Värdering av kvalitet i forskningsprojekt

Utbildningsvetenskapliga kommittén har, alltsedan starten 2001, initierat ett stort antal översikter och kartläggningar. Detta dels för att stimulera till diskussioner om det utbildningsvetenskapliga området och dels för att få ytterligare underlag till strategiska ställningstaganden i kommitténs arbete.

Rapporten, "Värderingar av kvalitet i forskningsprojekt" presenterar erfarenheter från utvärderingar och bedömningar av projekt finansierade helt eller delvis av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté. I rapporten gör Berit Askling en reanalys av tidigare gjorda utvärderingar och kartläggningar.

Utbildningsvetenskapliga kommittén hoppas att rapporten ska stimulera till en fortsatt diskussion och genomlysning av kriterier för vetenskaplig kvalitet och samhällsrelevans på alla nivåer.

Mer inom samma ämne

  1. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.

  2. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...

  3. Webbinarium om nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning

    Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.