Reflektioner kring specialpedagogik

Sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport, med professor Claes Nilholm och professor Eva Björk-Åkesson, båda Högskolan i Jönköping, som redaktörer, diskuterar ett antal forskare forskning om specialpedagogik. Som utgångspunkt har de fyra frågor som formulerades och diskuterades vid en workshop i januari 2006.

  • Vad är specialpedagogik för typ av kunskapsområde?
  • Vilka relationer har det till andra kunskapsområden?
  • Hur förhåller sig svensk forskning till den internationella?
  • Vilken forskning är angelägen?

Mer inom samma ämne

  1. Nya webbsidor samlar information om att forska i Sverige

    Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ge en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.

  2. Samverkan är avgörande i klinisk behandlingsforskning

    Samverkan, tidig involvering av samarbetspartners och enklare avtalshantering är viktiga faktorer när det gäller klinisk behandlingsforskning. Det visar en analys av Vetenskapsrådets 10 åriga finansiering inom området.

  3. Ny utvärdering av svensk medicinsk grundforskning visar på både styrkor och utvecklingsområden

    Det finns medicinsk grundforskning i Sverige som håller mycket hög kvalitet och har betydelsefulla lösningar på samhälleliga utmaningar, särskilt inom hälsoområdet. Det konstaterar den internationella panel som utvärderat forskningen vid sju svenska ...