Publicerad den 05 september 2019

Uppdaterad den 05 september 2019

14 forskare i Sverige får ERC Starting grant

Nu är det klart vilka som får ERC Starting grant. Totalt får 408 forskare dela på över 6 miljarder kronor för att utveckla sin forskning och bygga upp egna team. 14 av dem har en svensk värdinstitution.

• Davide Angeletti, B Cell immunodominance in antiviral immunity

• Pia Dosenovic, Vaccine development against variable pathogens
  • Maria Genander, Redefining the esophageal stem cell niche – towards targeting of squamous cell carcinoma
  • Jenny Mjösberg, Single-cell analysis of intestinal lymphocytes reveals targets for treatment of inflammatory bowel disease

• Maria Cuartero, Conquering a new paradigm for addressing ion detection in real scenarios
  • Outi Tammisola, Modelling revolution for complex fluid flow over surfaces and walls

• Sara Liin, Resilience and trigger factors in cardiac arrhythmia: Risk stratification and drug design

• Per Augustsson, High throughput microfluidic cell and nanoparticle handling by molecular and thermal gradient acoustic focusing
  • Nancy Bocken, Experimenting with circular service business models
  • Mikkel Brydegaard, Coherent back-lasing from atmospheric insects
  • Andreas Ehn, Advanced laser diagnostics for discharge plasma

• Markus Kowalewski, Chemistry in optical nano cavities: Designing photonic reagents and light-matter materials

• Karin Lind, Multi-dimensional analysis of the metal-poor Galaxy
  • David Wheatcroft, Species discrimination in birds: A behavioural-neurogenomics approach to auditory learning

På ERC:s webbplats finns mer statistik och en lista på alla bidragsmottagare.länk till annan webbplats

Publicerad den 05 september 2019

Uppdaterad den 05 september 2019

RELATERAT INNEHÅLL

1. Intervjuträning ERC Starting grant

Vetenskapsrådet bjuder in till intervjuträning för forskare som har gått vidare till steg två i ERC:s utlysning Starting grant. Administrativ personal vid svenska universitet som arbetar med forskningsstöd för ERC är också välkomna att delta.

2. ERC-mottagning 2021

Drygt 45 forskare verksamma i Sverige har under 2020 beviljats medel från Europeiska forskningsrådet, ERC, i hård konkurrens med andra europeiska forskare. För att uppmärksamma detta bjuder Vetenskapsrådet in till en digital mottagning.

3. ERC firar 10 000 bidragsmottagare

10 000 forskare runt om i Europa har hittills fått finansiering från Europeiska forskningsrådet, ERC, för sin banbrytande forskning. Detta firar ERC med en digital ceremoni 6 maj. Över 400 av forskarna som fått bidrag är från Sverige.