Tvärsnitt

Från och med mitten av juni 2018 är det inte längre möjligt att nå Tvärsnitts artiklar via webbplatsen. Tekniken som Tvärsnitts webbplats bygger på är föråldrad och de tekniska uppdateringar som krävs är alltför omfattande.

Tidskriften Tvärsnitt gavs ut mellan 1980 och 2011. Även efter att Vetenskapsrådet la ned Tvärsnitt 2011 har alla artiklar i tidskriften kunnat nås via webbplatsen. Från och med mitten av juni 2018 blir detta inte längre möjligt. Tekniken som webbplatsen bygger på är föråldrad och de tekniska uppdateringar som krävs är så omfattande att Vetenskapsrådet beslutat att lägga ned den.

Som pappersutgåvor finns alla nummer av Tvärsnitt tillgängliga via Kungliga biblioteket (KB) och universitetsbiblioteken.

Tvärsnitt innehöll huvudsakligen essäer om forskning skrivna av forskare inom humaniora och samhällsvetenskap. Fram till 2000 gavs tidskiften ut av Humanistisk-samhällsvetenskapliga forskningsrådet (HSFR), därefter av Vetenskapsrådets ämnesråd för humaniora och samhällsvetenskap.

Inte heller webbversionerna av de nedlagda tidningarna Forska, Tentakel samt Forskning och Medicin går längre att nå.

 

Publicerad den 15 maj 2018

Uppdaterad den 19 november 2019

Pdf / Utskrift

Mer inom samma ämne

  1. Forum för forskningskommunikation

    23 april är det dags igen för Nordens största konferens och mötesplats för dig som jobbar med forskningskommunikation – Forum för forskningskommunikation, FFF. Årets tema är "Från vision till verklighet". Förmiddagen är framåtblickande och analyseran...

  2. Kvalitet, implementering och nytta

    Den här handboken är tänkt att vara ett stöd för dig som arbetar med forskning och utveckling på en svensk myndighet. Den innehåller tips och råd om hur du bäst planerar, implementerar och utvärderar forskningsinsatser och enskilda forskningsprojekt....

  3. Kapitel 5: Att följa upp och utvärdera FoU

    Uppföljning och utvärdering måste ha ett tydligt syfte och får aldrig bli ett självändamål. Det är därför viktigt att varje myndighet arbetar med uppföljning och utvärdering utifrån klart definierade kunskapsbehov.