Skolans undervisning och elevers lärande

Svensk forskning i internationell kontext

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag. Denna rapport är en kartläggning av teknikdidaktisk forskning gjord av universitetslektor Jan-Erik Hagberg, Linköpings universitet och Magnus Hultén, forskarstuderande vid Lärarhögskolan i Stockholm.

I rapporten diskuteras internationell och svensk publicerad forskning. Här redovisas även en enkät som syftat till att kort beskriva svenska forskningsmiljöer, pågående forskning i Sverige, verksamheten vid Science Center samt forskare uppfattningar om forskningsfältets villkor och utvecklingsmöjligheter. Rapporten innehåller också en förteckning över internationella organisationer, tidskrifter och konferenser, det vill säga det teknikdidaktiska forskningsfältets institutionella struktur.

Vetenskapsrådet har ett nationellt ansvar för att utveckla svensk grundforskning och forskningsinformation. Målet är att Sverige ska vara en ledande forskningsnation.

Mer inom samma ämne

  1. Resultatdialog 2019

    Välkommen till Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog som vi i år arrangerar i samarbete med Göteborgs universitet. Syftet med konferensen är att presentera nya rön inom utbildningsvetenskaplig forskning och att fungera som en mötesplats för forsk...

  2. Hur kan grundforskning inom växtbiologi bidra till att lösa framtidens livsmedelsförsörjning?

    Den 27 augusti arrangerar Kungliga vetenskapsakademin, Scandinavian Plant Physiology Society och Vetenskapsrådet ett heldagssymposium med inriktning på hur grundforskning inom växtbiologi kan bidra till att lösa den framtida livsmedelsförsörjningen. ...

  3. Årsredovisning 2018