2023


Projektledare: Anna Färnert
Period: 2023–2027
Lärosäte: Karolinska institutet


Projektledare: Anna Bjärtå
Period: 2023–2028
Lärosäte: Mittuniversitetet


Läs mer om projektet: Språk och livsbana: Svenska för invandrare som inkörsport, 1990-2022
Projektledare: Bo Malmberg
Period: 2024–2027
Lärosäte: Stockholms universitet


Projektledare: Karen Haandrikman
Period: 2024–2027
Lärosäte: Stockholms universitet


Projektledare: Karin Halldén
Period: 2024–2027
Lärosäte: Mälardalen universitet & Stockholms universitet


Projektledare: Patricia Mindus
Period: 2024–2026
Lärosäte: Institutet för framtidsstudier


Projektledare: Olav Nygård
Period: 2024–2027
Lärosäte: Linköpings universitet


Projektledare: Katarzyna Wolanik Boström
Period: 2024–2026
Lärosäte: Umeå universitet


Projektledare: Jenny Gunnarsson Payne
Period: 2024–2027
Lärosäte: Södertörns högskola


Projektledare: Maja Cederberg
Period: 2024–2026
Lärosäte: Göteborgs universitet
2022


Projektledare: Anna Lund
Period: 2023-2024
Lärosäte: Stockholms universitet


Projektledare: Anna Sarkadi
Period: 2023–2024
Lärosäte: Uppsala universitet


Projektledare: Sayaka Osanami Törngren
Period: 2023–2024
Lärosäte: Malmö universitet


Projektledare: Anders Neergaard
Period: 2023–2025
Lärosäte: Linköpings universitet


Läs mer om projektet: Hur hamnade jag här? Berättelser från män som migrerat
Projektledare: Ulf Mellström
Period: 2023–2024
Lärosäte: Karlstads universitet
Läs mer om projektet: Klimatinducerad migration i Afrika och bortom: Big Data och Predictive Analytics(CLIMB)
Projektledare: Haodong Qi
Period: 2023-2025
Lärosäte: Malmö universitet
Projektledare: Assem Abu Hatab
Period: 2023–2025
Lärosäte: Nordiska Afrikainstitutet


Läs mer om projektet: Mänsklig mobilitet, globala utmaningar och motståndskraft i en era av social stress (PHOENIX)
Projektledare: Andreas Önver Cetrez
Period: 2022–2024
Lärosäte: Uppsala universitet
2020
Att inkludera utrikes födda på arbetsmarknaden är en nyckelutmaning för integrationen och samhällsutvecklingen.
Projektledare: Patrik Zapata
Period: 2020-2023
Lärosäte: Göteborgs universitet


Projektet bygger på ett omfattande fältarbete som projektmedlemmarna utförde 2016 på uppdrag av EU:s byrå för grundläggande rättigheter (FRA 2018).
Projektledare: Anna Bredström
Period: 2020–2024
Lärosäte: Linköpings universitet
Projektet syftar till att generera kunskaper om vuxna döva nyanländas språkliga situation. Denna grupps integration i det svenska samhället hänger nära samman med deras varierande språkliga bakgrund.
Läs mer om projektet: Döva nyanländas flerspråkiga situation i Sverige
Projektledare: Ingela Holmström
Period: 2020–2023
Lärosäte: Stockholms universitet
Flykt från krig och över hav, identitet och utanförskap, samt hur det kan vara att ha två hemländer eller inget hemland alls har gestaltats frekvent på barnteaterscener i Sverige sedan 2015.
Projektledare: Anna Lund
Period: 2020-2023
Lärosäte: Stockholms universitet
Projektet fokuserar på en allt viktigare del av utvecklingen av cirkulär migration, nämligen det vi kallar "förberedande migrationsutbildningar”, där arbetskraftmigranter från utvecklingsländer i allt högre grad genomgår innan de lämnar sina hemländer på tidsbegränsade kontrakt.
Projektledare: Johan Lindquist
Period: 2020-2022
Lärosäte: Stockholm University
Projektet handlar hur den generation som växer upp som barn till migranter kan spela en roll i den globala kampen om demokratin. Under de senaste tio åren har antalet auktoritära regimer ökat i världen.
Projektledare: Camilla Orjuela
Period: 2020-2022
Lärosäte: Göteborgs universitet
En av EU:s största utmaningar består i att hantera det ökade antalet människor som söker skydd, uppehälle och möjligheter i Europa. Sedan ”flyktingkrisen” 2015-16 har en mängd ansträngningar gjorts för att minska mängden flyktingar som når EU:s yttre gränser.
Läs mer om projektet: Migrationskontroll på entreprenad: Utlokalisering av EU:s gränser till Afrika
Projektledare: Joakim Berndtsson
Period: 2020-2022
Lärosäte: Göteborgs universitet


Forskningsprojektet undersöker de betydelser som levd religion, religiös praktik och religiösa föreställningar har för social rörlighet och integration i en migrationssituation.
Läs mer om projektet: Levd religion och social mobilitet bland migranter i Sverige
Projektledare: Daniel Enstedt
Period: 2020-2024
Lärosäte: Göteborgs universitet
Detta projekt belyser hur integrationens olika dimensioner utvecklas över tid bland ungdomar och unga vuxna i Sverige, huvudsakligen baserat på surveydatamaterialet CILS4EU-SE (www.cils4.eu).
Läs mer om projektet: Integration av unga i Sverige i ett flerdimensionellt perspektiv (SEMI)
Projektledare: Jan O. Jonsson
Period: 2019–2023
Lärosäte: Institutet för framtidsstudier


Projektets syfte är att bidra med ny kunskap om staters och organisationers respons på̊ storskalig immigration av flyktingar och överlevare från krig och katastrofer, i detta fall Sveriges mottagande och rehabilitering av spillrorna av den europeiska judenheten efter Förintelsen.
Läs mer om projektet: Rehabilitering och integration av överlevande efter Förintelsen i Sverige
Projektledare: Pontus Rudberg
Period:2020–2023
Lärosäte: Uppsala universitet


Syftet med projektet är att bidra till integrationsforskningen genom att analysera hur civilsamhället bidrar till integration i utsatta områden.
Projektledare: Gabriella Elgenius
Period: 2020-23
Lärosäte: University of Gothenburg
2019


Projektets övergripande mål är att medverka till en förbättrad vård för migranter från Mellanöstern och Somalia genom att öka förståelsen för hur värdekonflikter och kulturella förändringar ska hanteras inom hälsovården.
Projektledare: Birgitta Essén
Period: 2019–2024
Lärosäte: Uppsala universitet
Förståelsen för den offentliga diskursen är central för att kunna hantera reaktioner av modern migration och integrationen av nyanlända. Med digitaliseringen blir mycket av det offentliga åsiktsbildandet, agendasättande och politisk framställning av samhällsutvecklingen tillgängligt via sociala medie-plattformar, publikt tillgängliga tidningsarkiv och maskinläsbara arkiv över parlamentariska tal och partiprogram.
Läs mer om projektet: Mining for Meaning: Den offentliga migrationsdiskursens dynamik
Projektledare: Marc Keuschnigg
Period: 2019–2024
Lärosäte: Linköpings universitet


Forskningsprogrammet ökar kunskapen om äldre migranters arbetsliv och hur detta samspelar med välfärdsstaten och andra faktorer. Sverige har i likhet med många andra länder en åldrande befolkning och samtidigt en ökande andel utrikes födda.
Läs mer om projektet: Åldrande migranter, arbetsmarknaden och välfärdsstaten
Projektledare: Olof Åslund
Period: 2019–2024
Lärosäte: Uppsala universitet
Projektet bidrar med ny kunskap om politiska och sociala möjligheter och begränsningar för urban integration genom att analysera effekterna av olika integrationspolitiska styrningsmodeller och sociala relationer i tre städer: Göteborg (Sverige), Adana (Turkiet) och Irbid (Jordanien).
Projektledare: Andrea Spehar
Period: 2018–2024
Lärosäte: Göteborgs universitet
2017 och 2018
Trots att den globala migrationen ökat kraftigt, saknas i stort sett forskning om suicidalt beteende (självmordsförsök och självmord) bland migranter och då särskilt bland flyktingar. Ett perspektiv där skillnader i vårdutnyttjande bland migranter med självmordsförsök jämförs med individer med självmordsförsök i den infödda befolkningen saknas nästan helt.
Projektledare: Ellenor Mittendorfer-Rutz
Period: 2017–2020
Lärosäte: Karolinska institutet


Det här projektet undersöker tre aspekter av familjebildning som är kopplade till migranters välmående: huruvida en individ är ensamstående eller har en partner, förhållanden där individerna har olika ursprung, samt när i livet man väljer att bli förälder.
Läs mer om projektet: Familjebildning bland invandrare som anlänt som barn
Projektledare: Ben Wilson
Period: 2018–2022
Lärosäte: Stockholms universitet
Projektet bidrar med ny kunskap om hur nyanlända gymnasisters språkutveckling, lärande i ämnen (ämnesspråk och ämneslitteracitet) och sociala inkludering ser ut och hur dessa kan stöttas och utvecklas så att eleverna kan lyckas med sina studier.
Projektledare: Päivi Juvonen
Period: 2018–2021
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Oroligheter världen över har gjort att många människor tvingats fly och att invandringen till länder i Västeuropa har ökat. Samtidigt har högerpopulistiska partier och politiker nått stora framgångar.
Läs mer om projektet:Polariserad demokrati. Effekten av hot på invandrarfientlighet i Västeuropa
Projektledare: Emma Renström (fd. Bäck)
Period: 2018–2021
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Barn och unga som flytt till Sverige har ofta upplevt traumatiska händelser och har en ökad risk för psykisk ohälsa, såsom symtom på posttraumatiskt stressyndrom (PTSD), ångest och depression. Problemen kan kvarstå efter flera år i det nya landet.
Projektledare: Anna Sarkadi
Period: 2018–2021
Lärosäte: Uppsala universitet
Regeringen inrättade sju nationella forskningsprogram 2016
Programmen löper över tio år och Vetenskapsrådet ansvarar för två av dem; Antibiotikaresistens samt Migration och integration.
Formas ansvarar för forskningsprogrammen Livsmedel, Klimat, och Hållbart samhällsbygge. Läs om programmen på Formas webbplats Länk till annan webbplats.
Forte ansvarar för forskningsprogrammen Tillämpad välfärdsforskning och Arbetslivsforskning. Läs om programmen på Fortes webbplats Länk till annan webbplats.
Publicerad
Uppdaterad