Projektledare: Katarzyna Wolanik Boström
Period: 2024–2026
Lärosäte: Umeå universitet
Projektets titel: Migrerade sjuksköterskor i den svenska sjukvården: en etnologisk studie av integration i arbetslivet
Vad handlar projektet om?
Projektet fokuserar sjuksköterskor som är födda och utbildade i länder utanför Norden och idag arbetar inom svensk sjukvård. Bristen på sjuksköterskor gör att vården är beroende av att rekrytera personal från andra länder. Sjuksköterskors utbildning och arbete världen över liknar visserligen varandra, men det finns också variationer, t.ex. i grad av självständighet, i kommunikation med patienter och hierarkier på arbetsplatsen. Vid flytten till Sverige behöver sjuksköterskorna uppfylla formella meriter och språkkrav, lära sig nya regelverk, administrativa system samt orientera sig i delvis obekanta arbetsplatskulturer. Arbetet kräver god kommunikationsförmåga, ett socialt kunnande och viss kulturell känslighet. Samtidigt kan de utrikes utbildade sjuksköterskornas status som ”invandrare” medföra stereotypifiering och diskriminering. De invandrade sjuksköterskornas möjligheter att utöva sitt yrke i Sverige är ett samspel mellan erkännande av yrkeskunskaper och en daglig kulturell översättning av kompetenser. Projektet undersöker sjuksköterskornas erfarenheter av hur deras kunskaper och kompetenser tas till vara och erkänns i det dagliga arbetet. Studien baseras på djupgående arbetslivshistoriska intervjuer med 45 sjuksköterskor från olika länder, som idag arbetar i olika geografiska regioner i Sverige.
Studien bidrar till forskningen om högutbildades migration genom att ge en bättre förståelse av samspelet mellan, å ena sidan, yrkesmässiga kunskaper och färdigheter och, å andra sidan, kulturella processer och de möjligheter och begränsningar som hör ihop med migranters sociala positioner och status. På sikt bör resultaten bidra till att förbättra invandrade sjuksköterskors arbetsvillkor och att den svenska sjukvården på bästa sätt kan ta vara på deras kunskaper och kompetenser.
Projektets forskningsfrågor
Projektet undersöker sjuksköterskornas erfarenheter av hur deras kunskaper och kompetenser tas till vara och erkänns i det dagliga arbetet. Studien baseras på djupgående arbetslivshistoriska intervjuer med 45 sjuksköterskor från olika länder, som idag arbetar i olika geografiska regioner i Sverige.
Deltagande institutioner/universitet
- Katarzyna Wolanik Boström och Jenny Ingridsdotter vid Umeå universitet
- Magnus Öhlander vid Södertörns Högskola
Publicerad
Uppdaterad