Nedan finns förhandsinformation för att underlätta planeringen inför ansökan. Fullständig utlysningstext publiceras när utlysningen öppnar.

Kommande utlysning

26 februari - 01 april 2025

Nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med inriktning på digitalisering och STEM-utbildning

Nätverksbidraget syftar till att stödja internationalisering och mobilitet genom utveckling av långsiktiga forskningssamarbeten inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM (Science, Technology, Engineering och Mathematics) utbildning mellan svenska forskargrupper och amerikanska forskargrupper.

Bidraget ska ge möjlighet till att etablera eller vidareutveckla ett nätverk kring ett specificerat forskningsområde inom STEM-utbildning, där både seniora och juniora forskare från de ingående forskningsmiljöerna deltar. Ett syfte kan vara att utforska möjligheter att skriva gemensamma ansökningar och söka internationella medel för att fördjupa internationell samverkan.

Område: Utbildningsvetenskap

Stödform: Miljö- och samverkansstöd

Bidragsform: Nätverksbidrag

Inriktning: Digitalisering och STEM-utbildning

Söks av: Enskild forskare

Medverkande forskare: Minst 1 och upp till 4 forskare ska bjudas in att medverka i ansökan. Minst en av dessa ska vara verksam vid ett lärosäte i USA.

Bidragstid: 1-3 år

Bidragsbelopp: Minst 100 000 kronor per år, max 400 000 kronor per år

Bidragsperioden startar: Januari 2026

Ansökningsperiod: 26 februari 2025 (kl. 14.00) – 1 april 2025 (kl. 14.00)

Bidragsbeslutet publiceras: Senast i början av november 2025

Inriktning

Nätverksbidrag inom digitalisering och STEM-utbildning syftar till att stödja internationalisering och mobilitet genom utveckling av långsiktiga forskningssamarbeten inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.

Den snabba teknikutvecklingen förändrar samhället och ökar behovet av unga generationer som har en god teknisk kompetens. Digital teknik öppnar upp många möjligheter för undervisning och lärande och möjliggör nya sätt att undervisa och lära sig STEM-ämnen. STEM-ämnena kan potentiellt dra nytta av digital teknik. Samtidigt behövs ett kritiskt förhållningssätt avseende hur digital teknik bidrar till lärares och elevers behov av undervisning och lärande i STEM, hur individers olika bakgrund och kompetensnivåer påverkar användningen och om den är etisk och säker.

Bidraget ska ge möjlighet till att etablera eller vidareutveckla ett nätverk kring ett specificerat forskningsområde inom digitalisering och STEM-utbildning, där både seniora och juniora forskare från de ingående forskningsmiljöerna deltar. Genom nätverksbidraget skapas möjligheter att skriva gemensamma ansökningar och söka internationella medel för att fördjupa internationell samverkan syftande till att formulera och konkretisera ett långsiktigt internationellt forskningssamarbete rörande detta tema.