Kunskap om hälsa och lärande

En översikt av ett forskningsfält under utveckling

Sambanden mellan hälsa och lärande berör en rad olika vetenskapliga discipliner och forskningsinriktningar. Nu finns en ny kunskapsöversikt som belyser detta samband, en underlagsrapport till Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté.

Författaren Charli Eriksson, professor i folkhälsovetenskap och föreståndare vid Nationellt centrum för främjande av god hälsa hos barn och ungdom, vid Örebro universitet, menar att det är dags att gå från tro till vetande när det gäller beslutsunderlag för att främja lärande och utveckling bland barn och unga. I skriften ger han en bild av ett angeläget forskningsfält under utveckling. Eriksson menar att systemteoretiska och dynamiska ansatser krävs för att göra området rättvisa. Kan ett gemensamt svenskt forskningsfält utvecklas?

Charli Eriksson redovisar sex viktiga slutsatser:

  • Metodiken för systematiska kunskapsöversikter har utvecklats till att inkludera både kvantitativa och kvalitativa undersökningar.
  • Det finns ett behov av att lyfta praktiknära forskning även i Sverige.
  • Longitudinella undersökningar har visat att elevers psykiska hälsa och skolprestationer är nära sammankopplade. Dessa faktorer har en ömsesidig relation som kan vara positiv eller negativ. Interventionsstudier ger exempel på insatser som kan bryta dessa samband.
  • Olika former av fysisk aktivitet under skoldagen har möjlighet att påverka olika kognitiva funktioner och skolprestationer på ett positivt sätt. Även maten har en potential enligt vetenskapliga studier.
  • Det handlar både om att i Sverige utveckla, genomföra och rapportera analytiska studier och om att systematiskt pröva olika insatser i välgjorda interventionsstudier för att dokumentera värdet av dessa interventioner för barn och ungas hälsa, utveckling och lärande.
  • För att möjliggöra detta krävs en ny djärv generation forskare som överskrider de vetenskapliga disciplinernas gränser och söker kunskap tillsammans med barn, ungdomar, föräldrar och är praktiskt verksamma för att därigenom bidra till ett mer kunskapsbaserat främjande av hälsa och lärande.

Rapport till Utbildningsvetenskapliga kommittén.

Mer inom samma ämne

  1. Särskilda satsningar inom vårdforskning

    Brist på forskningstid är ett stort problem för vårdforskningsområdet. Därför avsätter Vetenskapsrådet 35 miljoner till en utlysning av bidrag till forskningstid inom vårdforskning samt två postdokbidrag.

  2. Nominera ledamöter till beredningsgrupper inom MH 2021

    Vetenskapsrådets ämnesråd för medicin och hälsa välkomnar nu förslag på ledamöter till beredningsgrupperna 2021. Läs instruktionerna och skicka gärna in ditt förslag så snart som möjligt, dock senast 30 januari.

  3. Hittills 260 etiskt godkända covid-19-studier i Sverige

    Sedan pandemin startade i våras har 260 kliniska studier som rör covid-19 blivit godkända av Etikprövningsmyndigheten. Resultat från merparten av studierna kommer att dröja och för flera studier kan det bli utmanande att hitta forskningspersoner i de...