Internationella arenor för utbildningsvetenskaper

Om forskarorganisationer, vetenskapliga tidskrifter och överstatliga organisationer

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

Professor Sverker Lindblad, Göteborgs universitet, 1:e bibliotekarie Dag Kyndel och projektadministratör Lena Larson, båda Uppsala universitet, beskriver här internationella arenor för utbildningsvetenskaper. I fokus är forskarorganisationer och deras verksamheter, internationella vetenskapliga tidskrifter och överinternationella organisationer. Författarna kartlägger vilka kategorier och distinktioner dessa arenor vilar på och hur de på olika sätt definierar utbildningsvetenskaper.

Arbetet avslutas med en diskussion om olika slags internationella arenor för utbildningsvetenskaper och innebörden av detta för svensk utbildningsvetenskaplig forskning.

Mer inom samma ämne

  1. Resultatdialog 2021

    Sedan 2005 har Vetenskapsrådet presenterat resultat från forskning vi finansierat inom utbildningsvetenskap dels på en konferens och dels i en antologi, under det gemensamma namnet Resultatdialog. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2021 ...

  2. Datum klara för Vetenskapsrådets utlysningar 2022

    Nu har vi datum klara för 40 av våra utlysningar nästa år. Många av utlysningarna är återkommande, men några gör vi för första gången. Se nyheter i listan nedan. Fler utlysningar tillkommer.

  3. Nya ledamöter i två av Vetenskapsrådets kommittéer

    Vetenskapsrådets styrelse har utsett ledamöter till kommittén för konstnärlig forskning och till utbildningsvetenskapliga kommittén för perioden 2022–2024. Mandatperioden är tre år, ledamöterna kan därefter väljas om för ytterligare tre år.