Forskning Reflektion Utveckling – Högskolans konstnärliga institutioner
Högskolans konstnärliga institutioner och vägvalet inför framtiden
Konsten som kunskapskälla var ett tema som stod i fokus för den konferens som Riksbankens Jubileumsfond och Vetenskapsrådet tillsammans arrangerade i Sigtuna 13–14 maj 2004. Hur förhåller sig denna källa till den kunskap om människan och världen som den traditionella forskningen bidrar med? Vilka är de villkor som högskolans konstnärliga institutioner har när de arbetar med dessa frågor? Vilken är den konstnärliga forskningens och det konstnärliga utvecklingsarbetets egenart?
Konferensen i Sigtuna samlade deltagare från ett brett spektrum av konstnärliga utbildningsinstitutioner. Den gav också flera exempel på påbörjade forskarutbildningsprogram och doktorandernas situation. Diskussionerna illustrerade områdets bredd och dynamik, men vittnade också om att en glädjande samsyn nu tycks växa fram. De närmaste åren torde komma att präglas av fortsatta experiment och initiativ till nya arbetsformer. Att forskning och utvecklingsarbete på det konstnärliga området är ett viktig led i förverkligandet av det som skulle kunna kallas för universitetets eller högskolans idé bär den här konferensrapporten ett vältaligt vittnesbörd om.
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 19 december 2024
I år har Vetenskapsrådet tagit emot cirka 5 800 ansökningar om forskningsbidrag. 860 av dem har beviljats. Sammanlagt handlar det om 4,55 miljarder kronor till forskning vid svenska lärosäten och 2,81 miljarder till forskningsinfrastruktur.
-
Nyhet |
Publicerad 11 november 2024
Vetenskapsrådets styrelse har utsett ledamöter till utbildningsvetenskapliga kommittén samt kommittén för konstnärlig forskning för perioden 2025–2027. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.
-
Publikation |
Publicerad 2 oktober 2024
Detta är en ny omarbetad utgåva av skriften God forskningssed från 2017. Den ger en orientering över vilka etiska principer och regler som är viktiga för forskningen och klargör vilket ansvar olika aktörer har. Den innehåller exempel på frågor som fo...