Arrangera en FFF pop-up

Har du en bra idé inom området forskningskommunikation som du vill dela med dig av eller ett tema för en pop-up? Anmäl ditt intresse och arrangera en egen FFF pop-up i samarbete med Vetenskapsrådet.

FFF pop-up är en serie digitala träffar för kommunikatörer, forskare och andra som arbetar med att berätta om forskning. Namnet anspelar på den årliga konferensen Forum för forskningskommunikation (FFF). Konceptet är framtaget för att ge ett tillfälle att mötas och diskutera aktuella frågor vid sidan av konferensen.

Nu finns det möjlighet att ta över stafettpinnen och arrangera en egen FFF pop-up, i samarbete med Vetenskapsrådet. Nå ut till över 900 intresserade forskningskommunikatörer, forskare, vetenskapsjournalister, studerande och andra kunskapsspridare!

Intresseanmälan

Skicka följande uppgifter till fokom@vr.se:

  • Kort beskrivning av innehållet
  • Syfte
  • Medverkande
  • Önskat datum för seminariet
  • Kontaktperson (med mejladress och telefonnummer)

Vad händer sen?

Vi återkommer till dig. Den som sänder en pop-up får tillgång till grafiskt material med mera. Läs mer under Det här hjälper vi till med

Mer om formatet

FFF pop-up är ett 45 minuter långt modererat och digitalt livesamtal med gäster som äger rum oftast kl. 15.00-15.45, på fredagar.

Se tidigare FFF pop-up på Vetenskapsrådets Youtube-kanal Länk till annan webbplats.

Vilka teman?

Träffarna ägnas åt de utmaningar och möjligheter som forskningskommunikatörer och kunskapsspridare möter i sitt arbete. FFF pop-up kan handla om initiativ, metoder och samarbetsformer för att informera, skapa dialog eller samskapa om forskningsbaserad kunskap.

Målgrupper

Träffarna riktar sig i första hand till de som besöker den årliga konferensen Forum för forskningskommunikation. De flesta är yrkesverksamma kommunikatörer vid lärosäten, institut, myndigheter, forskningsfinansiärer, ”brobyggare", museer, science centers och ideella organisationer.

I nätverket finns även forskare inom olika ämnesområden, samverkansspecialister, koordinatorer, vetenskapsjournalister, konsulter, frilansare, studenter, pedagoger och andra.

Vem kan arrangera en pop-up?

En FFF pop-up kan arrangeras av medlemmarna vid de offentliga organisationer som på ett eller annat sätt arbetar med forskningskommunikation och ingår i nätverket kring FFF.

Det här hjälper vi till med

  • Mallad grafik för marknadsföring av seminariet.
  • En vinjettslinga i ljud och bild. Varje pop-up inleds och avslutas med en färdig vinjettslinga som kännetecknar seminarieserien.
  • Spridning av seminariet. Vi delar era poster i sociala medier och sprider kännedom om evenemanget i Vetenskapsrådets och FFF:s kanaler.

Bra att veta

  • FFF pop-up är ett öppet seminarium som kan sändas i valfritt sändningsformat, till exempel via Zoom eller Facebook.
  • Seminariet sänds med fördel från en studio för bästa ljud- och ljuskvalitet.
  • Medverkande gäster ska informeras om att seminariet spelas in och kan ses i efterhand på webben, på Vetenskapsrådets Youtube-kanal och på v-a.se.
  • Inga arvoden utgår.
  • I marknadsföringen av seminariet ska det framgå att Vetenskapsrådet är samarbetspartner.

Vi delar med oss av tips vid en intresseanmälan!

Publicerad

Uppdaterad

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapsrådet i Almedalen 2024

    Årets Almedalsvecka på Gotland pågår mellan 25 juni–28 juni. Vetenskapsrådet arrangerar ett eget seminarium om forskningskommunikation och ett forskningspolitiskt seminarium tillsammans med de andra statliga forskningsråden. Representanter från Veten...

  2. Stärk kommunikationen om forskning

    Vetenskapsrådet ställer sig bakom fyra nya rekommendationer för att främja forskningskommunikation. Rekommendationerna har utvecklats av Science Europe och är resultatet av en högnivåkonferens om forskningskommunikation som hölls i Bryssel i mars.

  3. Vetenskapsrådets kommunikationsbidrag

    Vetenskapsrådet utlyser ibland bidrag för kommunikationsaktiviteter som främjar dialog eller samverkan med grupper utanför akademin. Bidraget kan sökas av forskare som har ett pågående bidrag från oss.