Utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet 2001–2005

Utbildning och lärande blir allt mer viktigt för den enskilde och för samhället. Kunskap om utbildning blir av allt större betydelse för såväl den enskilde som samhället.

År 2005 var Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommittés femte verksamhetsår. Därför vill vi här ge en lite mer omfattande bild av dessa år. Den börjar med att undertecknad beskriver bakgrunden för UVK:s tillkomst. Därefter kommer två artiklar varav den första är skriven av professor Berit Askling, tidigare utbildningsvetenskapliga kommitténs huvudsekreterare. Den behandlar satsningen på utbildningsvetenskap utifrån ett forskningsstrategiskt perspektiv. I den andra artikeln redogör professor Sverker Lindblad för resultaten av ett avslutat forskningsprojekt om rekrytering till lärarutbildning. De sista sidorna ägnas åt UVK:s verksamhet år 2005 i samma form som vi de sista åren presenterat verksamhetsberättelser.

Mer inom samma ämne

  1. För dig som har eller söker bidrag

    Vetenskapsrådet har anpassat verksamheten efter pågående coronapandemi på flera olika sätt. Här finns information som berör dig som redan har ett bidrag från oss eller som vill ansöka om bidrag.

  2. En jämställd process

    Sedan 2012 genomförs jämställdhetsobservationer regelbundet i Vetenskapsrådets regi. Observationerna syftar till att utifrån ett jämställdhetsperspektiv granska de möten där sakkunniga diskuterar ansökningar om forskningsbidrag som kommit in till myn...

  3. FAQ om Sunets Zoom-tjänst

    Många lärosäten och organisationer kopplade till forskning och högre utbildning använder sig av Zoom via Sunet. Här har vi samlat frågor och svar om säkerhet och integritet i tjänsten.