Didaktik för vuxna

Tankelinjer i internationell litteratur

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport ger Staffan Larsson, professor i vuxenpedagogik vid Linköpings universitet, en lägesbeskrivning av akademiska resonemang kring didaktik för vuxna. Vilka tankelinjer kan identifieras, vilken kunskapsbas vilar de på, hur berättigas resonemangen?

Författarens avsikt är att inspirera via en utblick över relevanta tankelinjer i internationella akademiska skrifter. Hans förhoppning är att rapporten ska vara en resurs för dem, som önskar utveckla den didaktiska synvinkeln på vuxnas lärande, som ett betydelsefullt område inom högskolan. Den bör vara användbar i såväl forskningsarbetet som när man söker en vetenskaplig bas för utveckling av utbildningar på området.

Mer inom samma ämne

  1. Nya webbsidor samlar information om att forska i Sverige

    Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ge en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.

  2. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.

  3. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...