Nedan finns förhandsinformation för att underlätta planeringen inför ansökan. Fullständig utlysningstext publiceras när utlysningen öppnar.

Kommande utlysning

26 februari - 01 april 2025

Projektbidrag för forskning om segregation

Syftet med bidraget är att du som forskare ges frihet att själv formulera forskningsidé, metod och utförande, samt att lösa en definierad forskningsuppgift inom en begränsad tid. Detta är ett projektbidrag med inriktning och syftar till att stödja forskning om segregation.

Område: Humaniora och samhällsvetenskap, Konstnärlig forskning, Medicin och hälsa, Naturvetenskap och teknikvetenskap, Utbildningsvetenskap

Stödform: Projektstöd

Bidragsform: Projektbidrag med särskild inriktning

Inriktning: Forskning om segregation

Söks av: Enskild forskare

Medverkande forskare: Upp till 6 andra forskare kan bjudas in att medverka i ansökan.

Bidragstid: 1-4 år. Om du söker ett fjärde år ska det motiveras särskilt i ansökan.

Bidragsbelopp: Minst 400 000 kronor per år, max 1 700 000 kronor per år

Budgetram för utlysningen: 13 miljoner kronor per år i högst 4 år.

Bidragsperioden startar: Januari 2026

Ansökningsperiod: 26 februari 2025 (kl. 14.00) – 1 april 2025 (kl. 14.00)

Bidragsbeslutet publiceras: Senast i slutet av november 2025

Inriktning

Forskningsprogrammet om segregation ska bidra till ny kunskap om de betydande socioekonomiska skillnader som finns mellan exempelvis olika bostadsområden, stadsdelar och landsändar i Sverige avseende till exempel skolresultat, utbildningsnivå, språkbehandling, sysselsättning, inkomst, hälsa, livslängd, trygghet, demokratiskt deltagande samt involvering i kulturlivet.

Forskningsprogrammets breda inriktning gör att angelägna frågor kring segregation kan belysas ur en rad olika perspektiv. Vi välkomnar ansökningar från samtliga vetenskapsområden liksom tvär- och mångvetenskapliga angreppssätt. Forskningen kan omfatta såväl lokala och nationella förhållanden som internationella jämförelser. Forskningen inom programmet ska ge bidrag till att skapa en kunskapsbaserad och verkningsfull praktik.