgängliga under dispositionstiden för bidraget.
Bidraget får inte användas för forskning, doktorandlön, utbildningsbidrag, forskarskola, konferensbidrag, forskarutbyte, resebidrag för forskare som använder infrastrukturen, eller liknande. Bidraget får inte heller användas som finansiering av medverkan i EU-projekt om detta inte särskilt överenskommits.
Bidrag kan inte sökas för investeringar som väsentligen ändrar infrastrukturens inriktning och verksamhetsområde.
Minsta bidragsbelopp är 8 000 000 kronor men undantag kan göras för infrastrukturer inom områden där även en lägre beloppsnivå utgör en signifikant investering. Om så är fallet ska en motivering inkluderas i bilagan ”Förklaring av budget”.
Medfinansiering
Det finns inga krav på direkt medfinansiering för bidrag till investeringar i nationell infrastruktur. Dock kan bidraget användas för att delfinansiera investeringar där även andra finansiärer eller konsortiet också bidrar.
Notera att medelsförvaltaren måste garantera att resurser finns tillgängliga för drift, underhåll och användarstöd under bidragets dispositionstid. Det innebär alla kostnader som inte direkt avser inköp, teknisk utveckling, konstruktion, installation samt anpassning av lokaler för en vetenskaplig utrustning eller kompletterande datainsamling för forskningsdatabaser.
Bidragstid
Bidraget betalas ut från 2021 till och med 2025. Vetenskapsrådet kommer att besluta om bidrag motsvarande 70% av de beräknade kostnaderna för utbetalning under 2021 och 2022. Efter redovisning av faktiska kostnader kommer Vetenskapsrådet besluta om utbetalning av återstående medel upp till 100% av beräknade kostnader eller 100% av de faktiska kostnaderna beroende på vilken av dem som är det lägre beloppet.
Redovisning av faktiska kostnader sker senast 31 mars 2023. Vid redovisningstillfället ska samtliga upphandlingar vara genomförda samt eventuella tekniska utvecklings- och konstruktionsprojekt vara slutförda. I särskilda fall kan Vetenskapsrådet, efter ansökan, bevilja en begränsad förlängd tid för redovisning av faktiska kostnader.
Vi ber sökande att orientera sig i ansökningsformuläret i Prisma parallellt med att läsa nedanstående instruktioner, som beskriver det utlysningsspecifika innehållet i ansökan. Mer information om praktiskt tillvägagångssätt finns i vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
Språk
Utländska experter används i den vetenskapliga bedömningen av ansökningarna. För att säkerställa att bedömningen sker på ett likvärdigt och effektivt sätt ber vi därför att ansökan utformas på engelska.
Ansökans delar
Ansökningsformuläret innehåller följande flikar:
- Beskrivande information
- Infrastrukturens mål och verksamhet
- Budget och forskningsresurser
- Nyckelreferenser
- Stödbrev
- Medelsförvaltare
- Medverkande (i denna utlysning endast administratörer)
Nedan beskrivs vilken information som vi efterfrågar under respektive flik.
Beskrivande information
Medverkande organisationer
Lista de organisationer som medverkar i ansökan. Medverkande organisationer ska uppfylla Vetenskapsrådets kriterier för godkända medelsförvaltare Öppnas i nytt fönster..
Abstract
Sammanfattningen ska innehålla en kort beskrivning av följande:
- den forskningsinfrastruktur som ansökan avser och dess specifika funktion inom området
- infrastrukturens verksamhet och organisation
- infrastrukturens vetenskapliga mål
- vad bidraget ska användas till
- vilket nationellt mervärde infrastrukturen väntas bidra till.
Texten ska ge en översiktlig bild av infrastrukturens syfte, verksamhet och vilken forskning som stöds. Skriv så att även personer med annan forskningsinriktning kan ta del av informationen.
Redogörelsen ska omfatta högst 2 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en halv A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Populärvetenskaplig beskrivning
Beskriv infrastrukturen så att även den som inte är insatt i ämnet har möjlighet att förstå. Utgå från nedanstående punkter.
- Beskriv infrastrukturens verksamhet och vetenskapliga mål.
- Beskriv hur den tänkta investeringen stärker verksamheten och dess vetenskapliga mål.
- Lyft fram vilka (nya) möjligheter investeringen erbjuder för svensk forskning, innovation och samhällsnytta.
- Förklara på vilket sätt (den nya) kunskapen kan vara betydelsefull.
Den populärvetenskapliga beskrivningen är ett viktigt verktyg när vi informerar om den forskning som Vetenskapsrådet finansierar. Om vi beviljar ansökan, förbehåller vi oss rätten att använda beskrivningen för informationsändamål.
Redogörelsen ska omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Observera! Den populärvetenskapliga beskrivningen måste skrivas på svenska, till skillnad från resten av ansökan.
Infrastrukturens mål och verksamhet
Etiska överväganden
Beskriv vilka etiska frågor som är aktuella för infrastrukturen. Redovisa även planeringen för att hantera etiska dilemman som kan dyka upp. Ange även om hantering av persondata, djur- eller humanförsök ingår i infrastrukturens verksamhet. Om inga etiska frågor är aktuella ska detta motiveras.
Motiveringen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Vetenskaplig plan
Den vetenskapliga planen ska bestå av en kortfattad men komplett beskrivning av infrastrukturen. Den ska omfatta högst 8 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler, referenser och eventuella bilder inkluderade. Observera att de nyckelreferenser som efterfrågas ska bifogas som en separat bilaga under fliken ”Nyckelreferenser”.
Den vetenskapliga planen ska utgå från det specifika område/infrastruktur för vilket bidraget söks, och innehålla följande information i nedanstående ordning:
Vetenskaplig motivering av infrastrukturen med särskilt fokus på betydelsen av den nya investeringen.
- Beskriv hur den befintliga infrastrukturen adresserar specifika vetenskapliga utmaningar och vilken vetenskapligt framstående forskning som möjliggörs av den befintliga infrastrukturen. Referenser anges i bilagan ”Nyckelreferenser”.
- Beskriv den befintliga infrastrukturens användargrupper och ange följande information:
- Statistik över antalet akademiska användare (ange även omfattning uppdelat på forskningsområde, män/kvinnor, och lärosäte/organisation där detta är möjligt).
- Beskriv hur infrastrukturen långsiktigt bidrar till nationell kompetensuppbyggnad.
- Beskriv infrastrukturens policy för tillgängliggörande av data som tas fram vid infrastrukturen.
- Redogör för vilka positiva effekter som förväntas av den sökta investeringen.
- Redogör för svenska forskares behov av den befintliga infrastrukturen (på vilket sätt är den av nationellt intresse).
- Beskriv relationen till eventuell annan befintlig nationell och/eller internationell infrastruktur inom området och varför sökt investering behövs.
- Beskriv hur investeringen är av intresse för befintliga och förväntade nya användargrupper.
Beskrivning av infrastrukturen och dess verksamhet
Beskrivningen får omfatta maximalt 10 A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler, och eventuella bilder inkluderade. Minst en av dessa sidor ska användas för att beskriva datahantering (vilken typ av data som genereras och hur den hanteras) inom infrastrukturen samt infrastrukturens behov av stödjande e-infrastruktur. Se vidare nedan under ”Datahantering och behov av stödjande e-infrastruktur”. Observera att de nyckelreferenser som efterfrågas ska bifogas som en separat bilaga under fliken ”Nyckelreferenser”.
Beskrivningen bör innehålla nedanstående rubriker och frågeställningar.
1. Infrastrukturens organisation och ledning (organisatorisk plan)
Beskriv infrastrukturens organisation och ledning enligt punkterna nedan.
- Redogör för organisationerna som står bakom infrastrukturen och deras roller i ledarskapet av infrastrukturen.
- Beskriv infrastrukturens organisationsform (konsortium eller inte konsortium) och vad eventuella ingående organisationer ska bidra med.
- Om en nationell infrastruktur helt eller delvis också är en svensk nod i en internationell infrastruktur, tydliggör hur de två delarna relaterar till varandra med avseende på verksamhet, budget, organisation och ledning.
2. Infrastrukturens verksamhet
2.1 Grafisk översikt
Beskriv infrastrukturens organisation och uppbyggnad grafiskt.
2.2 Tidplan
Ange en tidplan för utveckling, upphandling, konstruktion/datainsamling, installation, drift och avveckling. Bifoga tidplanen i form av ett Ganttschema. Schemat ska inkludera delmål och resultat (deliverables) för verksamheten kopplad till den investering som ansökan avser.
2.3 Användare
Infrastrukturen ska ha en policy för tillgänglighet. Enligt Vetenskapsrådets särskilda villkor för infrastrukturbidrag ska, i de fall infrastrukturen erbjuder en begränsad resurs, tillgänglighet prioriteras baserat på vetenskaplig excellens.
- Beskriv hur infrastrukturen avser att säkerställa nationell tillgänglighet till investeringen baserad på vetenskaplig excellens.
- Beskriv hur infrastrukturen informerar och kommunicerar med nuvarande, och möjliga nya, användare.
- Beskriv hur infrastrukturen arbetar med avancerat användarstöd och utbildning för användare. Användarstöd/utbildning kan inkludera planering av experiment, handhavande av instrument, val av experimentella analysmetoder och dataanalys.
- Ange om infrastrukturen tar ut användaravgifter. Om så sker, beskriv hur dessa beräknas och vilka användare som omfattas av avgifter. Kommersiella användare eller uppdragsforskning som nyttjar infrastrukturen ska täcka den faktiska kostnaden för användningen.
2.4 Konstruktion, utveckling och drift av investeringen
Med en investering avses direkta kostnader för inköp, teknisk utveckling, konstruktion, installation samt anpassning av lokaler för en vetenskaplig utrustning eller kompletterande datainsamling för forskningsdatabaser. Investeringen kan bestå av en vetenskaplig utrustning/forskningsdatabas eller ett ’funktionellt paket’ där enskilda utrustningar eller forskningsdatabaser tillsammans behövs för ett forskningsändamål.
Beskriv följande punkter för den sökta investeringen:
- Redogör för investeringens funktion och koppling till infrastrukturens vetenskapliga mål.
- Inkludera en teknisk beskrivning av investeringen samt en uppskattning av dess livslängd och hur den ersätter eller kompletterar befintliga investeringar och pågående verksamhet inom infrastrukturen.
- Redogör för behov av andra resurser såsom drift, underhåll och användarstöd och hur dessa ska finansieras. (Notera att bidrag för drift, underhåll och användarstöd inte kan sökas i denna utlysning och att bidragsmottagaren måste garantera att resurser för detta finns tillgängliga).
- Investeringar och tillhörande resurser för drift, underhåll och användarstöd ska anges uppdelad i logiska poster i budgeten (se budgetmall).
Ange hur enskilda poster hänger samman, om de är beroende av varandra och hur beroendet ser ut.
3. Datahantering och behov av stödjande e-infrastruktur
Minst en sida i bilagan ska användas för att beskriva datahantering (vilken typ av data som genereras och hur den hanteras) inom infrastrukturen med särskilt fokus på hur de nya behov som uppkommer med anledning av den sökta investeringen ska hanteras.
- Beskriv om infrastrukturen har en datapolicy och datahanteringsplan på plats eller i planeringen, och om/hur verksamheten arbetar med FAIR-principerna (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable).
- Beskriv infrastrukturens tekniska lösningar för e-infrastruktur, samt vilken stödjande e-infrastruktur som ska användas. Med stödjande e-infrastruktur avses tillgång till nätverksuppkoppling, datorresurser för storskaliga beräkningar och lagring. Ange specifikt om, och i sådana fall hur, infrastrukturen hanterar persondata och andra känsliga data.
- Beskriv infrastrukturens tillgång till och utveckling av avancerat användarstöd och användarverktyg, till exempel utbildning, specifik mjukvara, databaser och liknande som krävs för infrastrukturens verksamhet (det vill säga för att genomföra experiment samt samla in, hantera och bearbeta data vid infrastrukturen).
I de fall där e-infrastrukturen endast kräver normal kontorsutrustning eller existerande datanät anges detta.
Budget och forskningsresurser
Total kostnad
Ange totalt sökt belopp från Vetenskapsrådet i Prisma (beloppet ska överensstämma med vad som anges i budgetbilagan nedan). Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Budget
Bifoga forskningsinfrastrukturens budget i excel-format. Använd den budgetmall som Vetenskapsrådet tillhandahåller Excel, 24.2 kB, öppnas i nytt fönster. och ange kostnaderna i tusentals kronor (tSEK).
Observera att hela kostnaden för investering i och drift, underhåll och användarstöd ska också anges i budgeten. I de fall Vetenskapsrådets bidrag till investering utgör en del av finansiering ska även investeringsbidrag från medelsförvaltaren, eventuella konsortiemedlemmar och bidrag från andra finansiärer anges i ansökan.
För förklaring av kostnadsslag se flik ”Förklaring kostnadsslag” i budgetmall.
Alla kostnader i ansökans budget måste vara tydligt kopplade till beskrivningen under rubriken ”2.4 Konstruktion, uppbyggnad och drift av forskningsinfrastrukturen” under rubriken ”Beskrivning av forskningsinfrastrukturen och dess verksamhet” ovan.
Nedanstående rubriker (Tabell 1, Tabell 2 o.s.v.) refererar till tabeller som återfinns i budgetmallen.
Tabell 1. Sammanställning: Kostnader
Ange de sammanställda kostnaderna för investering, drift och stödjande e-infrastruktur. Varje rad i tabellen ska motsvara summeringsraden över samtliga kostnadsslag.
Tabell 2. Sammanställning: Intäkter - bidrag
I tabellrad 2.1 anges hur mycket medel som söks från Vetenskapsrådet. Notera att du endast kan söka för ny investering i infrastruktur (Rad 1.1 och 1.2 i tabell 1)
Övriga budgetrader i Tabell 2 anger hur mycket medelsförvaltaren och eventuella konsortiemedlemmar avser bidra med för investeringar, drift och stödjande e-infrastruktur. Respektive medverkande organisationers bidrag summeras här över samtliga kostnadsslag.
Ange även övriga bidrag för investeringar, drift och stödjande e-infrastruktur utöver Vetenskapsrådets och konsortiemedlemmarnas direkta bidrag. Detta kan vara bidrag från andra offentliga och privata finansiärer, EU, andra myndigheter och/eller direkta statsanslag.
Tabell 3. Sammanställning: Intäkter - användaravgifter
Ange eventuella användaravgifter som är kopplade till investeringen som ansökan avser.
De sammanlagda beräknade intäkterna för investering, drift och stödjande e-infrastruktur (Tabell 2+3) ska överensstämma med de totala beräknade kostnaderna (summeringsraderna för ”Tabell 1. Sammanställning: Kostnader”).
Tabell 1.1 Investering i utrustning, forskningsdatabas eller 'funktionellt paket*'
Ange samtliga kostnader för investeringen. Om investeringen utgör ett funktionellt paket av utrustningar, större kompletterande delar till utrustningen eller databaser ska de ingående komponenterna anges som separata komponenter med egen budgeterad. Kostnaderna ska inte spridas över bidragsperioden utan anges som totalbelopp.
Som investering räknas alla kostnader som direkt avser inköp, installation samt anpassning av lokaler för den vetenskapliga utrustningen samt även kostnader för kompletterande datainsamling för forskningsdatabaser.
Behov av investeringar för lagring och tillgängliggörande av data kan också ingå här om det kan anses vara del av ett ’funktionellt paket’ tillsammans med övriga investeringar. Dock ska inte andra kostnader för stödjande av e-infrastruktur tas med här (personalkostnader, licenser mm).
Befintliga resurser (inklusive avskrivningar av redan anskaffad utrustning) som medelsförvaltaren eller konsortiet ställer till forskningsinfrastrukturens förfogande ska inte tas med. Exempel på befintliga resurser kan vara en befintlig utrustning, databas eller annan långsiktig verksamhet som görs nationellt tillgänglig genom forskningsinfrastrukturen (beräknat värde av dessa kan anges i ”Tabell 4. Sammanställning: Befintliga resurser som medverkande organisationer ställer till förfogande”).
Tabell 1.2 Teknikutveckling och konstruktion
Ange kostnader för personal och/eller inköpta tjänster för att kunna bedriva nödvändig teknisk utveckling och/eller konstruktion. Varje budgeterad ska matchas mot en komponent angiven i Tabell 1.1. Notera att i enlighet med villkoren för bidragstid (se ovan) kan kostnader endast budgeteras för år 2021 och/eller 2022.
Tabell 1.3 Resurser för drift, underhåll och användarstöd som ställs till förfogande
Specificera vilka resurser som ställs till förfogande för drift, underhåll och användarstöd samt uppskatta kostnaderna för dessa. Notera att de både kan avse befintliga resurser som ställs till förfogande av konsortiet och nya resurser. Resurserna kan finansieras av konsortiet eller annan finansiär men måste garanteras av medelsförvaltaren under depositionstiden för bidraget, dvs åren 2021-2026.
Varje budgetrad ska kopplas till en specifik aktivitet för drift, underhåll och användarstöd.
Tabell 1.4 Stödjande e-infrastruktur
Specificera vilka resurser som ställs till förfogande för stödjande e-infrastruktur för lagring och tillgängliggörande av data.
Specificera vilka resurser som ställs till förfogande för drift, underhåll och användarstöd samt uppskatta kostnaderna för dessa. Notera att de både kan avse befintliga resurser som ställs till förfogande av konsortiet eller nya resurser. Resurserna kan finansieras av konsortiet eller annan finansiär men måste garanteras av medelsförvaltaren under dispositionstiden för bidraget, dvs åren 2021-2026.
Varje budgetrad ska kopplas till en specifik aktivitet för stödjande e-infrastruktur.
Notera att investeringar i e-infrastruktur som kan anses utgöra ett ’funktionellt paket’ tillsammans med investeringar under Tabell 1.1 kan tas upp där och ingå i ansökan till Vetenskapsrådet.
Indirekta kostnader (Tabell 1.1-1.4)
Enbart indirekta kostnader relaterade till personalkostnader ska tas upp i budgetmallen. Indirekta kostnader relaterade till personalkostnader ska redovisas enligt SUHF-modellen men kan beräknas olika för olika medverkande organisationer. Kontakta gärna lärosätets förvaltning för information om den lokala beräkningsmodellen. Indirekta kostnader relaterade till vetenskaplig utrustning, inköpta tjänster eller övriga direkta kostnader kan inte sökas i den här utlysningen och ska inte redovisas i budgetmallen.
Summeringen av tabellerna 1.1, 1.2, 1.3 och 1.4 förs sedan över till Sammanställning Tabell 1.
Tabell 4. Sammanställning: Befintliga resurser som sökande ställer till förfogande
- Med befintliga resurser avses framförallt befintlig utrustning och databaser hos medelsförvaltaren/inom konsortiet som görs nationellt tillgängliga genom att de ställs till forskningsinfrastrukturens förfogande. Det kan också vara andra resurser som medelsförvaltaren/konsortiet vill göra nationellt tillgänglig. Dessa resurser räknas inte som medfinansiering.
- Medelsförvaltaren/konsortiemedlemmarna väljer själva om de vill ange ett värde för de befintliga resurserna och hur värdet då beräknas. Resurserna behöver inte ursprungligen ha bekostats av medelsförvaltaren/konsortiemedlemmarna.
- Redogör för vad de befintliga resurserna består av, hur de ställs till forskningsinfrastrukturens förfogande, och vad de bidrar med till forskningsinfrastrukturen. Detta görs under ”Beskrivning av forskningsinfrastrukturen och dess verksamhet”.
Observera! Befintlig personal som ställs till förfogande för drift, underhåll, användarstöd eller stödjande e-infrastruktur ska redovisas i Tabell 1.3 eller 1.4.
Förklaring av budget
Bilagan får omfatta maximalt 2 A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd.
Nyckelreferenser
Bilagan ska innehålla högst 20 nyckelreferenser (referenser till publikationer, cv och patent) för ansökan och får omfatta maximalt 5 sidor. Använd rubriker för att markera vilka nyckelreferenser som svarar mot en specifik frågeställning i utlysningstexten. Inled varje rubrik med asterisk (*) enligt exemplet: ”*Nyckelreferenser som beskriver vetenskapligt framstående forskning som möjliggörs av infrastrukturen”.
Stödbrev
Bifoga stödbrev (bekräftelse av åtaganden) från eventuella konsortiemedlemmar. Om flera stödbrev ska bifogas måste dessa sammanfogas i en enda pdf-fil. Mall för stödbrev återfinns här. Word, 21.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Medelsförvaltare
Ange hemvist för infrastrukturen.
Beredningsgrupper
Föreslå vilken eller vilka beredningsgrupper (i prioriteringsordning) som ska genomföra den vetenskapliga granskningen av ansökan.
Beredningsgrupper Öppnas i nytt fönster.
Medverkande
Här kan den som bjudits in som projektledare för ansökan bjuda in medverkande administratörer. Observera att medverkande forskare inte kan bjudas in till denna ansökan.
Vetenskapsrådet stöder forskningsinfrastruktur som är av nationellt intresse. Infrastrukturen ska både vara vetenskapligt motiverad, öppet tillgänglig för forskning av högsta vetenskapliga kvalitet och ha en långsiktig finansiering och organisation som är förankrad hos svenska lärosäten. Dessa olika aspekter bedöms i beredningen av ansökningar om bidrag till investering i befintlig forskningsinfrastruktur 2021.
Bedömningsprocess
Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI) fördelar genom denna utlysning medel till investering, teknisk utveckling och konstruktion av utrustningar och forskningsdatabaser vid forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse.
Ansökningar granskas av RFI:s rådgivande grupper (RÅG).
RÅG gör sedan en sammanfattande bedömning och prioritering baserad på vetenskapliga och organisatoriska överväganden, samt olika nationella strategiska aspekter. E-infrautskottet diskuterar e-infraaspekter i ansökningarna, vilket RÅG väger in i sin bedömning.
Rådgivande grupper RFI Öppnas i nytt fönster.
RFI fattar ett beslut baserat på underlagen från ovan om vilka investeringar de avser stödja. Dessa beslut publiceras senast under augusti månad. Vetenskapsrådet fattar sedan ett slutligt beslut med fastställd finansieringsnivå och särskilda villkor för de investeringar som beviljas bidrag. Yttranden kommer publiceras i vårt ansökningssystem Prisma.
Inför Vetenskapsrådets beslut om finansieringsnivå och särskilda villkor kommer medelsförvaltaren att ges möjlighet att ge synpunkter på de särskilda villkoren.
Ramarna för utlysningen måste vara uppfyllda för att organisationen ska kunna ansöka om bidraget. Vi utför kontroller som gör att obehöriga ansökningar avvisas från fortsatt hantering. Om ansökan inte är utformad enligt instruktionerna kommer det att vägas in i bedömningen av ansökan.
Bedömningskriterier och vägledande frågor
Bedömningen av ansökningar om ” bidrag till investering i befintlig forskningsinfrastruktur” görs med hjälp av sju kriterier. Syftet med flera komponenter är att uppnå en allsidig bedömning. Kriterierna bedöms på en sjugradig betygsskala, med undantag för kriterierna nationellt intresse och e-infrastruktur som bedöms på en tregradig betygsskala.
För varje kriterium finns vägledande frågor som stöd till ledamöternas bedömning av din ansökan. Dessa kan även fungera som vägledning för dig när du skriver din ansökan.
National interest (1-3)
- To which extent does the hosting infrastructure fulfil the Swedish Research Council’s criteria for research infrastructures of national interest?*
Ethical considerations (text only)
Where applicable, comment on any ethical considerations that have not been adequately dealt with in the application.
Scientific impact (1-7)
For assessing the scientific impact of the investment, following aspects should be addressed:
- Does the proposed investment answer to the conditions stated in the call?
- Does the investment provide state-of-the-art capabilities for advancing research?
- Is there a sufficiently broad and sustainable scientific user base/potential users of the investment?
- Are there any other cost-efficient alternatives that would satisfy the identified need (i.e. that would make the proposed research investment less urgent)?
On the national research infrastructure applying for the investment:
- How does the research infrastructure compare to similar facilities in other countries and/or international facilities?
Implementation, leadership and organisation (1-7)
An assessment of the implementation and management of the investment. The following aspects should be addressed:
- Is the proposed plan for technical development, construction and investment appropriate and feasible?
- Is the management structure and the responsibilities of the host institution and/or partners clearly defined?
- Does the organisation possess the necessary competence to operate the investment?
- Is the support from the host institution and/or partners in terms of funding and personnel appropriate and sufficiently secured to maintain operation of the investment?
- Will users be appropriately served in terms of availability of resources, support functions and communication of necessary information?
E-infrastructure (1-3)
An assessment of whether the data management and policy are in line with international standards and if the e-infrastructure (hardware and software) needs are properly addressed. The following aspects should be addressed:
- Does the infrastructure have an appropriate data policy and plan for data management in place?
- Are the technical solutions for e-infrastructure appropriate? E.g. access, analysis, active data storage and data management.
- Is there sufficient support for users in terms of software, user-specific tool development, and database solutions at the infrastructure or collaborating partners?
Prioritisation between functionalities/modules (text only)
Where applicable, suggest a prioritisation between different components of proposed investments. Consider how each component of the investment contributes to the scientific goals. For each function please state one of the following:
- Core – The part is a crucial component for the investment to meet the needs identified in the call. Without this part the proposed investment cannot be established and/or operated.
- Highly Relevant - The component contributes significantly to meet the identified needs and is very important for the scientific impact of the proposed investment. Although it is not crucial for establishing and/or operating the investment, it is highly recommended to be financed.
- Relevant – The component is a relevant component that contributes to meet the needs within the research area. However, the part is not a prerequisite for the functioning or for the scientific impact of the investment and should be given lower priority compared to the Core and Highly Relevant modules.
- Less relevant – The component does not bring significant benefits, is unlikely to be widely used or there are other existing, more adequate and/or cost efficient solutions.
Overall grade and final comment* (1-7)
Make a non-numerical compilation of the criteria above, resulting in a final grade (1-7), and give a summary statement of the application, which acknowledges the most important aspects.
Please also comment on any significant benefits, obstacles or risks with the infrastructure, not already listed above, which need to be addressed.
*The Swedish Research Council’s definition of research infrastructure of national interest is:
- Research infrastructure of national interest is intended to provide resources that enable the research of several research teams and different projects within one or more research fields.
In addition to the definition, the Swedish Research Council applies the following criteria for infrastructure funded by the Council for Research Infrastructures (RFI). RFI funds research infrastructure that:
- Enables research of the highest scientific quality, which thereby contributes to the development of society.
- Is openly accessible primarily to researchers, but also to industry and other relevant actors operating in Sweden. When access is limited, prioritisation shall be made primarily on the basis of scientific excellence.
- Is of broad national interest, which in most cases means that the research infrastructure is used by several research teams and researchers from several research organisations, and that RFI’s funding creates national added value.
- Has long-term planning for the scientific activities.
- Has long-term planning for management and control, funding, competence accumulation and development.