Stängd utlysning
16 januari - 19 februari 2019
Forskarskolor inom registerbaserad forskning
Syftet med bidraget till nationell forskarskola inom registerbaserad forskning är att stärka rekryteringsbasen och kvaliteten inom forskningsområden som använder sig av registerbaserade data. Bidraget ska också skapa vetenskapligt mervärde genom att utbilda doktorander i grundläggande och nydanande metoder relevanta för tvärvetenskaplig registerbaserad forskning.
Med den särskilda satsningen inom registerbaserad forskning vill Vetenskapsrådet stärka och utveckla tvärvetenskaplig och tvärsektoriell forskning baserad helt eller delvis på mikrodata från exempelvis myndighets- eller kvalitetsregister och som kan länkas till data från andra källor, till exempel forskargenererade data, biobanksdata eller surveydata. Vetenskapsrådet premierar forskning av högsta vetenskapliga kvalitet i nationell konkurrens.
Stödform
Miljö- och samverkansstöd
Område
Humaniora och samhällsvetenskap, Medicin och hälsa
Inriktning
Registerbaserad forskning
Söks av
Organisation. Koordinator för forskarskolan vid värdorganisationen bjuds in som projektledare för ansökan.
Medverkande forskare
Utöver den sökande organisationen ska minst två ytterligare lärosäten medverka i ansökan. En kontaktperson för vart och ett av dessa ska bjudas in som medverkande forskare.
Bidragstid
4 år
Bidragsbelopp
Max 3 miljoner kronor per år
Utlysningen stänger
19 februari 2019 (kl. 14.00)
Bidragsbeslutet publiceras
Senast i slutet av september 2019
Bidragsperioden startar
Januari 2020
Att notera:
- Läs och följ instruktioner: Förutom denna specifika utlysningstext behöver du också ta del av vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
- Ange inte någons fullständiga personnummer i ansökan.
- Ta del av information om hur ansökan kommer att bedömas under rubriken ”Så bedöms din ansökan” och förhåll dig till detta när du skriver ansökan.
Hela utlysningstexten
Nedanstående villkor måste vara uppfyllda för att organisationen ska vara behörig att ansöka om bidraget. Vi utför kontroller som gör att obehöriga ansökningar avvisas från fortsatt hantering.
Ramar för forskarskolan
Vetenskapsrådet inbjuder svenska universitet och högskolor att söka medel för nationell tvärvetenskaplig forskarskola inom registerbaserad forskning. För att få bidrag från Vetenskapsrådet måste forskarskolan uppfylla följande generella krav:
Forskarskolan ska
- vara knuten till ett lärosäte som har huvud- och samordningsansvar
- drivas av minst tre universitet/högskolor i samverkan
- ha närhet till väl fungerande forskningsmiljö/er med internationell anknytning
- ha ett strukturerat utbildningsutbud med gemensamma kurser och seminarier av hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet som ska vara nationellt och med fördel internationellt tillgängligt
- ha en tydlig organisation och ledning, inkluderande en styrelse eller styrgrupp med överordnat ansvar för kvalitetssäkring av forskarskolans verksamhet i samverkan mellan deltagande institutioner
- ha tillräckligt nationellt underlag av forskarstuderande.
Inriktning
Vetenskapsrådet utlyser medel för att stödja forskning inom området Registerbaserad forskning. Den särskilda satsningen syftar till att stärka och utveckla tvärvetenskaplig och tvärsektoriell forskning baserad helt eller delvis på mikrodata från exempelvis myndighets- eller kvalitetsregister (data insamlad primärt för andra syften än forskning) och som kan länkas till data från andra källor, till exempel forskargenererade data, biobanksdata eller surveydata. Med tvärvetenskaplig och tvärsektoriell forskning avses i detta sammanhang när forskare med genuint olika vetenskaplig bakgrund arbetar tillsammans och parallellt för att undersöka och lösa forskningsproblem.
Förutom detta bidrag till nationell forskarskola utlyses även bidrag till forskningsmiljöer inom registerbaserad forskning (Bidrag till forskningsmiljö inom registerbaserad forskning). Satsningen grundar sig på regeringsuppdrag i forsknings- och innovationspropositionen 2016.
Vetenskapsrådets mål med stöd till forskarskolan är att utveckla kunskap om hur registerbaserad forskning bedrivs i Sverige och att stödja en ny generation forskare och forskningsledare inom tvärvetenskaplig och tvärsektoriell registerbaserad forskning. Forskarskolan ska ha ett nationellt upptagningsområde, verka i hela Sverige och erbjuda utbildning relevant för alla forskningsområden som använder registerbaserade data i sin forskning. Det vetenskapliga mervärdet av forskarskolans planerade verksamhet måste tydligt framgå.
Forskarskolan förväntas stimulera och bidra till internationaliseringen av registerbaserad forskning genom att utveckla kunskap om registerbaserad forskning i utlandet och samverka med internationella forskare och forskningsinstitutioner.
Vidare förväntas forskarskolan
- erbjuda relevant utbildning av hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet som inte annars inkluderas i lärosätenas ordinarie forskarutbildningar
- inkludera både teoretiska och praktiska moment relevanta för registerbaserad forskning
- erbjuda doktorander inom registerbaserad forskning möjligheter att utveckla generella färdigheter och kunskaper nödvändiga för forskning
- utbilda doktorander i god datahantering relevant för registerbaserad forskning
- sprida information om och möjliggöra för doktorander att delta i kurser relevanta inom registerbaserad forskning utanför forskarskolans program
- ge doktorander möjligheter att presentera och diskutera sin egen forskning.
Sökande
Bidraget söks av ett svenskt universitet eller högskola som är godkänd som medelsförvaltare av Vetenskapsrådet. Lärosätet ska vara samordnande för den nationella forskarskolan och är också ansvarigt för aktivitetsrapportering samt vetenskaplig och ekonomisk slutrapportering av beviljade medel. Forskarskolan ska drivas av minst tre universitet/högskolor i samverkan. Medverkande lärosäten behöver inte vara svenska.
Ansökan ska inkludera en namngiven forskare som ska vara koordinator för forskarskolan med ansvar för samordning och studieuppföljning. Koordinatorn ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar och sedan under hela bidragsperioden och ytterligare dispositionstid, såvida inte Vetenskapsrådet medger undantag. Anställningen ska omfatta minst 20 procent av en heltidsanställning. Koordinatorn behöver inte vara anställd av medelsförvaltaren vid ansökningstillfället. Koordinatorn ska ha avlagt svensk doktorsexamen eller motsvarande utländsk examen senast den sista ansökningsdagen för denna utlysning. Det examensdatum som vi utgår från är det datum då du har uppfyllt alla krav för fullgjord examen, exempelvis obligatoriska kurser, disputation och godkänd doktorsavhandling. För dig med svensk doktorsexamen gäller det examensdatum som finns registrerat i Ladok.
En namngiven representant för vart och ett av de medverkande lärosätena ska anges (se anvisningar under ”Forskningsprogram” nedan) och inkluderas som medverkande forskare i ansökan.
Antal ansökningar och tidigare bidrag
Det finns inga begränsningar i antal ansökningar som ett lärosäte kan lämna in eller medverka i förutsatt att ansökningarna från samma lärosäte inte företräds av samma projektledare.
Medverkande forskare
En representant för vart och ett av de lärosäten som medverkar i forskarskolan ska inkluderas som medverkande forskare i ansökan. De medverkande skall vara forskare med doktorsexamen eller motsvarande kompetens vars vetenskapliga kompetens kommer att vara avgörande i genomförandet av forskarskolans verksamhet.
Medverkande forskare ska själva lämna nödvändiga uppgifter i ansökningssystemet och hämta in dessa till ansökan.
Kostnader och bidragsbelopp
Bidrag kan sökas för att finansiera kostnader för genomförande av en forskarskola. Bidrag kan inte sökas för lön till forskarstuderande och det får inte användas till stipendier. Ansökan kan göras om upp till 3 miljoner kronor per år, inklusive indirekta kostnader.
Vetenskapsrådet förutsätter att medelsförvaltaren täcker eventuella kostnader utöver det erhållna bidraget.
Bidragstid
Bidragstiden är 4 år med start januari 2020. Första utbetalning sker tidigast i oktober 2019.
Senast den 1 januari 2022 ska projektledaren lämna in en rapport till Vetenskapsrådet som fokuserar på samverkan mellan de medverkande organisationerna och mervärde av forskarskolan samt hur forskarutbildningen uppfyller kravet på inriktningen mot tvärvetenskaplig och tvärsektoriell registerbaserad forskning.
Krav rörande nätverk inom registerbaserad forskning
Forskarskolan förväntas tillsammans med de forskningsmiljöer som beviljas bidrag inom satsningen på registerbaserad forskning bilda ett nätverk där de utgör noder. Nätverket ska bilda en samordningsgrupp där alla forskningsmiljöer samt forskarskolan är representerade. Nätverket kommer att samordnas av en koordinator som nomineras av samordningsgruppen och utses av Vetenskapsrådet. Koordinatorn kan vara en av projektledarna, en av de medverkande forskarna eller koordinator för forskarskolan. Vetenskapsrådet kan komma att bevilja ytterligare medel för koordinatorns tjänst och de aktiviteter hen kommer att ansvara för, såsom en återkommande internationell konferens inom registerbaserad forskning.
Forskarskolan förväntas stimulera vetenskaplig samverkan nationellt bland annat genom att möjliggöra deltagande för forskarskolans doktorander i forskningsmiljöernas nätverksaktiviteter.
Vi ber dig att orientera dig i ansökningsformuläret i Prisma parallellt med att du läser nedanstående instruktioner, som beskriver det utlysningsspecifika innehållet i ansökan. Mer information om hur du praktiskt går tillväga finns i vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
Språk
Utländska experter används i den vetenskapliga bedömningen av ansökningarna. För att säkerställa att bedömningen sker på ett likvärdigt och effektivt sätt ber vi därför att ansökan utformas på engelska.
Ansökans delar
Ansökningsformuläret innehåller följande flikar:
- Beskrivande information
- Forskningsbeskrivning
- Budget och forskningsresurser
- Publikationer
- Stödbrev
- Medelsförvaltare
- Medverkande
- Cv
Nedan följer beskrivningar av den utlysningsspecifika information som efterfrågas under respektive flik.
Beskrivande information
Abstract
Sammanfattningen av forskningsprogrammet ska innehålla en kort beskrivning av följande:
- forskarskolans inriktning
- forskarskolans planerade organisation
- forskarskolans betydelse för forskningsområdet.
Texten ska ge en översiktlig orientering om forskarskolans syfte och genomförande. Skriv så att även personer med annan forskningsinriktning kan ta del av informationen.
Redogörelsen får omfatta högst 1 500 tecken inklusive mellanslag (motsvarande cirka en tredjedels A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd).
Populärvetenskaplig beskrivning
Beskriv forskarskolans verksamhet så att även den som inte är insatt i ämnet har möjlighet att förstå. Beskriv vad som ska göras och varför, samt förklara på vilket sätt forskarskolan kommer att stödja Registerbaserad forskning.
Den populärvetenskapliga beskrivningen är ett viktigt verktyg när vi informerar om den forskning som Vetenskapsrådet finansierar. Om vi beviljar ansökan, förbehåller vi oss rätten att använda beskrivningen för informationsändamål.
Observera! Den populärvetenskapliga beskrivningen måste skrivas på svenska, till skillnad från resten av ansökan.
Redogörelsen får omfatta högst 4 500 tecken inklusive mellanslag (motsvarande cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd).
Forskningsbeskrivning
Etiska överväganden
Beskriv vilka etiska frågor som är aktuella i forskarskolan. Redovisa även planeringen för att hantera etiska dilemman som kan dyka upp. Ange även om hantering av persondata, djur- eller humanförsök ingår i utbildningen. Om inga etiska frågor är aktuella ska detta motiveras.
Forskningsprogram
Forskningsprogrammet ska bestå av en kortfattad men komplett beskrivning av hur forskarskolan ska utformas, på högst tio sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd, referenser och eventuella bilder inkluderade.
Forskningsprogrammet ska innehålla följande rubriker och information som du anger i nedanstående ordning:
- Inriktning (Objective). Redogör för forskarskolans tema och inriktning.
- Forskningsmiljö (Research environment). Beskriv den forskningsmiljö/de forskningsmiljöer som stödjer forskarskolan. Beskriv miljön/miljöerna i termer av fokus och ledning, samt inriktning på pågående forskning. Beskriv särskilt hur miljön/miljöerna kan bidra till forskarskolans utveckling.
- Programbeskrivning (Programme description). Sammanfatta forskarskolans planerade utbildningsverksamhet och redogör för hur rekryteringsunderlaget ser ut.
- Organisation (Organisation). Beskriv detaljerat hur forskarskolan ska vara organiserad och administreras (kursutbud, seminarier, kursutveckling, samordning, studieuppföljning, arbetsfördelning mellan lärare, examinator och kursgivare). Redovisa också forskarskolans planerade dimensionering i fråga om antal doktorander.
- Nationell samverkan (National coordination). Redogör för vilka svenska lärosäten som medverkar inom forskarskolans verksamhet samt ange den eller de personer (namn, titel, organisatorisk enhet) som kommer att vara ansvariga för denna medverkan vid respektive lärosäte. Redogör kortfattat för planerad fördelning av roller, uppgifter och ansvar för verksamheten på de personer som ingår (inklusive den samordnande koordinatorn), samt vilka specifika kompetenser som varje medverkande kommer att bidra med.
- Internationellt och annat nationellt samarbete (International and other national collaboration). Beskriv samarbete med svenska och utländska medverkande organisationer, forskarmiljöer och/eller andra forskarskolor.
Redovisa följande under en särskild rubrik om det är relevant för ansökan:
- Utrustning (Equipment). Beskriv för programmet relevant basutrustning som forskarskolan kan disponera.
- Behov av infrastruktur (Need for infrastructure). Specificera forskarskolans behov av internationell och nationell infrastruktur. Specificera även behovet av lokal infrastruktur om avskrivningskostnader för denna ingår i ansökan. Läs mer om forskningsinfrastrukturer som Vetenskapsrådet stödjer Öppnas i nytt fönster..
Mervärde av samverkan
Mervärde av samverkan för forskarskolan syftar både till det mervärde som forskarskolan erbjuder utöver den nu pågående forskarutbildningen i Sverige inom relevanta ämnen för registerbaserad forskning, och det mervärde som samarbetet mellan de deltagande organisationerna erbjuder forskarutbildningen.
Beskrivningen av mervärdet ska redogöra för
- hur den föreslagna konstellationen av deltagande organisationer gör det möjligt att tillsammans, och genom ett nära samarbete, åta sig uppgifter inom forskarskolan som är mer omfattande och utmanande än vad som vore möjligt om organisationerna verkade var och en för sig.
- hur samarbetet ska byggas upp och utvecklas och hur den resulterande forskarutbildningen kommer att komplettera den existerande forskarutbildningen i Sverige
- hur forskarskolan ska integreras med lärosätets/lärosätenas verksamhet(er) samt hur arbetet kommer att organiseras för att på ett så effektivt sätt som möjligt nå forskarskolans mål.
Bilagan ska omfatta högst tre A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd, eventuella referenser inkluderade.
Budget och forskningsresurser
Personal
Ange aktivitetsgrad (procent av heltid) för all personal som är verksam inom forskarskolans verksamhet, det vill säga projektledare/koordinator, andra forskare som ansvarar för medverkan inom forskarskolan vid övriga lärosäten samt övrig personal.
Ange också eventuell sökt lön för projektledare/koordinator eller annan personal verksam inom forskarskolan, både som andel av heltidslön och som faktiska årsbelopp (inklusive sociala avgifter). Ange hela belopp i kronor. Bidrag för lön till forskarstuderande medges inte.
Övriga kostnader
Beskriv övriga kostnader (lokalkostnader, driftskostnader och avskrivningskostnader). Ange hela belopp per år.
Avskrivningskostnader för utrustning som ska användas inom verksamheten kan tas upp, förutsatt att
- utrustningen har minst tre års ekonomisk livslängd
- utrustningen har ett anskaffningsvärde över visst belopp (vänd dig till din medelsförvaltare för att få information om det belopp som gäller för din institution)
- utrustningsbehovet för det sökta projektet inte kan tillgodoses genom nyttjande av nationell eller internationell infrastruktur som är öppen för alla.
Läs mer om forskningsinfrastrukturer som Vetenskapsrådet stödjer. Öppnas i nytt fönster.
Endast den del av avskrivningskostnaderna som motsvarar användningen av utrustningen i den sökta verksamheten kan tas upp. Avskrivningskostnader för utrustning som helt finansieras av andra bidrag kan inte tas upp.
Total kostnad för forskarskolan
Ansökningssystemet summerar automatiskt de angivna budgetposterna i en tabell. Det totala belopp som ansöks om ska även inkludera indirekta kostnader. Dessa lägger sökande själv till i tabellen enligt den beräkning som gäller för lärosätet. Här lägger sökande även till eventuella ytterligare kostnader forskarskolan omfattar (och för vilka finansiering inte söks i denna ansökan).
Motivering av sökt budget
Motivera kort varje sökt kostnad i den budget som angivits. Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag (motsvarande cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd).
Annan finansiering
Ange eventuell annan finansiering (sökt eller redan beviljad) av forskarskolan utöver det som söks i denna ansökan. Ange hela belopp i kronor.
Publikationer
Projektledarens/Koordinatorns publikationslista
Bifoga publikationslistan utformad enligt rubriker och information nedan. Listan ska omfatta högst fem sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd.
Sortera publikationerna under varje rubrik i omvänd kronologisk ordning, så att det senaste publicerade arbetet hamnar först i listan. Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Författarordningen ska vara identisk med det publicerade verket. Ansökan kan inte kompletteras med publikationer efter att utlysningen har stängt.
1. Urval av publikationer (Selection of publications). Lista de upp till tio publikationer som är viktigast för ansökan. För varje publikation ska redogöras för hur forskaren bidragit till denna samt dess relevans för den beskrivna forskarskolan (högst fyra rader per publikation). Markera forskarens namn i fetstil i författarlistan.
2. Relevanta publikationer från de senaste åtta åren (Relevant publications from the last eight years). Sortera publikationerna, med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan, under respektive rubrik (publikationstyp) i nedanstående ordning:
- Sakkunniggranskade originalartiklar (Peer-reviewed original articles)
- Sakkunniggranskade konferensbidrag (Peer-reviewed conference contributions), vars resultat inte finns i andra publikationer.
- Sakkunniggranskade samlingsvolymer (Peer-reviewed edited volumes)
- Forskningsöversiktsartiklar (Research review articles)
- Sakkunniggranskade böcker och bokkapitel (Peer-reviewed books and book chapters)
- Andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer (Other publications including popular science books/presentations)
Medverkande forskares publikationslistor
Bifoga samtliga medverkande forskares publikationslistor sammanfogade till en fil. Listan för respektive forskare ska inkludera högst tio publikationer i form av de mest relevanta publikationerna för den beskrivna forskarskolan, och omfatta högst en A4-sida. Den aktuella forskarens namn ska vara markerat i fetstil och även angivet i sidhuvudet i respektive lista.
Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Författarordningen ska vara identisk med det publicerade verket. Ansökan kan inte kompletteras med publikationer efter att utlysningen har stängt.
Publikationerna ska vara av typen Sakkunniggranskade originalartiklar, konferensbidrag, samlingsvolymer, forskningsöversiktsartiklar, böcker och bokkapitel, samt andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer.
Stödbrev
Bifoga stödbrev från medelsförvaltaren (sökande organisation) och alla medverkande lärosäten. Medverkande lärosätens stödbrev ska sammanfogas till en fil. Respektive stödbrev ska vara på engelska, omfatta högst en A4-sida och innehålla följande information:
- namn på den person som ska företräda lärosätet i samarbetet
- en kortfattad beskrivning på vilket sätt organisationen kommer att delta i samarbetet
- hur många doktorander från lärosätet som förväntas söka till forskarskolan.
Medelsförvaltare
Ange hemvist för forskarskolan.
Medverkande
Här bjuder projektledaren/koordinatorn i sin tur in de medverkande forskarna och eventuella medverkande administratörer till ansökan. Medverkande forskare är de namngivna representanterna för respektive medverkande lärosäte.
Cv
Under denna flik hämtar projektledaren/koordinatorn in relevanta cv-uppgifter från dennes personliga konto i Prisma. Medverkande forskare hämtar själva in sina cv-uppgifter till ansökan.
Följande uppgifter ska, där sådana finns, alltid ingå i respektive cv enligt de begränsningar i antal som anges:
- Utbildning: Forskarutbildning, utbildning på grund- och avancerad nivå, samt specialistexamen.
- Arbetsliv: Nuvarande anställning (inklusive uppgift om det är tillsvidareanställning eller ej) och längre relevanta anställningar forskaren innehaft, postdoktorsvistelser (anges även som anställning om detta varit aktuellt), forskarutbyten relevanta för den beskrivna forskningen, undervisning relevant för den beskrivna forskarskolan samt eventuella längre uppehåll i forskningen som påverkat forskarens möjlighet att meritera sig som forskare.
- Meriter och utmärkelser: Docentur, handledda personer (postdoktorer och doktorander; ange det totala antalet för respektive kategori samt ange de upp till 10 mest relevanta), forskarens upp till 10 mest relevanta bidrag erhållna i konkurrens, forskarens upp till 10 mest relevanta priser och utmärkelser, samt upp till 20 eventuella övriga meriter som är relevanta för ansökan.
- Immaterialrätt: Exempelvis patent och egenutvecklade allmänt tillgängliga dataprogram, ange de upp till 10 mest relevanta.
Vetenskaplig kvalitet är det grundläggande kriteriet för hur Vetenskapsrådet fördelar bidrag till forskning. Din ansökan bedöms i konkurrens med övriga ansökningar utifrån nedanstående bedömningskriterier.
Syftet med utlysningen är att stärka och utveckla tvärvetenskaplig och tvärsektoriell registerbaserad forskning.
Bedömningsprocess
Din ansökan bedöms av en beredningsgrupp där ledamöterna är svenska och internationella forskare.
Minst tre ledamöter granskar och betygsätter din ansökan individuellt. Hela beredningsgruppen träffas sedan på ett beredningsgruppsmöte för att diskutera och prioritera ansökningarna och slutligen lämna ett förslag till beslut till Generaldirektören.
Beredningsgrupp Öppnas i nytt fönster.
Alla ansökningar får ett individuellt yttrande som återspeglar beredningsgruppens diskussion och samlade bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
Bedömningskriterier och vägledande frågor
Bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten på din ansökan görs med hjälp av Vetenskapsrådets fyra baskriterier (Nytänkande och originalitet, Projektets vetenskapliga kvalitet, Sökandes kompetens, Genomförbarhet). Syftet med flera baskriterier är att uppnå en allsidig bedömning. Kriterierna bedöms på en sjugradig betygsskala, med undantag för genomförbarhet som bedöms på en tregradig betygsskala.
Utöver baskriterierna bedöms din ansökan även med hjälp av tilläggskriteriet Mervärde på en sjugradig betygsskala. För ansökningar till forskarskolor ges Projektets vetenskapliga kvalitet och Mervärde större tyngd i bedömningen.
För varje kriterium finns vägledande frågor som stöd till ledamöternas bedömning av din ansökan. Dessa kan även fungera som vägledning för dig när du skriver din ansökan.
Projektets vetenskapliga kvalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- Is the proposed doctoral programme based on relevant and up-to-date theoretical, methodological and pedagogical research which is of high quality, on an international level, and from several genuinely different disciplines and sectors?
- Do the goals, contents and organisation of the doctoral programme contribute to added scientific value for research education for the research areas in question?
- Do the international aspects of the doctoral programme contribute to establishing the doctoral programme at the cutting edge of research on an international level?
- Does the doctoral programme adequately emphasise developing the doctoral students’ basic scientific competence?
Nytänkande och originalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- Will the doctoral programme introduce novel and original research education in the area on a national and international level?
- Do the goals, contents and organisation of the doctoral programme contribute to developing originality and innovation, and reinforcing interdisciplinary and intersectorial approaches in the doctoral students’ scientific work?
- Will the doctoral programme contribute to exposing more doctoral students to strong national and international research environments?
- Does the doctoral programme contribute to national and international networking?
Sökandes kompetens (1-7)
Bedömningen bör innefatta kompetensen hos alla medsökande forskare och deras förmåga att utföra det föreslagna forskningsprojektet. Sökandes kompetens bedöms alltid i relation till deras karriärålder och forskningsuppgiftens omfattning.
Vägledande frågor:
- Is the main applicant and their host institution scientifically strong, with solid experience of organising research education?
- Do the project participants from the participating organisations have pedagogical competence and experience of providing research education?
- Do the project participants from the participating organisations have a high level of competence within their scientific areas?
- In addition to the project leaders, are nationally and internationally prominent researchers with high pedagogical competence involved in the doctoral programme?
Mervärde (1-7)
Vägledande frågor:
- To what extent does the doctoral programme complement the existing doctoral education in the relevant fields in Sweden?
- Is the doctoral programme more ambitious and challenging, for instance in terms of its interdisciplinary and intersectorial ambitions, than what the participating organisations could achieve separately?
- Does the collaboration between the participating organisations create synergies and added value for the doctoral education?
- Will the proposed doctoral programme strengthen and enhance the quality of research education at the participating research institutions?
Genomförbarhet (1-3)
Vägledande frågor:
- Does the doctoral programme have a clear organisation and management structure?
- Are the contributions of the participating institutions to the doctoral programme made clear?
- Does the doctoral programme have access to the necessary personnel and infrastructural and other resources?
- Is the recruitment process of doctoral students to the national programme clearly described and appropriate?
- Is the organisation of the international aspects of the doctoral programme made clear?
Sammanfattande betyg (1-7)
Ovanstående delkriterier vägs ihop till ett sammanfattade betyg som reflekterar beredningsgruppens samlade bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.