Reflektioner kring specialpedagogik

Sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport, med professor Claes Nilholm och professor Eva Björk-Åkesson, båda Högskolan i Jönköping, som redaktörer, diskuterar ett antal forskare forskning om specialpedagogik. Som utgångspunkt har de fyra frågor som formulerades och diskuterades vid en workshop i januari 2006.

  • Vad är specialpedagogik för typ av kunskapsområde?
  • Vilka relationer har det till andra kunskapsområden?
  • Hur förhåller sig svensk forskning till den internationella?
  • Vilken forskning är angelägen?

Mer inom samma ämne

  1. National benefits from Swedish membership in international research infrastructures 2016–2019

    Sverige är medlem i flera internationella forskningsinfrastrukturer. Hur ser utbytet ut när det gäller exempelvis svensk användning och vetenskaplig produktion eller annan retur i form av kunskaps- och tekniköverföring? Denna rapport bygger på en utr...

  2. Resultatdialog 2021

    Välkommen till Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog som i år arrangeras av Karlstads universitet. Syftet med konferensen är att presentera nya rön inom utbildningsvetenskaplig forskning och att fungera som en mötesplats för forskare och andra so...

  3. Ny modell att utvärdera forskning visar att statsvetenskap håller hög kvalitet

    Går det att säga något om vilken kvalitet svensk forskning håller i ett internationellt perspektiv? För att besvara den frågan har Vetenskapsrådet tagit fram en ny typ av modell för att utvärdera forskning och testat den på ämnet statsvetenskap. Utvä...