Utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet 2001–2005

Utbildning och lärande blir allt mer viktigt för den enskilde och för samhället. Kunskap om utbildning blir av allt större betydelse för såväl den enskilde som samhället.

År 2005 var Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommittés femte verksamhetsår. Därför vill vi här ge en lite mer omfattande bild av dessa år. Den börjar med att undertecknad beskriver bakgrunden för UVK:s tillkomst. Därefter kommer två artiklar varav den första är skriven av professor Berit Askling, tidigare utbildningsvetenskapliga kommitténs huvudsekreterare. Den behandlar satsningen på utbildningsvetenskap utifrån ett forskningsstrategiskt perspektiv. I den andra artikeln redogör professor Sverker Lindblad för resultaten av ett avslutat forskningsprojekt om rekrytering till lärarutbildning. De sista sidorna ägnas åt UVK:s verksamhet år 2005 i samma form som vi de sista åren presenterat verksamhetsberättelser.

Mer inom samma ämne

  1. Maria Hellström Reimer ny vetenskaplig rådgivare inom konstnärlig forskning

    Hon är professor i design i teori och praktik men också bildkonstnär och docent i landskapsarkitektur. Med sin breda kunskapsbas och sina tvärvetenskapliga erfarenheter ser Maria Hellström Reimer fram emot att utveckla dialogen om hur den konstnärlig...

  2. Minnesord Britta Lundgren

    Britta Lundgren, ledamot i Vetenskapsrådets styrelse och professor i etnologi vid Umeå universitet gick bort 20 januari 2021. Vetenskapsrådets styrelse har skrivit ett minnesord.

  3. Nya satsningar i forskningspropositionen som rör Vetenskapsrådet

    I forskningspropositionen för åren 2021–2024 föreslår regeringen stora satsningar på forskning. För Vetenskapsrådets del handlar det bland annat om förstärkningar av forskningsinfrastruktur, den fria forskningen och satsningar inom ett antal utpekade...