Evenemanget är avslutat

Vetenskapligt samtal om förskolans och
skolans digitalisering

I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med olika bakgrund sina perspektiv. Därefter följer ett panelsamtal med inbjudna aktörer och beslutsfattare inom området.

Datum

8 maj 2024

Tid

13.00–15.00

Plats

United Spaces Waterfront Stockholm, Waterfront Building, Klarabergsviadukten 63.

Program

13.00–13.05 Utbildningsvetenskapens roll i digitaliseringsdebatten – syftet med seminariet

Pernilla Nilsson, huvudsekreterare för utbildningsvetenskap, Vetenskapsrådet

13.05–13.20 Skolans i samhällets digitalisering – ett möte under lång tid

J. Ola Lindberg, professor i pedagogik, Umeå universitet

13.25–13.40 Forskningsperspektiv på varför förskolan och skolan behöver utbilda barn i digital kompetens

Susanne Kjällander, docent i förskoledidaktik, Stockholms universitet

13.45–14.00 För varje komplext problem finns det ett enkelt svar och det är fel – om mobiler och lärplattformar i uppkopplade klassrum

Christina Olin Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet

14.05–14.20 Kan robotar väcka barns läslust?

Mattias Arvola, biträdande professor i kognitionsvetenskap, Linköpings universitet

14.25–14.55 Paneldiskussion:

  • Johan Lundin, professor i informatik, ledamot i utbildningsvetenskapliga kommittén
  • Joakim Malmström, generaldirektör, Skolverket
  • Johanna Jaara Åstrand, Sveriges lärare
  • Erik Winerö, lärare och doktorand inom AI
  • Susanne Kjällander, docent i förskoledidaktik, Stockholms universitet

14.55–15.00 Avslutande ord

Pernilla Nilsson

15.00 Fika och mingel

Publicerad den

Uppdaterad den

Pdf / Utskrift


Mer inom samma ämne

  1. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.

  2. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...

  3. Webbinarium om nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning

    Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.