Stängd utlysning
23 april - 27 maj 2025
Forskarskolor för lärarutbildare
Syftet med bidraget är att anordna och bedriva utbildning på forskarnivå för att stärka forskningsanknytningen i lärarutbildningen med dess olika inriktningar och att utöka utbildningskapaciteten med bibehållen kvalitet. Satsningen grundar sig på ett regeringsuppdrag.
Område: Utbildningsvetenskap
Stödform: Miljö- och samverkansstöd
Bidragsform: Forskarskolor
Inriktning: För lärarutbildare
Söks av: Organisation. En koordinator för forskarskolan vid värdorganisationen bjuds in som projektledare för ansökan.
Medverkande forskare: Minst ett ytterligare lärosäte ska medverka i ansökan. En kontaktperson från varje medverkande lärosäte ska bjudas in som medverkande forskare.
Bidragstid: 4–5 år
Bidragsbelopp: Max 10 500 000 kronor per år i 4 år, eller max 8 400 000 kronor per år i 5 år.
Bidragsperioden startar: Januari 2026
Ansökningsperiod: 23 april 2025 (kl. 14.00) – 27 maj 2025 (kl. 14.00)
Bidragsbeslutet publiceras: Senast i början av november 2025
Calls educational sciences
Telefontid: helgfria vardagar kl. 9.00-15.00 fram tills utlysningen stänger.
Dan Porsfelt
Specifika instruktioner för utlysningen
Förutom utlysningstexten behöver du också läsa vår Ansökningsguide.
Ansökningsförfarande
För att kunna nå utlysningen och påbörja ansökan krävs att personen har behörighet på organisationens Prisma-konto att skapa organisationsansökningar. Om denne inte är samma person som ska vara projektledare och ansvarig för att fylla i ansökans innehåll måste projektledaren bli inbjuden till ansökan efter att den påbörjats (se under rubriken ”Sökande” nedan och under fliken ”Medverkande” i ansökningsformuläret).
Krav för att ansöka
Nedanstående krav måste uppfyllas för att organisationen ska vara behörig att ansöka om bidraget. Vi utför kontroller och avslår de ansökningar som inte uppfyller kraven.
Ramar för forskarskolan
Vetenskapsrådet bjuder in svenska universitet och högskolor att söka medel för nationella forskarskolor inom utbildningsvetenskap.
Beroende på olika behov och förutsättningar kan en forskarskola utformas på olika sätt. För att erhålla bidrag från Vetenskapsrådet måste forskarskolan uppfylla följande generella krav:
Forskarskolan ska
- vara knuten till ett lärosäte som har huvud- och samordningsansvar
- drivas av minst två svenska universitet/högskolor i samverkan
- vara knuten till lärarutbildning hos medverkande universitet/högskolor
- ha närhet till väl fungerande forskningsmiljö/er med internationell anknytning
- ha ett strukturerat utbildningsutbud med gemensamma kurser och seminarier av hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet som ska vara nationellt och med fördel internationellt tillgängligt
- ha en tydlig organisation och ledning, inkluderande en styrelse eller styrgrupp med överordnat ansvar för kvalitetssäkring av forskarskolans verksamhet i samverkan mellan deltagande institutioner
- omfatta minst 9 forskarstuderande som ska vara anställda inom lärarutbildning vid ett svenskt lärosäte under utbildningstiden. De behöver inte vara anställda av medelsförvaltaren vid ansökningstillfället.
- ha ett tillräckligt nationellt underlag av forskarstuderande
- ha en plan för internationalisering av forskarutbildningen.
Forskarskolan kan
- bedrivas på 80 procent av en heltid om doktoranderna på resterande 20 procent undervisar i lärarutbildningen
- omfatta forskarstuderande med annan finansiering.
Inriktning
Bidraget syftar till att stärka forskningsanknytningen i lärarutbildningen och bidrag kan sökas för forskarskolor med inriktning mot ämne eller tema relevant för lärarutbildningens olika inriktningar och lärares yrkesutövning.
Sökande
Bidraget söks av ett svenskt universitet eller högskola som vi har godkänt som medelsförvaltare av Vetenskapsrådets bidrag. Lärosätet ska vara samordnande för den nationella forskarskolan och är också ansvarigt för aktivitetsrapportering samt vetenskaplig och ekonomisk slutrapportering av beviljade medel. Forskarskolan ska drivas av minst två universitet/högskolor i samverkan.
Ansökan ska inkludera en namngiven forskare (projektledare) som ska vara koordinator för forskarskolan med ansvar för samordning och studieuppföljning. Koordinatorn ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar och sedan under hela bidragsperioden och ytterligare dispositionstid. Anställningen ska omfatta minst 20 procent av en heltidsanställning. Koordinatorn behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället. En namngiven representant för varje medverkande lärosäte ska anges (se anvisningar under ”Forskningsprogram” nedan) och inkluderas som medverkande forskare i ansökan.
Antal ansökningar och tidigare bidrag
Generellt om överlapp mellan ansökningar och bidrag
Ansökan får inte omfatta kostnader för ändamål som redan är finansierade av Vetenskapsrådet eller någon annan finansiär. Överlapp med andra bidrag eller ansökningar kan komma att påverka det beviljade bidragsbeloppet eller vara ett skäl för oss att avslå ansökan.
Det finns inga begränsningar i antal ansökningar som ett lärosäte kan lämna in eller medverka i.
Medverkande forskare
En representant för varje lärosäte som, utöver det sökande lärosätet, medverkar i forskarskolan ska inkluderas som medverkande forskare i ansökan. De medverkande skall vara forskare med doktorsexamen eller motsvarande kompetens (ej doktorander) vars vetenskapliga kompetens kommer att vara avgörande för att genomföra forskarskolans verksamhet.
Medverkande forskare ska själva lämna nödvändiga uppgifter i ansökningssystemet och hämta in dessa till ansökan.
Det är ett krav att ansökan innehåller minst ett ytterligare medverkande lärosäte och därmed minst en medverkande forskare.
Kostnader och bidragsbelopp
Bidrag kan sökas för att finansiera kostnader för genomförande av en nationell forskarskola, inklusive för lön till forskarstuderande. Bidraget får inte användas till stipendier.
Ansökan kan göras om upp till 10 500 000 kronor per år i 4 år, eller 8 400 000 kronor per år i 5 år.
Bidragsbeloppet inkluderar ersättning för indirekta kostnader som en andel av de direkta kostnaderna enligt den modell som används av medelsförvaltaren.
Vetenskapsrådet förutsätter att medelsförvaltaren täcker eventuella kostnader utöver det erhållna bidraget.
Bidragstid
Bidrag kan sökas för 4 eller 5 år med start i januari 2026. Första utbetalning sker tidigast i december 2025.
Senast den 30 september 2026 ska det samordnande lärosätet lämna en rapport till Vetenskapsrådet som anger hur forskarskolan har utvecklats och resultatet av antagningen av doktorander till forskarskolan. Om resultatet inte motsvarar de förutsättningar utifrån vilket bidraget har beviljats kan omprövning av bidragsbeloppen för de sista tre till fyra åren av bidragsperioden att ske.
Vad ska ansökan innehålla?
Vi ber sökande att orientera sig i ansökningsformuläret i Prisma parallellt med att läsa nedanstående instruktioner, som beskriver det utlysningsspecifika innehållet i ansökan. Mer information om praktiskt tillvägagångssätt finns i vår Ansökningsguide.
Du kan skriva din ansökan på engelska eller svenska. Den populärvetenskapliga beskrivningen ska du alltid skriva på svenska.
Nedan beskrivs vilken information som vi efterfrågar under respektive flik i ansökningsformuläret.
Beskrivande information
Abstract
Sammanfattningen av forskningsprogrammet ska innehålla en kort beskrivning av följande:
- forskarskolans inriktning
- planerad organisation
- betydelse för forskningsområdet
Texten ska ge en översiktlig bild av forskarskolans syfte och genomförande. Skriv så att även personer med annan forskningsinriktning kan ta del av informationen.
Redogörelsen ska omfatta högst 1 500 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en tredjedels A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Populärvetenskaplig beskrivning
Beskriv forskarskolans verksamhet så att även den som inte är insatt i ämnet har möjlighet att förstå. Beskriv vad som ska göras och varför. Förklara också på vilket sätt forskarskolan kommer att stödja forskning inom utbildningsvetenskap.
Den populärvetenskapliga beskrivningen är viktig när vi informerar om den forskning som Vetenskapsrådet finansierar.
Texten ska vara på svenska och omfatta högst 2 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en halv A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Tematisk klassificering
Utbildningsvetenskap indelas tematiskt i huvudområden. Ange vilket tema som bäst beskriver projektets inriktning. Observera att den tematiska indelningen endast används i uppföljningssyfte.
En översikt över alla områden och teman finns här xlsx, 14.5 kB.
Forskningsbeskrivning
Forskningsprogram
Forskningsprogrammet ska bestå av en kortfattad men komplett beskrivning av hur forskarskolan ska utformas. Den ska omfatta högst 10 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler, referenser och eventuella bilder inkluderade. Referenser ska anges med utförlig information om källan, endast länkar räcker inte.
Forskningsprogrammet ska innehålla följande rubriker och information i nedanstående ordning:
- Inriktning (Objective). Redogör för forskarskolans tema och inriktning.
- Forskningsmiljö (Research environment). Beskriv den/de forskningsmiljö/er som stödjer forskarskolan. Beskriv miljön/miljöerna i termer av fokus och ledning, samt inriktning på pågående forskning. Beskriv särskilt hur miljön/miljöerna kan bidra till forskarskolans utveckling.
- Programbeskrivning (Programme description). Sammanfatta forskarskolans planerade utbildningsverksamhet och redogör för hur rekryteringsunderlaget ser ut.
- Organisation (Organisation). Beskriv detaljerat hur forskarskolan ska vara organiserad och administreras (kursutbud, seminarier, kursutveckling, samordning, studieuppföljning, arbetsfördelning mellan handledare, examinator och kursgivare). Redovisa också forskarskolans planerade dimensionering i fråga om antal doktorander.
- Betydelse (Significance). Redogör för den nationella forskarskolans bidrag till att bygga upp forskningsanknytningen av lärarutbildningen vid de deltagande lärosätena. Redogör också för hur forskarskolan ingår i en generell kompetensutveckling vid de medverkande lärosätena.
- Nationell samverkan (National coordination). Redogör för vilka svenska lärosäten som medverkar inom forskarskolans verksamhet samt ange den eller de personer (namn, titel, organisatorisk enhet) som kommer att vara ansvariga för denna medverkan vid respektive lärosäte. Redogör kortfattat för planerad fördelning av roller, uppgifter och ansvar för verksamheten på de personer som ingår (inklusive den samordnande koordinatorn), samt vilka specifika kompetenser som varje medverkande kommer att bidra med.
- Internationellt och annat nationellt samarbete (International and other national collaboration). Beskriv samarbete med svenska och utländska forskarmiljöer och/eller andra forskarskolor.
Redovisa följande under en särskild rubrik om det är relevant för ansökan:
- Utrustning (Equipment). Beskriv den basutrustning som är relevant för programmet och som forskarskolan kan disponera.
- Behov av forskningsinfrastruktur (Need for research infrastructure). Specificera forskarskolans behov av internationell och nationell forskningsinfrastruktur. Vetenskapsrådet finansierar forskningsinfrastrukturer som är öppna för alla. Behovet att använda andra infrastrukturer än dessa ska motiveras (gäller även lokal forskningsinfrastruktur).
Beskrivning av meriter
Beskriv hur meriterna som anges i projektledarens/koordinatorns cv och lista över publikationer och andra forskningsoutputs styrker din kompetens som projektledare och vetenskapligt ansvarig för att genomföra den föreslagna forskningsverksamheten.
Beskrivningen kan omfatta högst 2 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en halv A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Publikationer och andra forskningsoutputs
Projektledarens/Koordinatorns publikationer och andra forskningsoutputs
Bifoga publikationslistan utformad enligt rubriker och information nedan. Listan ska omfatta högst 5 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler.
Sortera outputs under varje rubrik i omvänd kronologisk ordning, så att det senast publicerade verket hamnar överst i listan. Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med outputs efter att utlysningen har stängt.
1. Urval av forskningsoutputs (Selection of research outputs).
Lista de 10 publikationer eller andra outputs som är viktigast för att styrka projektledarens/koordinatorns kompetens som projektledare och vetenskapligt ansvarig för att genomföra den föreslagna forskningsverksamheten. För varje publikation ska redogöras för hur forskaren bidragit till denna och dess relevans för den beskrivna forskarskolan (högst 4 rader per publikation). Markera forskarens namn i fetstil i författarlistan.
2. Relevanta sakkunnigbedömda forskningsoutputs från 2017-2025 (Relevant peer-reviewed research outputs from 2017-2025):
I denna del ska även de outputs som tagits upp under punkt 1 ingå om de publicerats under den aktuella tidsperioden. Sortera dem med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan/motsvarande under rubriker (typ av output) i nedanstående ordning:
- Originalartiklar (Original articles)
- Konferensbidrag (Conference contributions), vars resultat inte finns i andra publikationer
- Samlingsverk (Edited volumes)
- Forskningsöversiktsartiklar (Research review articles)
- Böcker och bokkapitel (Books and book chapters)
- Konstnärligt arbete (Artistic work)
- Andra outputs (Other outputs), som inte ryms under någon av ovanstående rubriker. Notera att immaterialrätt anges i ansökans cv-del.
3. Relevanta icke-sakkunnigbedömda forskningsoutputs från 2017-2025 (Relevant non peer-reviewed research outputs from 2017-2025).
I denna del ska även de outputs som tagits upp under punkt 1 ingå om de publicerats under den aktuella tidsperioden. Sortera dem med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan/motsvarande, under respektive rubrik (typ av output) i nedanstående ordning:
- Konstnärligt arbete (Artistic work)
- Publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer (Publications including popular science books/presentations)
- Preprints (Preprints)
- Andra outputs (Other outputs), som inte ryms under någon av ovanstående rubriker. Notera att immaterialrätt anges i ansökans cv-del.
Medverkande forskares publikationer och andra forskningsoutputs
Bifoga samtliga medverkande forskares listor sammanfogade till en fil.
Listan för respektive forskare ska inkludera de 10 publikationer eller annan forskningsoutput som är mest relevanta för genomförandet av den beskrivna forskningsverksamheten och omfatta högst 1 A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler. Den aktuella forskarens namn ska vara markerat i fetstil och även angivet i sidhuvudet i respektive lista.
Outputs kan vara av nedanstående typer och ska vara publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med outputs efter att utlysningen har stängt.:
Sakkunnigbedömda
- originalartiklar
- konferensbidrag
- samlingsverk
- forskningsöversiktsartiklar
- böcker och bokkapitel,
- konstnärliga arbeten
- andra outputs
samt
Icke-sakkunnigbedömda forskningsoutputs.
Budget och forskningsresurser
Personal
Ange aktivitetsgrad (procent av heltid) för all personal som är verksam inom forskarskolans verksamhet, det vill säga projektledare/koordinator, de andra forskare som ansvarar för medverkan inom forskarskolan vid övriga lärosäten, forskarstuderande samt övrig personal.
Ange också eventuell sökt lön för projektledare/koordinator, forskarstuderande eller annan personal verksam inom forskarskolan, både som andel av heltidslön och som faktiska årsbelopp (inklusive sociala avgifter). Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Övriga kostnader
Beskriv övriga kostnader (lokalkostnader, driftskostnader och avskrivningskostnader). Ange årsbelopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Avskrivningskostnader för utrustning som ska användas inom verksamheten kan tas upp, förutsatt att
- utrustningen har minst tre års ekonomisk livslängd
- utrustningen har ett anskaffningsvärde över visst belopp
- behovet inte kan tillgodoses genom användande av nationell eller internationell forskningsinfrastruktur som Vetenskapsrådet stödjer och som därmed är öppen för alla.
Endast den del av avskrivningskostnaderna som motsvarar användningen av utrustningen i den sökta verksamheten får tas upp. Avskrivningskostnader för utrustning som helt finansieras av andra bidrag får inte tas upp.
Total kostnad för forskarskolan
Ansökningssystemet summerar automatiskt de angivna budgetposterna i en tabell. Det totala belopp som ansöks om ska även inkludera indirekta kostnader. Dessa lägger sökande (projektledaren) själv till i tabellen. Här lägger sökande (projektledaren) även till eventuella andra kostnader som forskarskolan medför (och som finansiering inte söks för i denna ansökan).
Motivering av sökt budget
Motivera kort varje sökt kostnad i den budget som angivits. Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Annan finansiering
Ange eventuell annan finansiering av forskarskolan utöver det som söks i denna ansökan. Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Medelsförvaltare
Ange hemvist för forskarskolan.
Medverkande
Här kan den som bjudits in som projektledare/koordinator i sin tur bjuda in medverkande forskare och medverkande administratörer till ansökan.
Cv
Under denna flik hämtar projektledaren/koordinatorn in relevanta cv-uppgifter från sitt personliga konto i Prisma. Uppgifterna/meriterna ska styrka projektledarens/koordinatorns kompetens som projektledare och vetenskapligt ansvarig för att genomföra av den föreslagna forskningsverksamheten. Medverkande forskare hämtar själva in sina cv-uppgifter till ansökan.
Följande uppgifter ska, där sådana finns, alltid ingå i respektive cv enligt de begränsningar i antal som anges:
Utbildning
Forskarutbildning, utbildning på grund- och avancerad nivå, samt specialistexamen.
Arbetsliv
- Nuvarande anställning (inklusive uppgift om anställningsform)
- Längre relevanta anställningar
- Postdoktorsvistelser (anges även som anställning om detta varit aktuellt),
- Forskarutbyten som är relevanta för den beskrivna forskningen
- Eventuella längre uppehåll i forskningen som påverkat din möjlighet att meritera dig som forskare.
Meriter och utmärkelser
- Docentur
- Personer du handlett (postdoktorer och doktorander; ange hur många personer det rör sig om i varje kategori och namnge de mest relevanta, högst 10 st.)
- Relevanta bidrag du erhållit i konkurrens (ange högst 10)
- Dina mest relevanta priser och utmärkelser (ange högst 10)
- Eventuella andra meriter som är relevanta för ansökan, så som inbjudna föredrag, ledaruppdrag, förtroendeuppdrag, medlemskap i vetenskapliga organisationer och liknande.
Immaterialrätt
Exempelvis patent och egenutvecklade allmänt tillgängliga dataprogram, ange dina upp till 10 mest relevanta.
Så bedöms din ansökan
Vetenskaplig kvalitet är det grundläggande kriteriet för hur Vetenskapsrådet fördelar bidrag till forskning. Din ansökan bedöms i konkurrens med övriga ansökningar utifrån nedanstående bedömningskriterier.
Bedömningsprocess
Din ansökan inom Bidrag till forskarskolor för lärarutbildare bedöms av en beredningsgrupp där ledamöterna är internationella forskare.
Minst tre ledamöter granskar och betygsätter din ansökan individuellt. Om det finns behov av ytterligare kompetens kan din ansökan också komma att bedömas av en extra, extern, granskare. Hela beredningsgruppen exklusive eventuella externa granskare träffas sedan på ett beredningsgruppsmöte för att diskutera och prioritera ansökningarna och slutligen lämna ett förslag till beslut till Utbildningsvetenskapliga kommittén.
För att ge utrymme åt mer djupgående diskussioner av de ansökningar som har högre kvalitet och en rimlig chans att bli finansierade kan sållning av ansökningar komma att tillämpas i det fall antalet ansökningar är högt. Om så är fallet diskuteras inte alla ansökningar i detalj på beredningsgruppens möte. De ansökningar som inte diskuteras utförligt är de som ledamöterna vid den individuella granskningen har bedömt ha lägst kvalitet bland gruppens ansökningar.
Efter bidragsbeslut får alla ansökningar ett yttrande där det framgår vilka betyg ansökan fått av beredningsgruppen. De ansökningar som diskuterats mer utförligt vid beredningsgruppens möte får ett yttrande som förutom betyg även innehåller en sammanfattning av beredningsgruppens diskussion och bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
Här hittar du en mer övergripande beskrivning av Vetenskapsrådets bedömning av ansökningar.
Bedömningskriterier och vägledande frågor
Bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten på din ansökan görs med hjälp av Vetenskapsrådets fyra baskriterier (Projektets vetenskapliga kvalitet, Nytänkande och originalitet, Sökandes kompetens, Genomförbarhet). Syftet med flera baskriterier är att uppnå en allsidig bedömning. Kriterierna bedöms på en sjugradig betygsskala, med undantag för genomförbarhet som bedöms på en tregradig betygsskala.
Utöver baskriterierna bedöms din ansökan även med hjälp av två tilläggskriterier (Forskningsmiljö och Internationalisering) på en 7-gradig betygsskala och tilläggskriteriet Relevans för utlysningen på en 3-gradig skala.
För varje kriterium finns vägledande frågor som stöd till ledamöternas bedömning av din ansökan. Dessa kan även fungera som vägledning för dig när du skriver din ansökan.
Projektets vetenskapliga kvalitet (1-7)
- I vilken grad bidrar forskarskolans mål, innehåll och organisation till vetenskapligt mervärde för forskarutbildningen inom det aktuella området?
- I vilken grad understödjer utbildningsutbudet, med gemensamma kurser, seminarier och handledning, hög vetenskaplig teoretisk och metodologisk kvalitet i forskarutbildningen?
- I vilken grad bidrar forskarskolan till att utveckla doktorandernas grundläggande vetenskapliga kompetens?
- I vilken grad säkrar forskarutbildningens organisation och utbildningsutbudets struktur en hög pedagogisk kvalitet i undervisning och handledning?
- Är de etiska övervägandena för det föreslagna projektet korrekt beskrivna och omhändertagna? Tar den sökande tillräcklig hänsyn till risk/värde/lidande för människor, djur, natur och/eller samhälle?
- Hur motiveras och hanteras frågor avseende köns- och genusperspektiv i ansökan?
Nytänkande och originalitet (1-7)
- På vilket sätt bidrar forskarskolans organisation och struktur till nytänkande avseende forskarutbildning för lärarutbildningen?
- Vilka aspekter av forskarskolans mål, innehåll och organisation bidrar till att stärka originalitet och utveckla nytänkande i doktorandernas vetenskapliga arbete?
Sökandes kompetens (1-7)
- Vilken erfarenhet har projektledare och medverkande forskare av att leda och bedriva forskarutbildning?
- Är såväl sökande som medverkande forskare välmeriterade inom sina respektive områden?
- Hur bidrar den sammanlagda kompetensen till hög kvalitet i forskarutbildningen?
Genomförbarhet (1-3)
- På vilket sätt säkrar forskarskolans organisation och ledning kvalitet i genomförandet?
- Hur bidrar de deltagande institutionerna var och en till forskarskolan?
- Hur säkras handledarkompetensen i forskarskolan, på lärosätesnivå och i konsortiet?
- På vilket sätt har sökande visat att det finns tillräckligt nationellt underlag av potentiella forskarstuderande?
- Hur garanteras tillgång till personal, infrastruktur och andra nödvändiga resurser?
- Är forskarskolans budget realistisk i förhållande till dess mål, innehåll och organisation?
Forskningsmiljön (1-7)
- Bygger forskarskolans inriktning på relevant och aktuell forskning av hög kvalitet?
- Hur kompletterar forskningen samt forskarna vid de deltagande lärosätena varandra då det gäller relevant och aktuell forskning av hög kvalitet?
- Hur säkras att doktoranderna kan ingå i lämpliga forskningsmiljöer vid de deltagande lärosätena?
Internationalisering (1-7)
- Hur bidrar de ingående lärosätenas internationella samarbeten till att förankra forskarutbildningen i välrenommerad internationell forskning inom det aktuella området?
- Hur kan forskarskolan bidra till internationellt nätverksbyggande för doktoranderna?
Relevans för utlysningen (1-3)
- Har forskarskolan inriktning i enlighet med utlysningen?
- Kan forskarskolan bidra till utveckling av ny kunskap relevant för lärarutbildningens behov?
- Hur bidrar forskarskolan till att bygga upp forskningsanknytningen av lärarutbildningen vid de deltagande lärosätena?
Sammanfattande betyg (1-7)
Ovanstående delkriterier vägs ihop till ett sammanfattande betyg som reflekterar beredningsgruppens samlade bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet enligt följande principer:
De olika delkriterierna ska vägas samman till ett sammanfattande betyg enligt den sjugradiga skalan. I normalfallet ska delkriteriet för vetenskaplig kvalitet tilldelas den största vikten i sammanvägningen. Delkriterierna nyskapande och originalitet eller de sökandes kompetens kan endast i undantagsfall väga upp svagheter i vetenskaplig kvalitet vid en sammanvägning, och då endast mindre svagheter.
Det är en förutsättning för bidrag inom utbildningsvetenskap att förslaget är genomförbart och att sökande har för ändamålet solid och relevant kompetens.
