Barn med posttraumatisk stress
Utvärdering av en gruppintervention för ensamkommande flyktingbarn
med symptom på posttraumatisk stress
I den här skriften presenteras forskning i Sverige om en gruppintervention för barn med posttraumatisk stress, Teaching Recovery Techniques (TRT). Metoden utvecklades under 1990-talet i kölvattnet av Balkankriget, då en grupp traumapsykologer insåg att inte tillräckligt många barn och ungdomar fick god behandling för sina posttraumatiska stressymtom, samt att de insatser som gavs till och med kunde vara direkt skadliga. Med stöd av stiftelsen Children and War Foundation, med säte i Storbritannien och Norge, tog man därför fram manualen till det som skulle bli Teaching Recovery Techniques. Metoden är egentligen utvecklad för låginkomstländer i syfte att få snabb spridning vid traumatiska händelser som drabbar många barn och unga. Utbildningen till TRT-utövare ges idag av BRIS och tar tre dagar. Arbete med TRT kräver ingen tidigare terapeutisk erfarenhet vilket gör metoden intressant att ge utanför specialistvården: nära barnens och ungdomarnas vardag.
Denna policy brief har tagits fram som ett samarbete mellan Delmi och Vetenskapsrådet i syfte att synliggöra forskning som beviljats medel från Vetenskapsrådet.
Läs mer om Vetenskapsrådets nationella forskningsprogram inom migration och integration.
Mer inom samma ämne
-
Evenemang |
Publicerad 24 oktober 2024
Hur samarbetar EU med afrikanska länder för att hantera migration? I det sjätte seminariet i serien Samtal om migration och integration – forskare möter praktiker presenteras aktuella forskningsresultat om EU:s förvaltningsfond för nödåtgärder i Afri...
-
Nyhet |
Publicerad 10 oktober 2024
Han är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet och särskilt inriktad mot valforskning. I sin nya roll vill Henrik Ekengren Oscarsson verka för att försvara akademisk frihet och forskningens oberoende samt stärka Sverige som forskningsnat...
-
Nyhet |
Publicerad 10 oktober 2024
Nya ledamöter ska utses till Vetenskapsrådets styrelse och ämnesråd för perioden 2025–2027. Elektorer, utsedda av landets lärosäten, har nu valt valberedningar som ska ta fram förslag på nya ledamöter. 16 december väljer elektorerna sedan vilka ledam...