Skolans undervisning och elevers lärande
Svensk forskning i internationell kontext
För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag. Denna rapport är en kartläggning av teknikdidaktisk forskning gjord av universitetslektor Jan-Erik Hagberg, Linköpings universitet och Magnus Hultén, forskarstuderande vid Lärarhögskolan i Stockholm.
I rapporten diskuteras internationell och svensk publicerad forskning. Här redovisas även en enkät som syftat till att kort beskriva svenska forskningsmiljöer, pågående forskning i Sverige, verksamheten vid Science Center samt forskare uppfattningar om forskningsfältets villkor och utvecklingsmöjligheter. Rapporten innehåller också en förteckning över internationella organisationer, tidskrifter och konferenser, det vill säga det teknikdidaktiska forskningsfältets institutionella struktur.
Vetenskapsrådet har ett nationellt ansvar för att utveckla svensk grundforskning och forskningsinformation. Målet är att Sverige ska vara en ledande forskningsnation.
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 21 december 2021
Den forskning Vetenskapsrådet finansierar har en oerhörd bredd. För att ge en fingervisning om bredden har vi lyft fram några exempel av de nästan 1000 forskningsbidrag som vi beviljat i år. Under 2021 har vi också utökat vårt stöd till forskningsinf...
-
Artikel |
Publicerad 21 december 2021
Vetenskapsrådet finansierar forskning inom alla vetenskapsrområden. Här ger vi exempel på forskningsprojekt inom de olika områdena – projekten beviljades bidrag under hösten 2021.
-
Publikation |
Publicerad 25 november 2021
Sedan 2005 har Vetenskapsrådet presenterat resultat från forskning vi finansierat inom utbildningsvetenskap dels på en konferens och dels i en antologi, under det gemensamma namnet Resultatdialog. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2021 ...