Publicerad den 05 september 2019

Uppdaterad den 05 september 2019

14 forskare i Sverige får ERC Starting grant

Nu är det klart vilka som får ERC Starting grant. Totalt får 408 forskare dela på över 6 miljarder kronor för att utveckla sin forskning och bygga upp egna team. 14 av dem har en svensk värdinstitution.

• Davide Angeletti, B Cell immunodominance in antiviral immunity

• Pia Dosenovic, Vaccine development against variable pathogens
  • Maria Genander, Redefining the esophageal stem cell niche – towards targeting of squamous cell carcinoma
  • Jenny Mjösberg, Single-cell analysis of intestinal lymphocytes reveals targets for treatment of inflammatory bowel disease

• Maria Cuartero, Conquering a new paradigm for addressing ion detection in real scenarios
  • Outi Tammisola, Modelling revolution for complex fluid flow over surfaces and walls

• Sara Liin, Resilience and trigger factors in cardiac arrhythmia: Risk stratification and drug design

• Per Augustsson, High throughput microfluidic cell and nanoparticle handling by molecular and thermal gradient acoustic focusing
  • Nancy Bocken, Experimenting with circular service business models
  • Mikkel Brydegaard, Coherent back-lasing from atmospheric insects
  • Andreas Ehn, Advanced laser diagnostics for discharge plasma

• Markus Kowalewski, Chemistry in optical nano cavities: Designing photonic reagents and light-matter materials

• Karin Lind, Multi-dimensional analysis of the metal-poor Galaxy
  • David Wheatcroft, Species discrimination in birds: A behavioural-neurogenomics approach to auditory learning

På ERC:s webbplats finns mer statistik och en lista på alla bidragsmottagare.länk till annan webbplats

Publicerad den 05 september 2019

Uppdaterad den 05 september 2019

1. Sex forskare från Sverige är med och delar på ERC Synergy grant

Nu har ERC publicerat resultaten från Synergy Grant-utlysningen. Bidraget riktar sig till forskargrupper med två till fyra forskare som bildar synergier för att gemensamt lösa en forskningsfråga. Totalt får 37 forskargrupper dela på över 360 miljoner...

2. ERC-tävling ska främja forskningskommunikation

ERC har lanserat en tävling som ska uppmuntra ERC-forskare att försöka nå ut med sin forskning till en bredare allmänhet. Vinnarna presenteras vid en prisceremoni under nästa års EuroScience Open Forum, ESOF, i Italien.

3. Sök medel från ERC i höst