Kartläggning av utbildningsvetenskaplig forskning, 2001–2021

Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I denna rapport presenteras en kartläggning och analys av utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige, under perioden 2001–2021. Fokus är externfinansierad forskning och publiceringar inom området.

Kartläggningen visar områdets komplexitet och utveckling i stort, förändringar i den institutionella utbredningen av området, och hur forskningsfinansieringen inom området har förändrats. Den visar även metoder och publiceringsmönster samt områdets nationella och internationella förankring och genomslag.

Rapporten är den första av sitt slag och utgör ett viktigt underlag för den utbildningsvetenskapliga kommitténs arbete med att stärka utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige.

Mer inom samma ämne

  1. Nya webbsidor samlar information om att forska i Sverige

    Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ger en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.

  2. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.

  3. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...