Skolans undervisning och elevers lärande

Svensk forskning i internationell kontext

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag. Denna rapport är en kartläggning av teknikdidaktisk forskning gjord av universitetslektor Jan-Erik Hagberg, Linköpings universitet och Magnus Hultén, forskarstuderande vid Lärarhögskolan i Stockholm.

I rapporten diskuteras internationell och svensk publicerad forskning. Här redovisas även en enkät som syftat till att kort beskriva svenska forskningsmiljöer, pågående forskning i Sverige, verksamheten vid Science Center samt forskare uppfattningar om forskningsfältets villkor och utvecklingsmöjligheter. Rapporten innehåller också en förteckning över internationella organisationer, tidskrifter och konferenser, det vill säga det teknikdidaktiska forskningsfältets institutionella struktur.

Vetenskapsrådet har ett nationellt ansvar för att utveckla svensk grundforskning och forskningsinformation. Målet är att Sverige ska vara en ledande forskningsnation.

Mer inom samma ämne

  1. Finansiering av utbildningsvetenskaplig forskning

    Vetenskapsrådet har kartlagt finansieringen av utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige. Kartläggningen visar att myndigheten är den utan konkurrens största och viktigaste externa finansiären av utbildningsvetenskap. Förutom Vetenskapsrådet är det...

  2. Ny indelning av beredningsgrupper inom naturvetenskap och teknikvetenskap

    Från och med 2021 gör vi en ny indelning av beredningsgrupperna inom naturvetenskap och teknikvetenskap. Syftet är att få en jämnare fördelning av ansökningar mellan dem.

  3. 1,1 miljarder till naturvetenskap och teknikvetenskap

    Bidragsbeslutet är fattat. Mer än 1,1 miljarder kronor till forskning inom naturvetenskap och teknikvetenskap – men vad kommer pengarna att användas till? Läs om några av forskningsprojekten som nu får bidrag.