Vetenskapsrådets forskningsattachéer

En utvärdering av projektet i internationellt och svenskt perspektiv

Forskningsattachéprojektet startades 1998 av dåvarande Naturvetenskapliga forskningsrådet med finansiering från Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling (KK-stiftelsen). Ett huvudmål med projektet var att pröva nya metoder för att skapa varaktiga kommunikationsvägar mellan forskare inom naturvetenskap och olika avnämargrupper. Ett annat viktigt mål har varit att försöka förkorta tiden mellan vetenskaplig upptäckt och dess användning. Sedan januari 2001 har projektet drivits i Vetenskapsrådets regi. Projektet har utvärderats under våren 2002.

Utvärderingsuppdraget var att:

  • analysera i vilken grad effekter i form av varaktiga kontakter uppnåtts mellan forskare och avnämare i de aktiviteter som attachéerna utfört
  • utvärdera de metoder som använts med tanke på projektets syften
  • analysera möjligheter och begränsningar med olika avnämargrupper
  • undersöka hur attachéverksamheten passar in i Vetenskapsrådets nationella informationsuppdrag.

Utvärderarna bedömde att det även krävdes en nationell såväl som en internationell utblick över metoder och erfarenheter av liknande verksamhet.

Mer inom samma ämne

  1. Ny utlysning – bidrag till forskningsmiljö inom 6G

    I augusti öppnar Vetenskapsrådet en utlysning av bidrag till forskningsmiljöer inom 6G. Utlysningen är en del av regeringens satsning på utveckling av nästa generations trådlösa system. Bidraget ska användas för att bygga upp starka forskningsmiljöer...

  2. Invigning av Climes – svenskt centrum för extrema klimathändelser

    Den 26 april invigs ett av de excellenscentren som Vetenskapsrådets finansierar från och med i år: Svenskt centrum för extrema klimathändelser (CLIMES) – en plattform för forskning och utbildning för att främja forskningen om extrema klimathändelser ...

  3. Vetenskapsrådets excellenscenter

    Vetenskapsrådet finansierar 15 excellenscenter med start 2024. Centren som är under uppbyggnad ska driva nydanande forsknings- och utbildningsverksamhet kring ett centralt tema.