Skolans undervisning och elevers lärande

Svensk forskning i internationell kontext

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag. Denna rapport är en kartläggning av teknikdidaktisk forskning gjord av universitetslektor Jan-Erik Hagberg, Linköpings universitet och Magnus Hultén, forskarstuderande vid Lärarhögskolan i Stockholm.

I rapporten diskuteras internationell och svensk publicerad forskning. Här redovisas även en enkät som syftat till att kort beskriva svenska forskningsmiljöer, pågående forskning i Sverige, verksamheten vid Science Center samt forskare uppfattningar om forskningsfältets villkor och utvecklingsmöjligheter. Rapporten innehåller också en förteckning över internationella organisationer, tidskrifter och konferenser, det vill säga det teknikdidaktiska forskningsfältets institutionella struktur.

Vetenskapsrådet har ett nationellt ansvar för att utveckla svensk grundforskning och forskningsinformation. Målet är att Sverige ska vara en ledande forskningsnation.

Mer inom samma ämne

  1. Sänkt maxbelopp inom utbildningsvetenskap 2025

    För att kunna bevilja fler projektbidrag inom utbildningsvetenskap nästa år sänker vi gränsen för det maximala bidragsbelopp som går att söka.

  2. Vetenskapsrådet tilldelas EU-medel för Polar Connect Step 1

    Nu inleds nästa delprojekt i Polar Connect – där fem nordiska aktörer går samman för att säkra framtidens globala digitala infrastruktur. Projektet innebär också möjligheter att samla in data för forskning om Arktis.

  3. Nya ledamöter i två av Vetenskapsrådets kommittéer

    Vetenskapsrådets styrelse har utsett ledamöter till utbildningsvetenskapliga kommittén samt kommittén för konstnärlig forskning för perioden 2025–2027. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.