Flerspråkighet – en forskningsöversikt
Forskningsöversikten täcker de mest centrala delarna av svensk forskning på flerspråkighetsområdet, mot bakgrund av det internationella kunskapsläget.
Här behandlas forskning om utbildningsväsendets sätt att möta den stora grupp elever inom ungdomsskolan som har en annan bakgrund än helsvensk (del III).
På samma sätt beaktas forskningen om samhällets utbildningsarrangemang för vuxna invandrare samt vuxna invandrares språkinlärning i och utanför klassrummet (del IV).
Som en bakgrund till dessa två delar redovisas forskning om andraspråksinlärning, med särskilt fokus på svenska som andraspråk, och forskning om förstaspråkstillägnande i en minoritetssituation, där flerspråkiga barns modersmål fokuseras (del II).
Forskningen omkring de samhälleliga ramarna för hur flerspråkigheten hanteras i lagar och regelverk, och varför praktiken ofta skiljer sig från intentionerna, behandlas i del 1. Arbetet är genomfört av åtta forskare under ledning av Kenneth Hyltenstam, Monica Axelsson och Inger Lindberg. Forskningsöversikten har sakgranskats genom peer-review.
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 12 maj 2025
Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ge en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.
-
Nyhet |
Publicerad 13 februari 2025
I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.
-
Evenemang |
Publicerad 31 januari 2025
Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...
Nyckelord: