Didaktik för vuxna

Tankelinjer i internationell litteratur

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport ger Staffan Larsson, professor i vuxenpedagogik vid Linköpings universitet, en lägesbeskrivning av akademiska resonemang kring didaktik för vuxna. Vilka tankelinjer kan identifieras, vilken kunskapsbas vilar de på, hur berättigas resonemangen?

Författarens avsikt är att inspirera via en utblick över relevanta tankelinjer i internationella akademiska skrifter. Hans förhoppning är att rapporten ska vara en resurs för dem, som önskar utveckla den didaktiska synvinkeln på vuxnas lärande, som ett betydelsefullt område inom högskolan. Den bör vara användbar i såväl forskningsarbetet som när man söker en vetenskaplig bas för utveckling av utbildningar på området.

Mer inom samma ämne

  1. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där vi kommer att presentera regeringens STEM-strategi och diskutera de...

  2. Webbinarium om nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning

    Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.

  3. Så såg finansieringsåret ut 2024

    I år har Vetenskapsrådet tagit emot cirka 5 800 ansökningar om forskningsbidrag. 860 av dem har beviljats. Sammanlagt handlar det om 4,55 miljarder kronor till forskning vid svenska lärosäten och 2,81 miljarder till forskningsinfrastruktur.