Genusvetenskapliga projektansökningar inom humaniora och samhällsvetenskap

En uppföljning av Vetenskapsrådets beredning och utfall år 2004

Ett av Vetenskapsrådets uppdrag är att främja genusforskning och verka för att genusperspektiv får genomslag i forskningen. En tvärvetenskaplig kommitté, som är underställd Vetenskapsrådets styrelse, ska identifiera genusforskningens problem, pröva lösningar samt arbeta med frågor kring vetenskaplig kvalitet och internationalisering. Beredningen av ansökningar om medel till genusforskning och forskning med genusperspektiv sköts däremot av myndighetens fyra ämnesråd.

Hur har då den vetenskapliga kvaliteten hos genusrelaterade ansökningar bedömts? För att få en uppfattning om detta gjorde genuskommittén en uppföljning av 2004 års beredningsarbete inom humaniora och samhällsvetenskap.

Uppföljningen ger svar på frågor som:

  • Hur stora anslag delade Vetenskapsrådet ut till genusforskning inom dessa områden?
  • Vilken framgång anslagsmässigt hade genusforskningen inom humaniora-samhällsvetenskap jämfört med annan forskning?
  • Hur kan genusforskning, genusperspektiv och genusaspekter definieras?

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapsrådets podd

    I podden För en klokare värld pratar vi om forskning och om de förutsättningar som behövs för att göra världen klokare. Du möter experter, forskare och medarbetare på Vetenskapsrådet tillsammans med en mängd andra röster. Lyssna på avsnitten direkt v...

  2. Sven Stafström invald som ledamot i Kungl. Vetenskapsakademien

    Idag är vi glada och stolta att kunna meddela att Vetenskapsrådets generaldirektör Sven Stafström blivit invald i Kungl. Vetenskapsakademien. Han väljs in i klassen för humaniora och för framstående förtjänst om vetenskap.

  3. Camilla Bardel ny huvudsekreterare för utbildningsvetenskap

    Hon är professor i moderna språk med didaktisk inriktning och har ett stort intresse för språk och språkinlärning samt språkdidaktik. I sin nya roll vill hon bland annat arbeta för mer samverkan och internationalisering inom utbildningsvetenskaplig f...