Barn med posttraumatisk stress
Utvärdering av en gruppintervention för ensamkommande flyktingbarn
med symptom på posttraumatisk stress
I den här skriften presenteras forskning i Sverige om en gruppintervention för barn med posttraumatisk stress, Teaching Recovery Techniques (TRT). Metoden utvecklades under 1990-talet i kölvattnet av Balkankriget, då en grupp traumapsykologer insåg att inte tillräckligt många barn och ungdomar fick god behandling för sina posttraumatiska stressymtom, samt att de insatser som gavs till och med kunde vara direkt skadliga. Med stöd av stiftelsen Children and War Foundation, med säte i Storbritannien och Norge, tog man därför fram manualen till det som skulle bli Teaching Recovery Techniques. Metoden är egentligen utvecklad för låginkomstländer i syfte att få snabb spridning vid traumatiska händelser som drabbar många barn och unga. Utbildningen till TRT-utövare ges idag av BRIS och tar tre dagar. Arbete med TRT kräver ingen tidigare terapeutisk erfarenhet vilket gör metoden intressant att ge utanför specialistvården: nära barnens och ungdomarnas vardag.
Denna policy brief har tagits fram som ett samarbete mellan Delmi och Vetenskapsrådet i syfte att synliggöra forskning som beviljats medel från Vetenskapsrådet.
Läs mer om Vetenskapsrådets nationella forskningsprogram inom migration och integration.
Mer inom samma ämne
-
Evenemang |
Publicerad 10 april 2024
Den 26 april invigs ett av de excellenscentren som Vetenskapsrådets finansierar från och med i år: Centret för människans förhistoria (Center for the Human Past, CHP). Det är ett tvärvetenskapligt center för forskning om olika aspekter av människans ...
Nyckelord:
-
Artikel |
Publicerad 21 mars 2024
Vetenskapsrådet finansierar 15 excellenscenter med start 2024. Centren som är under uppbyggnad ska driva nydanande forsknings- och utbildningsverksamhet kring ett centralt tema.
-
Artikel |
Publicerad 17 mars 2024
Ett forskningsprojekt inom det nationella forskningsprogrammet om migration och integration.