Publicerad den 10 december 2019

Uppdaterad den 10 december 2019

10 forskare verksamma i Sverige får ERC Consolidator grant

Idag publicerar ERC resultaten från Consolidator utlysningen. Anslaget går till enskilda forskare som disputerade för 7 till 12 år sedan. Totalt får 301 forskare dela på över 600 miljoner euro för att bedriva sin spetsforskning. Bidraget är i genomsnitt på 2 miljoner euro över fem år.

• Åsa Haglund, UV-LASE: Out of the blue: membrane-based microcavity lasers from the blue to the ultraviolet wavelength regime
  • Fredrik Westerlund, nanoDNArepair: Next Generation Nanofludic Devices for Single Molecule Analysis of DNA Repair Dynamics

• Anders Rosengren, TRANSLATIONAL: A new translational strategy for tailored treatment of type 2 diabetes

• Camilla Svensson, ANTIBODYPAIN: Autoantibodies and chronic pain - Unraveling new mechanisms contributing to pain in rheumatic disease
  • Myriam Aouadi, MacinNASH: Revealing the contribution of liver macrophage populations to NASH in insulin resistance

• Bob Sturm, MUSAiC: Music at the Frontiers of Artificial Creativity and Criticism
  • Dimos Dimarogonas, LEAFHOUND: Leader-follower hybrid control and task planning for multi-agent systems under spatiotemporal logic specifications

• Filipe Carlos Pereira, TrojanDC: Harnessing dendritic cell reprogramming for cancer immunotherapy

• Ilona Riipinen, INTEGRATE: An Integrated View on Coupled Aerosol-Cloud Interactions

Sveriges Lantbruksuniversitet

• Paul Kardol: THRESHOLD: Thresholds and tipping points in ecosystem responses to global warming

På ERC:s webbplats finns mer statistik och en lista på alla bidragsmottagare.länk till annan webbplats

Publicerad den 10 december 2019

Uppdaterad den 10 december 2019

1. ERC-mottagning 2020

Vi uppmärksammar forskare i Sverige som i hård konkurrens lyckats få projektmedel från det Europeiska forskningsrådet, ERC, under 2019. Inbjudan är personlig.

2. Sex forskare från Sverige är med och delar på ERC Synergy grant

Nu har ERC publicerat resultaten från Synergy Grant-utlysningen. Bidraget riktar sig till forskargrupper med två till fyra forskare som bildar synergier för att gemensamt lösa en forskningsfråga. Totalt får 37 forskargrupper dela på över 360 miljoner...

3. ERC-tävling ska främja forskningskommunikation

ERC har lanserat en tävling som ska uppmuntra ERC-forskare att försöka nå ut med sin forskning till en bredare allmänhet. Vinnarna presenteras vid en prisceremoni under nästa års EuroScience Open Forum, ESOF, i Italien.