Stängd utlysning
16 augusti - 12 september 2023
Forskarskolor inom psykiatrisk forskning
Syftet med bidraget är att anordna utbildning på forskarnivå som ska bidra till att stärka forskningskompetensen inom den psykiatriska tvångsvården och rättspsykiatrin i Sverige. Satsningen grundar sig på ett regeringsuppdrag.
Stödform: Miljö- och samverkansstöd
Område: Humaniora och samhällsvetenskap, Medicin och hälsa
Inriktning: Psykiatrisk forskning
Söks av: Organisation (svenskt universitet eller högskola med examenstillstånd för utbildning på forskarnivå). En koordinator för forskarskolan vid värdorganisationen bjuds in som projektledare för ansökan av den som är ansvarig för organisationens ansökningar.
Medverkande forskare: Minst ytterligare ett lärosäte (eller region) ska medverka i ansökan (max 10 organisationer). En kontaktperson från varje medverkande lärosäte ska bjudas in som medverkande forskare.
Bidragstid: 4–5 år
Bidragsbelopp: Max 10 miljoner kronor per år i 4–5 år
Budgetram: Totalt 57 miljoner kronor
Bidragsperioden startar: Januari 2024
Ansökningsperiod: 16 augusti 2023 (kl. 14.00) – 12 september 2023 (kl. 14.00)
Bidragsbeslutet publiceras: Senast i slutet av november 2023
Specifika instruktioner för utlysningen
Förutom utlysningstexten behöver du också läsa vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
För att kunna nå utlysningen och påbörja ansökan krävs att personen har behörighet på organisationens Prisma-konto att skapa organisationsansökningar. Om denne inte är samma person som ska vara projektledare och ansvarig för att fylla i ansökans innehåll måste projektledaren bli inbjuden till ansökan efter att den påbörjats (se under rubriken ”Sökande” nedan och under fliken ”Medverkande” i ansökningsformuläret).
Nedanstående krav måste uppfyllas för att organisationen ska vara behörig att ansöka om bidraget. Vi utför kontroller och avslår de ansökningar som inte uppfyller kraven.
Ramar för forskarskolan
Forskarskolan ska
- vara knuten till ett svenskt lärosäte som har huvud- och samordningsansvar
- drivas i samverkan med ytterligare minst ett svenskt lärosäte eller en svensk region
- ha tillgång till väl fungerande forskningsmiljö/er med internationell anknytning
- utgöra ett strukturerat sammanhållet utbildningsprogram med gemensamma kurser och seminarier av hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet som ska vara nationellt och med fördel internationellt tillgängligt
- ha en tydlig organisation och ledning, inkluderande en styrelse eller styrgrupp med överordnat ansvar för kvalitetssäkring av forskarskolans verksamhet i samverkan mellan deltagande institutioner
- omfatta minst 8 forskarstuderande. Dessa behöver inte vara antagna vid ansökningstillfället
- ha en plan för internationalisering av forskarutbildningen.
Forskarskolan kan
- omfatta forskarstuderande med annan finansiering
- erbjuda forskarstudier på deltid.
Inriktning
Forskningen inom rättspsykiatri och tvångsvård omfattar rehabilitering, omvårdnad, farmakologisk behandling, missbruksbehandling och samsjuklighet mellan missbruk och beroende, psykisk ohälsa och forskning om våldsbeteende. Betydelsen av vårdens innehåll och patienterna dagliga sysselsättning och hur det påverkar patienten psykiskt och fysiskt studeras inom området. Även det begreppsliga och juridiska fält som definierar det rättspsykiatriska området omfattas. Forskningen sträcker sig över många vetenskapsområden så som neurovetenskap, psykologi, juridik och sociologi, och vi ser multi- och/eller interdisciplinära angreppssätt som angelägna och potentiellt värdefulla.
Satsningen grundar sig på ett regeringsuppdrag.
Sökande
Bidraget söks av ett svenskt universitet eller högskola med rätt att utbilda och examinera doktorander, och som vi har godkänt som medelsförvaltare av Vetenskapsrådets bidrag Öppnas i nytt fönster.. Lärosätet ska vara samordnande för forskarskolan och är också ansvarigt för aktivitetsrapportering samt vetenskaplig och ekonomisk slutrapportering av beviljade medel. Forskarskolan ska drivas i samverkan med ytterligare minst ett universitet/högskola eller en region.
Ansökan ska inkludera en namngiven forskare som ska vara koordinator för forskarskolan med ansvar för samordning och studieuppföljning. Koordinatorn ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar och sedan under hela bidragsperioden och ytterligare dispositionstid. Anställningen ska omfatta minst 20 procent av en heltidsanställning. Koordinatorn behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället. En namngiven representant för varje medverkande lärosäte (eller region) ska anges (se anvisningar under ”Forskningsprogram” nedan) och inkluderas som medverkande forskare i ansökan.
Antal ansökningar och tidigare bidrag
Ansökan får inte omfatta kostnader för ändamål som redan är finansierade av Vetenskapsrådet eller någon annan finansiär. Överlapp med andra bidrag eller ansökningar kan komma att påverka det beviljade bidragsbeloppet eller vara ett skäl för oss att avslå ansökan.
Det finns inga begränsningar i antal ansökningar som ett lärosäte kan lämna in eller medverka i.
Medverkande forskare
En representant för varje organisation som medverkar i forskarskolan ska inkluderas som medverkande forskare i ansökan. De medverkande skall vara forskare med doktorsexamen eller motsvarande kompetens (ej doktorander) vars vetenskapliga kompetens kommer att vara avgörande för att genomföra forskarskolans verksamhet.
Medverkande forskare ska själva lämna nödvändiga uppgifter i ansökningssystemet och hämta in dessa till ansökan.
Kostnader och bidragsbelopp
Bidrag kan sökas för att finansiera kostnader relaterade till forskarskolan, till exempel samordning (inklusive lön till koordinator), doktorandlöner och kurser. Bidraget kan inte användas till forskningsomkostnader eller stipendier.
Ansökan kan göras om upp till 10 000 000 kronor per år, inklusive indirekta kostnader.
Bidragsbeloppet inkluderar ersättning för indirekta kostnader som en andel av de direkta kostnaderna enligt den modell som används av medelsförvaltaren.
Vetenskapsrådet förutsätter att medelsförvaltaren täcker eventuella kostnader utöver det erhållna bidraget.
Bidragstid
Bidrag kan sökas för minst 4 år och som mest 5 år med start januari 2024. Första utbetalning sker tidigast i december 2023.
Senast den 28 februari 2026 ska det samordnande lärosätet lämna en rapport till Vetenskapsrådet som anger hur forskarskolan har utvecklats och resultatet av antagningen av doktorander till forskarskolan. Om resultatet inte motsvarar de förutsättningar utifrån vilket bidraget har beviljats kan omprövning av bidragsbeloppen komma att ske.
Vi ber sökande att orientera sig i ansökningsformuläret i Prisma parallellt med att läsa nedanstående instruktioner, som beskriver det utlysningsspecifika innehållet i ansökan. Mer information om praktiskt tillvägagångssätt finns i vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
Språk
Utländska experter används i den vetenskapliga bedömningen av ansökningarna. För att säkerställa att bedömningen sker på ett likvärdigt och effektivt sätt ber vi därför att ansökan utformas på engelska (förutom den populärvetenskapliga beskrivningen som ska vara på svenska).
Ansökans delar
Ansökningsformuläret innehåller följande flikar:
- Beskrivande information
- Forskningsbeskrivning
- Budget och forskningsresurser
- Publikationer
- Medelsförvaltare
- Medverkande
- Cv
Nedan beskrivs vilken information som vi efterfrågar under respektive flik.
Beskrivande information
Abstract
Sammanfattningen av forskningsprogrammet ska innehålla en kort beskrivning av följande:
- forskarskolans inriktning
- planerad organisation
- betydelse för forskningsområdet.
Texten ska ge en översiktlig bild av forskarskolans syfte och genomförande. Skriv så att även personer med annan forskningsinriktning kan ta del av informationen.
Redogörelsen ska omfatta högst 1 500 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en tredjedels A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Populärvetenskaplig beskrivning
Beskriv forskarskolans verksamhet så att även den som inte är insatt i ämnet har möjlighet att förstå. Beskriv vad som ska göras och varför. Förklara också på vilket sätt forskarskolan kommer att bidra till att stärka forskningskompetensen inom den psykiatriska tvångsvården eller rättspsykiatrin i Sverige.
Den populärvetenskapliga beskrivningen är viktig när vi informerar om den forskning som Vetenskapsrådet finansierar.
Texten ska vara på svenska och kan omfatta högst 2 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en halv A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Forskningsbeskrivning
Forskningsprogram
Forskningsprogrammet ska bestå av en kortfattad men komplett beskrivning av hur forskarskolan ska utformas. Den ska omfatta högst 10 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler, referenser och eventuella bilder inkluderade.
Forskningsprogrammet ska innehålla följande rubriker och information i nedanstående ordning:
- Inriktning (Objective). Redogör för forskarskolans tema och inriktning.
- Forskningsmiljö (Research environment). Beskriv den/de forskningsmiljö/er som stödjer forskarskolan. Beskriv miljön/miljöerna i termer av fokus och ledning, samt inriktning på pågående forskning. Beskriv särskilt hur miljön/miljöerna kan bidra till forskarskolans utveckling.
- Programbeskrivning (Programme description). Sammanfatta forskarskolans planerade utbildningsverksamhet och redogör för hur rekryteringsunderlaget ser ut.
- Organisation (Organisation). Beskriv detaljerat hur forskarskolan ska vara organiserad och administreras (kursutbud, seminarier, kursutveckling, samordning, studieuppföljning, arbetsfördelning mellan handledare, examinator och kursgivare). Redovisa också forskarskolans planerade dimensionering i fråga om antal doktorander.
- Betydelse (Significance). Redogör för hur den nationella forskarskolan kan bidra till att stärka forskningskompetensen inom den psykiatriska tvångsvården eller rättspsykiatrin i Sverige.
- Nationell samverkan (National coordination). Redogör för vilka svenska lärosäten/regioner som medverkar i forskarskolan, samt ange de personer (namn, titel, organisatorisk enhet) som kommer att vara ansvariga för medverkan vid respektive lärosäte/region. Redogör kortfattat för planerad fördelning av roller, uppgifter och ansvar för verksamheten på de personer som ingår (inklusive den samordnande koordinatorn), samt vilka specifika kompetenser som personerna bidrar med.
- Internationellt och annat nationellt samarbete (International and other national collaboration). Beskriv samarbete med svenska och utländska forskarmiljöer och/eller andra forskarskolor.
Redovisa följande under en särskild rubrik om det är relevant för ansökan:
- Utrustning (Equipment). Beskriv den basutrustning som är relevant för programmet och som forskarskolan kan disponera.
- Behov av forskningsinfrastruktur (Need for research infrastructure). Specificera forskarskolans behov av internationell och nationell forskningsinfrastruktur. Valet att använda andra infrastrukturer än de som Vetenskapsrådet stödjer Öppnas i nytt fönster., och som därmed är öppna för alla, ska motiveras (gäller även lokal forskningsinfrastruktur).
Relevans
Redogör för på vilket sätt ansökan är relevant för inriktningen psykiatrisk forskning (se definition i utlysningstextens inledning) och hur forskarskolan främjar utvecklingen av detta område.
Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, med teckenstorlek 11.
Budget och forskningsresurser
Personal
Ange aktivitetsgrad (procent av heltid) för all personal som planeras vara verksam inom forskarskolans verksamhet, det vill säga projektledare/koordinator, de andra forskare som ansvarar för medverkan inom forskarskolan vid övriga lärosäten, forskarstuderande samt övrig personal.
Ange också eventuell sökt lön för projektledare/koordinator, forskarstuderande eller annan personal verksam inom forskarskolan, både som andel av heltidslön och som faktiska årsbelopp (inklusive sociala avgifter). Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Övriga kostnader
Beskriv övriga kostnader (lokalkostnader, driftskostnader och avskrivningskostnader). Ange årsbelopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Avskrivningskostnader för utrustning som ska användas inom verksamheten kan tas upp, förutsatt att
- utrustningen har minst tre års ekonomisk livslängd
- utrustningen har ett anskaffningsvärde över visst belopp
- behovet inte kan tillgodoses genom användande av nationell eller internationell forskningsinfrastruktur som Vetenskapsrådet stödjer och som därmed är öppen för alla.
Endast den del av avskrivningskostnaderna som motsvarar användningen av utrustningen i den sökta verksamheten får tas upp. Avskrivningskostnader för utrustning som helt finansieras av andra bidrag får inte tas upp.
Total kostnad för forskarskolan
Ansökningssystemet summerar automatiskt de angivna budgetposterna i en tabell. Det totala belopp som ansöks om ska även inkludera indirekta kostnader. Dessa lägger sökande (projektledaren) själv till i tabellen. Här lägger sökande (projektledaren) även till eventuella andra kostnader som forskarskolan medför (och som finansiering inte söks för i denna ansökan).
Motivering av sökt budget
Motivera kort varje sökt kostnad i den budget som angivits. Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Annan finansiering
Ange eventuell annan finansiering av forskarskolan utöver det som söks i denna ansökan. Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Publikationer
Projektledarens/Koordinatorns publikationslista
Bifoga publikationslistan utformad enligt rubriker och information nedan. Listan ska omfatta högst 5 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler.
Sortera publikationerna under varje rubrik i omvänd kronologisk ordning, så att det senast publicerade arbetet hamnar överst i listan. Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med publikationer efter att utlysningen har stängt.
1. Urval av publikationer (Selection of publications). Lista de 10 publikationer som är viktigast för ansökan. För varje publikation ska redogöras för hur forskaren bidragit till denna och dess relevans för den beskrivna forskarskolan (högst 4 rader per publikation). Markera forskarens namn i fetstil i författarlistan.
2. Relevanta publikationer från 2015–2023 (Relevant publications from 2015–2023): Sortera publikationerna, med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan, under respektive rubrik (publikationstyp) i nedanstående ordning:
- Sakkunniggranskade originalartiklar (Peer-reviewed original articles)
- Sakkunniggranskade konferensbidrag (Peer-reviewed conference contributions), vars resultat inte finns i andra publikationer.
- Sakkunniggranskade samlingsvolymer (Peer-reviewed edited volumes)
- Forskningsöversiktsartiklar (Research review articles)
- Sakkunniggranskade böcker och bokkapitel (Peer-reviewed books and book chapters)
- Andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer (Other publications including popular science books/presentations)
Medverkande forskares publikationslistor
Bifoga samtliga medverkande forskares publikationslistor sammanfogade till en fil. Listan för respektive forskare ska inkludera de publikationer (högst 10) som är mest relevanta för den beskrivna forskarskolan, och omfatta högst 1 A4-sida. Den aktuella forskarens namn ska vara markerat i fetstil och även angivet i sidhuvudet i respektive lista.
Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med publikationer efter att utlysningen har stängt.
Publikationerna ska vara av typen Sakkunniggranskade originalartiklar, konferensbidrag, samlingsvolymer, forskningsöversiktsartiklar, böcker och bokkapitel, samt andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer.
Medelsförvaltare
Ange hemvist för forskarskolan.
Medverkande
Här kan den som bjudits in som projektledare/koordinator i sin tur bjuda in medverkande forskare och medverkande administratörer till ansökan.
Cv
Under denna flik hämtar projektledaren/koordinatorn in relevanta cv-uppgifter från sitt personliga konto i Prisma. Medverkande forskare hämtar själva in sina cv-uppgifter till ansökan.
Följande uppgifter ska, där sådana finns, alltid ingå i respektive cv enligt de begränsningar i antal som anges:
- Utbildning: Forskarutbildning, utbildning på grund- och avancerad nivå, samt specialistexamen.
- Arbetsliv: Nuvarande anställning (inklusive uppgift om det är tillsvidareanställning eller ej) och längre relevanta anställningar forskaren innehaft, postdoktorsvistelser (anges även som anställning om detta varit aktuellt), forskarutbyten relevanta för den beskrivna forskningen samt eventuella längre uppehåll i forskningen som påverkat forskarens möjlighet att meritera sig som forskare.
- Meriter och utmärkelser: Docentur, handledda personer (postdoktorer och doktorander; ange det totala antalet för respektive kategori samt ange de upp till 10 mest relevanta), forskarens upp till 10 mest relevanta bidrag erhållna i konkurrens, forskarens upp till 10 mest relevanta priser och utmärkelser, samt upp till 20 eventuella övriga meriter som är relevanta för ansökan.
- Immaterialrätt: Exempelvis patent och egenutvecklade allmänt tillgängliga dataprogram, ange de upp till 10 mest relevanta.
Vetenskaplig kvalitet är det grundläggande kriteriet för hur Vetenskapsrådet fördelar bidrag till forskning. Din ansökan bedöms i konkurrens med övriga ansökningar utifrån nedanstående bedömningskriterier.
Bedömningsprocess
Din ansökan inom forskarskolor inom psykiatrisk forskning bedöms av en ämnesspecialiserad beredningsgrupp där ledamöterna är svenska och internationella forskare.
Minst fem ledamöter granskar och betygsätter din ansökan individuellt. Om det finns behov av ytterligare kompetens kan din ansökan också komma att bedömas av en extra, extern, granskare. Hela beredningsgruppen (exklusive eventuella externa granskare) träffas sedan på ett beredningsgruppsmöte för att diskutera och prioritera ansökningarna och slutligen lämna ett förslag till beslut till Ämnesrådet för medicin och hälsa.
Beredningsgrupp Öppnas i nytt fönster.
Efter bidragsbeslut får din ansökan ett individuellt yttrande som innehåller betyg samt en sammanfattning av beredningsgruppens diskussion och bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet
Bedömningskriterier och vägledande frågor
Bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten på din ansökan görs med hjälp av Vetenskapsrådets fyra baskriterier (Projektets vetenskapliga kvalitet, Nytänkande och originalitet, Sökandes kompetens, Genomförbarhet). Syftet med flera baskriterier är att uppnå en allsidig bedömning. Utöver baskriterierna bedöms din ansökan även med hjälp av tilläggskriterierna Forskningsmiljö samt Relevans för utlysningen.
Kriterierna bedöms på en sjugradig betygsskala, med undantag för Genomförbarhet som bedöms på en tregradig betygsskala och Relevans för utlysningen som bedöms på en tvågradig betygsskala.
Det är en förutsättning för bidrag att förslaget är genomförbart, förlagt i välfungerande forskningsmiljöer med hög kvalitet, att sökande har för ändamålet solid och relevant kompetens samt att ansökan har hög relevans för syftet med utlysningen.
För varje kriterium finns vägledande frågor som stöd till ledamöternas bedömning av din ansökan. Dessa kan även fungera som vägledning för dig när du skriver din ansökan.
Projektets vetenskapliga kvalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- To what extent do the objectives, content and organisation of the graduate school add scientific value to the doctoral education within the specified research area?
- How does the proposed educational content, in terms of courses, seminars and other activities, support high scientific quality, methodologically and theoretically?
- Does the graduate school and the structure of the educational content ensure high pedagogical quality in the education?
Nytänkande och originalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- In what way does the graduate school contribute to novelty and originality with regards to the graduate education within the specified research area and the purpose of this call?
- Does the graduate school support novel forms of collaboration and participation?
- What aspects of the objectives, content and organisation of the graduate school contribute to strengthening the originality and developing novel thinking in the scientific work and training of the graduate students?
Sökandes kompetens (1-7)
Vägledande frågor:
- Does the programme coordinator and participating researchers have previous experience conducting doctoral education and graduate schools?
- Are the coordinator and participating researchers highly merited within their respective fields?
- How do their joint merits and competence contribute to high quality in the doctoral education?
Genomförbarhet (1-3)
Vägledande frågor:
- In what way does the organisation and management of the graduate school ensure quality in implementation?
- How do the participating institutions each contribute to the graduate school?
- Have the applicants shown that there is an adequate number of potential graduate participants?
- How is access to staff, infrastructure and other necessary resources ensured?
- Is the budget realistic in relation to the objectives, content and organisation of the graduate school?
Forskningsmiljö (1-7)
Vägledande frågor:
- Is the graduate school founded on relevant, state-of-the-art research of high quality?
- How does the research at the participating institutions complement each other in terms of relevance and high quality research?
- Does the plan and budget reflect that the graduate school is a collaborative effort between the participating institutions?
- How can the graduate school promote international networking for its participating students?
Sammanfattande betyg (1-7)
Ovanstående delkriterier vägs ihop till ett sammanfattade betyg som reflekterar beredningsgruppens samlade bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
De olika delkriterierna vägs samman till ett sammanfattande betyg enligt den sjugradiga skalan. I normalfallet tilldelas delkriteriet för Vetenskaplig kvalitet den största vikten i sammanvägningen. Forskningsmiljö ska väga tungt men höga betyg kan inte uppväga brister i vetenskaplig kvalitet. Delkriterierna Nyskapande och originalitet eller Meriter kan endast i undantagsfall väga upp svagheter i vetenskaplig kvalitet vid en sammanvägning, och då endast mindre svagheter
Relevans för utlysningen (1-2)
Bedömningskriteriet Relevans för utlysningen relaterar till syftet med utlysningen. Syftet med bidraget är att anordna utbildning på forskarnivå som ska bidra till att stärka forskningskompetensen inom den psykiatriska tvångsvården och rättspsykiatrin i Sverige.
Relevanskriterieriet ingår inte i det sammanfattande betyget. Däremot ska det vägas in när ansökan rankas i relation till andra ansökningar.
Vägledande frågor:
- Is the focus of the graduate school in line with the purpose and focus of the call?
- Will the graduate school contribute to development of new knowledge and increase competence relevant for forensic psychiatry or coercive care?
- Will the graduate school strengthen and enhance the quality of research education at the participating research institutions?