Evenemanget är avslutat
ESOF 2022
13-16 juli äger den stora konferensen EuroScience Open Forum, ESOF, rum i Leiden, Nederländerna. Vetenskapsrådet deltar med en programpunkt 13 juli om hur forskningskommunikation kan bli en naturlig del i forskarutbildningen.
Datum
13 juli 2022
Tid
13.00–14.30
Plats
Kamerlingh Onnes Building (KOG) in Leiden
Anmälan
Registreringen är öppen.
Communication competence in doctoral education – enhancing the abilities to reach out and bridging the gap!
How can teaching about science communication be integrated in doctoral programmes, what should its content be, and how does it affect and equip students for future careers in and outside of academia?
The role of the researcher is undergoing change: researchers are now asked to engage in open science and to support transparency and inclusivity in their research. At the same time, and for a number of different reasons, scholars are increasingly looking for careers outside academia.
This session speaks to these issues by focusing on the development of science communication skills as part of doctoral education. Its starting point is that such training sits at the intersection of a number of key concerns in contemporary science policy: the need to strengthen science-society relations, to equip junior scholars with transferable skills, and to build scientific literacy in the wider public.
Mer inom samma ämne
-
Evenemang |
Publicerad 24 juni 2025
Detta är ett tillfälle för dig som forskare att fördjupa dig i konsten att berätta med vetenskap. Seminariet riktar sig i första hand till forskare finansierade via de nationella forskningsprogrammen.
Nyckelord:
-
Evenemang |
Publicerad 13 juni 2025
Vetenskapsrådet arrangerar två seminarier på Bokmässan i Göteborg. Välkommen!
Nyckelord:
-
Evenemang |
Publicerad 20 maj 2025
Årets Almedalsvecka på Gotland pågår mellan 23 juni och 27 juni. Vetenskapsrådet är med och arrangerar ett antal seminarier. De handlar bland annat om hur kunskapsförmedling kan bidra till demokrati, om hur samarbetet mellan vård och klinisk forsknin...