Forskning Reflektion Utveckling – Högskolans konstnärliga institutioner 

Högskolans konstnärliga institutioner och vägvalet inför framtiden

Konsten som kunskapskälla var ett tema som stod i fokus för den konferens som Riksbankens Jubileumsfond och Vetenskapsrådet tillsammans arrangerade i Sigtuna 13–14 maj 2004. Hur förhåller sig denna källa till den kunskap om människan och världen som den traditionella forskningen bidrar med? Vilka är de villkor som högskolans konstnärliga institutioner har när de arbetar med dessa frågor? Vilken är den konstnärliga forskningens och det konstnärliga utvecklingsarbetets egenart?

Konferensen i Sigtuna samlade deltagare från ett brett spektrum av konstnärliga utbildningsinstitutioner. Den gav också flera exempel på påbörjade forskarutbildningsprogram och doktorandernas situation. Diskussionerna illustrerade områdets bredd och dynamik, men vittnade också om att en glädjande samsyn nu tycks växa fram. De närmaste åren torde komma att präglas av fortsatta experiment och initiativ till nya arbetsformer. Att forskning och utvecklingsarbete på det konstnärliga området är ett viktig led i förverkligandet av det som skulle kunna kallas för universitetets eller högskolans idé bär den här konferensrapporten ett vältaligt vittnesbörd om.

Mer inom samma ämne

  1. Datum klara för Vetenskapsrådets utlysningar 2022

    Nu har vi datum klara för 40 av våra utlysningar nästa år. Många av utlysningarna är återkommande, men några gör vi för första gången. Se nyheter i listan nedan. Fler utlysningar tillkommer.

  2. Nya ledamöter i två av Vetenskapsrådets kommittéer

    Vetenskapsrådets styrelse har utsett ledamöter till kommittén för konstnärlig forskning och till utbildningsvetenskapliga kommittén för perioden 2022–2024. Mandatperioden är tre år, ledamöterna kan därefter väljas om för ytterligare tre år.

  3. Symposium om konstnärlig forskning 2021

    Artikulationer är ett centralt inslag i konstnärlig forskning. Syftet med årets symposium är att öppna för en dialog om kunskapsrelaterade friheter, rättigheter och skyldigheter inom fältet. Hur utnyttjas möjligheten att genom konstnärliga artikulati...