Utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet 2001–2005

Utbildning och lärande blir allt mer viktigt för den enskilde och för samhället. Kunskap om utbildning blir av allt större betydelse för såväl den enskilde som samhället.

År 2005 var Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommittés femte verksamhetsår. Därför vill vi här ge en lite mer omfattande bild av dessa år. Den börjar med att undertecknad beskriver bakgrunden för UVK:s tillkomst. Därefter kommer två artiklar varav den första är skriven av professor Berit Askling, tidigare utbildningsvetenskapliga kommitténs huvudsekreterare. Den behandlar satsningen på utbildningsvetenskap utifrån ett forskningsstrategiskt perspektiv. I den andra artikeln redogör professor Sverker Lindblad för resultaten av ett avslutat forskningsprojekt om rekrytering till lärarutbildning. De sista sidorna ägnas åt UVK:s verksamhet år 2005 i samma form som vi de sista åren presenterat verksamhetsberättelser.

Mer inom samma ämne

  1. Mattias Marklund ny huvudsekreterare för naturvetenskap och teknikvetenskap

    Han är professor i teoretisk fysik vid Göteborgs universitet och har ett stort intresse för strategiska och forskningspolitiska frågor. I sin nya roll vill han bland annat jobba för mer samverkan mellan olika aktörer inom naturvetenskap och teknikvet...

  2. Utredning av organisationen av kliniska kommittéer vid Vetenskapsrådet

    På uppdrag från regeringen har Vetenskapsrådet gjort en översyn av myndighetens två kommittéer inom klinisk forskning na och tagit fram rekommendationer om hur arbetet kan utvecklas. I uppdraget ingick också att analysera hur verksamheten kan utveck...

  3. Sök bidrag för forskarskolor i januari

    I januari 2021 öppnar vi två utlysningar av bidrag till forskarskolor inom utbildningsvetenskap. Båda bidragen börjar betalas ut 1 juli 2021.