Presstjänst kontorstid vardagar:
Telefon: 08-546 44 120
E-post: press@vr.se
Pressansvarig: Marlene Truedsson
Pressbilder
Du får använda våra pressbilder i redaktionellt syfte i sammanhang där Vetenskapsrådet och vårt arbete beskrivs. Ange alltid fotografens namn i anslutning till bilden.
Kontakta pressansvarig för bilder på vår styrelse, ledning och kontaktpersoner inom forskningsfinansiering, forskningspolitisk analys och kommunikation.
Biografi
Katarina Bjelke är Vetenskapsrådets generaldirektör sedan 2022. Hon har tidigare under många år arbetat inom akademin senast som universitetsdirektör både vid Karolinska institutet och Uppsala universitet. Från 2008 arbetade hon sju år som chef för forskningspolitiska frågor, med huvudansvar för Sveriges forskningspolitik och bla för de fyråriga forskningspolitiska propositionerna. Hon var då även ansvarig för flera forskningsfinansiärer, forskningsinfrastrukturer och under en period även de svenska universiteten.
Hon är utbildad tandläkare och har en doktorsexamen i neurovetenskap från Karolinska institutet.
Katarina Bjelke har också innehaft roller så som ordförande i Nobelstiftelsens revisionsutskott och i Rymdstyrelsen, samt styrelseledamot i Sveriges unga akademi, Sveriges universitets- och högskoleförbund, European Spallation Source (ESS), STINT och i flera holdingbolag.
Använd gärna denna text om du arrangerar ett evenemang där Katarina Bjelke deltar.
Logotyper
Vetenskapsrådets logotyp finns i två versioner, både på svenska och engelska. Båda finns i en svart och en vit version.
Så använder du Vetenskapsrådets logotyp
Logotypen får användas i sammanhang där Vetenskapsrådet är samarbetspartner, finansiär eller liknande. Den kan också användas av media i samband med nyhetsinslag där Vetenskapsrådet nämns.
Det ska alltid framgå vilken relation avsändaren har till Vetenskapsrådet. Använd en formulering som tydliggör att Vetenskapsrådet är exempelvis finansiär eller samarbetspartner och inte avsändare.
Riktlinjer för placering
- Använd den version av logotypen som passar bäst för kontexten den ska vara i.
- Logotypen ska alltid monteras på en lugn bakgrund som ger hög konstrast till det svarta eller det vita.
- Runt logotypen ska det alltid finnas minst 0,5 cm luft för att göra den synlig och läsbar.
- Logotypen får inte beskäras, färgläggas eller ändras på något sätt.
Publicerad
Uppdaterad