14 forskare i Sverige får ERC Consolidator Grant 2023

Nu har Europeiska forskningsrådet, ERC, publicerat bidragsbeslutet för ERC Consolidator Grant. 14 av forskarna som får bidrag har en svensk värdinstitution.

ERC Consolidator Grant riktar sig till forskare som har en forskningsgrupp och vill stärka sin roll som forskningsledare, 7–12 år efter avlagd doktorsexamen. Bidraget är i genomsnitt på två miljoner euro under fem år.

Totalt 308 forskare från 23 europeiska länder får nu dela på 627 miljoner euro för att bedriva spetsforskning. Bland de 14 forskarna i Sverige som får bidraget är sex verksamma inom life science, fem verksamma inom naturvetenskap och teknikvetenskap och tre inom humaniora och samhällsvetenskap.

Ytterligare två forskare från svenska lärosäten har fått högsta betyg (A) på ansökan och placerats på reservlistan.

Beviljade forskningsprojekt

• Gaetano Sardina med projektet: MixClouds, Unraveling the impact of turbulence in Mixed-phase Clouds

• Karl Börjesson med projektet: CONTROL, Controlling delocalisation and funnelling of excited state energy in the strong coupling regime in molecular systems

• Pauliina Damdimopoulou med projektet: SAFER, SAfeguarding female FERtility -development of human-relevant in vitro tools for reproductive toxicity

• Simone Fabiano med projektet: INFER, In-operando growth of organic mixed ionic-electronic conductors for brain-inspired electronics

• Daniel Bexell med projektet: Decode Relapse, Decoding and Targeting Treatment-Resistant Metastatic Neuroblastoma
  • Andreas Nilsson med projektet: PALEOCORE, Core dynamics on millennial timescales
  • Joan Yuan med projektet: ELO-B-Memory, Early life imprinting of B cell memory and its role in adult immunity

• Konrad Burchardi med projektet: ADAPT, Agricultural Productivity and Technology Adoption in Sub-Saharan Africa
  • Sabina Cehajic-Clancy med projektet: HEAL, Healing societies: The impact of social context on intergroup reconciliation
  • Anneli Kruve med projektet: LearningStructurE, Machine Learning and Mass Spectrometry for Structural Elucidation of Novel Toxic Chemicals
  • Johanna Rickne med projektet: RE-SHAPE, Research Program on Sexual Harassment Prevention

Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

• Charles Melnyk med projektet: GRAFT-ABLE, Developing GRAFTing to enABLE hybridisation of new species for agriculture and forestry

• Sophie Sanchez med projektet: LimbEvolution, How to make a limb: a new insight using three-dimensional synchrotron palaeohistology
  • Aaron Vogan med projektet: Starship, Revealing an active mechanism of horizontal gene transfer in fungi

På ERC:s webbplats finns mer statistik och en lista med alla bidragsmottagare Länk till annan webbplats.

Vetenskapsrådet arbetar för att fler ska söka ERC-bidrag

Vetenskapsrådet stödjer forskare som ansöker om bidrag från ERC på olika sätt. Vi arrangerar bland annat webbinarier för att förbereda forskare vid svenska lärosäten inför intervjun med ERC:s panel, och digitala informationsmöten inför kommande utlysningar.

Om du har frågor, kontakta Anethe Mansén, nationell kontaktperson (NCP) för ERC: anethe.mansen@vr.se

1. 10 forskare i Sverige får ERC Advanced Grant 2023

Nu har Europeiska forskningsrådet (ERC) publicerat resultatet från förra årets utlysning av ERC Advanced Grant. Totalt 255 forskare från 20 länder får bidrag. 10 av dem har en svensk värdinstitution.

2. Intervjuträning ERC Starting Grant

Vetenskapsrådet bjuder in till intervjuträning för forskare som har gått vidare till steg två i ERC:s utlysning Starting grant (StG). Administrativ personal vid svenska universitet som arbetar med forskningsstöd för ERC är också välkomna att delta.

3. NordForsk utlyser bidrag om hållbar utveckling av Arktis

Nordforsk har öppnat en utlysning om hållbar utveckling av Arktis. Bakom utlysningen står de nordiska länderna tillsammans med Kanada och USA. Vetenskapsrådet är en av finansiärerna. Sista ansökningsdag för utlysningens första steg är 4 juni 2024.