Utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet 2001–2005

Utbildning och lärande blir allt mer viktigt för den enskilde och för samhället. Kunskap om utbildning blir av allt större betydelse för såväl den enskilde som samhället.

År 2005 var Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommittés femte verksamhetsår. Därför vill vi här ge en lite mer omfattande bild av dessa år. Den börjar med att undertecknad beskriver bakgrunden för UVK:s tillkomst. Därefter kommer två artiklar varav den första är skriven av professor Berit Askling, tidigare utbildningsvetenskapliga kommitténs huvudsekreterare. Den behandlar satsningen på utbildningsvetenskap utifrån ett forskningsstrategiskt perspektiv. I den andra artikeln redogör professor Sverker Lindblad för resultaten av ett avslutat forskningsprojekt om rekrytering till lärarutbildning. De sista sidorna ägnas åt UVK:s verksamhet år 2005 i samma form som vi de sista åren presenterat verksamhetsberättelser.

Mer inom samma ämne

  1. Resultatdialog 2019

    Välkommen till Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog som vi i år arrangerar i samarbete med Göteborgs universitet. Syftet med konferensen är att presentera nya rön inom utbildningsvetenskaplig forskning och att fungera som en mötesplats för forsk...

  2. Jämställdhet i Vetenskapsrådets miljöstöd och excellenssatsningar

    Utfall av utlysningar gjorda mellan 2004–2016 Når Vetenskapsrådets forskningsstöd manliga och kvinnliga forskare på jämställda villkor? Vi har undersökt vilka som sökt och blivit beviljade bidrag till forskningsmiljöer respektive stöd inom olika exc...

  3. Debattreplik: "Förslaget bygger på en rad felaktigheter"

    Med anledning av den debattartikel som Patrik Hall och Ulf Sandström publicerade i DN Debatt den 12 maj, har Vetenskapsrådets generaldirektör Sven Stafström skrivit en replik.