Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem

Docent Sven Persson vid Malmö högskola har på uppdrag av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté sammanställt en forskningsöversikt rörande forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem. Rapporten ger en bred översikt av forskning och nationella utvärderingar och avslutas med en kritisk diskussion där även angelägna områden för fortsatt forskning lyfts fram.

Utbildningsvetenskaplig forskning med medel från Utbildningsvetenskapliga kommittén (UVK) inom Vetenskapsrådet har pågått sedan 2001. Utbildningsvetenskap är idag ett vetenskapsområde, där många ämnen och ämnesområden bidrar till forskning om lärande, kunskapsbildning, utbildning och undervisning. Denna rapport är en del i en serie av rapporter med tematiska översikter av forskning, som utges av Utbildningsvetenskapliga kommittén.

Mer inom samma ämne

  1. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.

  2. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...

  3. Webbinarium om nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning

    Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.