Didaktik för vuxna

Tankelinjer i internationell litteratur

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport ger Staffan Larsson, professor i vuxenpedagogik vid Linköpings universitet, en lägesbeskrivning av akademiska resonemang kring didaktik för vuxna. Vilka tankelinjer kan identifieras, vilken kunskapsbas vilar de på, hur berättigas resonemangen?

Författarens avsikt är att inspirera via en utblick över relevanta tankelinjer i internationella akademiska skrifter. Hans förhoppning är att rapporten ska vara en resurs för dem, som önskar utveckla den didaktiska synvinkeln på vuxnas lärande, som ett betydelsefullt område inom högskolan. Den bör vara användbar i såväl forskningsarbetet som när man söker en vetenskaplig bas för utveckling av utbildningar på området.

Mer inom samma ämne

  1. Rundabordssamtal om etikfrågor inom praktiknära skolforskning

    Vetenskapsrådet bjuder in till ett runda-bords-samtal kring frågor om etik i praktiknära skolforskning. Syftet är att få klarhet i frågor som upplevs som otydliga och diskutera olika sätt att tolka exempelvis känsliga personuppgifter och sampubliceri...

  2. Könsbias i forskningsfinansieringens bedömningsprocesser

    En studie av Vetenskapsrådets bedömning av ansökningar inom utbildningsvetenskap Vetenskapsrådet arbetar kontinuerligt med att integrera jämställdhetsaspekter i olika verksamheter och med att utveckla arbetet för ökad jämställdhet i samband med fors...

  3. Referenser och citeringar i utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige, 2001–2021

    Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I denna rapport presenteras en omfattande kartläggning och analys av referenser och citeringar för utbildningsvetenskaplig forskning i Sve...