Stängd utlysning
17 augusti - 20 september 2022
Forskarskolor inom humaniora och samhällsvetenskap: nationell samordning
Syftet med forskarskolorna inom humaniora och samhällsvetenskap är att bygga upp ett nytt område, stärka kompetensen inom ett specifikt område eller öka samverkan nationellt och internationellt genom att bidra till forskarutbildning. Genom forskarskolor tryggas och stärks framtida kompetensförsörjning inom området.
Stödform: Miljö- och samverkansstöd
Område: Humaniora och samhällsvetenskap
Inriktning: Nationell samordning
Söks av: Organisation (svenskt universitet eller högskola). Koordinator för forskarskolan vid värdorganisationen bjuds in som projektledare för ansökan av den som är ansvarig för organisationens ansökningar.
Medverkande forskare: Minst ytterligare ett lärosäte ska medverka i ansökan. En kontaktperson från varje medverkande lärosäte ska bjudas in som medverkande forskare.
Bidragstid: 3-4 år
Bidragsbelopp: Max 2 000 000 kronor per år.
Bidragsperioden startar: Januari 2023
Ansökningsperiod: 17 augusti 2022 (kl 14.00) - 20 september 2022 (kl 14.00)
Bidragsbeslutet publiceras: Senast i början av december 2022
Att notera:
- Bidraget kan inte användas för att finansiera doktorandtjänster eller stipendier, utan endast för gemensamma samordnande aktiviteter.
Specifika instruktioner för utlysningen
Förutom utlysningstexten behöver du också läsa vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
För att kunna nå utlysningen och påbörja ansökan krävs att personen har behörighet på organisationens Prisma-konto att skapa organisationsansökningar. Om denne inte är samma person som ska vara projektledare/koordinator och ansvarig för att fylla i ansökans innehåll måste projektledaren/koordinatorn bli inbjuden till ansökan efter att den påbörjats (se under rubriken ”Sökande” nedan och under fliken ”Medverkande” i ansökningsformuläret).
Nedanstående krav måste uppfyllas för att organisationen ska vara behörig att ansöka om bidraget. Vi utför kontroller och avslår de ansökningar som inte uppfyller kraven.
Ramar för forskarskolan
Beroende på olika behov och förutsättningar kan en forskarskola utformas på olika sätt. För att beviljas bidrag från Vetenskapsrådet måste forskarskolan uppfylla följande generella krav:
Forskarskolan ska
- drivas av flera svenska universitet/högskolor i samarbete. Samarbetet kan även ske internationellt och med utländska forskarskolor som har annan finansiering
- samarbeta med väl fungerande och stimulerande forskningsmiljö/er med internationell anknytning
- skapa ett strukturerat utbildningsutbud med gemensamma kurser och seminarier av hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet som ska vara nationellt och med fördel internationellt tillgängligt
- ha tydlig organisation och ledning, inkluderande en styrelse eller styrgrupp med överordnat ansvar för kvalitetssäkring av forskarskolans verksamhet i samarbetet mellan deltagande institutioner
- ha tillräckligt nationellt underlag av forskarstuderande.
Inriktning
Över hälften av Sveriges studenter finns inom humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen. Men utbildningen är spridd på ett stort antal lärosäten och forskningen där bedrivs ofta i små miljöer. Detta har bidragit till att få studenter genomgår utbildning på forskarnivå, vilket äventyrar den framtida kompetensförsörjningen av lärare och forskare inom högskolan.
Regeringen har gett Vetenskapsrådet i uppdrag att utlysa medel till nationella forskarskolor och på så sätt trygga och stärka kompetensförsörjningen inom humaniora och samhällsvetenskap. Forskarskolorna syftar till att bygga upp ett nytt område, stärka kompetensen inom ett specifikt område eller disciplin, eller förbättra nationellt och internationellt samarbete genom att bidra till forskarutbildningsaktiviteter.
Avsikten med detta bidrag är att ge institutioner och lärosäten möjligheter att, till exempel, arrangera gemensamma forskarutbildningskurser, bjuda in föreläsare eller ordna workshops för doktorander.
Sökande
Bidraget söks av ett svenskt universitet eller högskola som vi har godkänt som medelsförvaltare Öppnas i nytt fönster. av Vetenskapsrådets bidrag. Lärosätet ska vara samordnande för den nationella forskarskolan och är också ansvarigt för aktivitetsrapportering samt vetenskaplig och ekonomisk slutrapportering av beviljade medel. Forskarskolan ska drivas av minst två universitet/högskolor i samverkan.
Ansökan ska inkludera en namngiven forskare som ska vara koordinator för forskarskolan med ansvar för samordning och studieuppföljning. Koordinatorn ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar och sedan under hela bidragsperioden och ytterligare dispositionstid. Anställningen ska omfatta minst 20 procent av en heltidsanställning. Koordinatorn behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället. En namngiven representant för varje medverkande lärosäte ska anges (se anvisningar under ”Forskningsprogram” nedan) och inkluderas som medverkande forskare i ansökan.
Antal ansökningar och tidigare bidrag
Ansökan får inte omfatta kostnader för ändamål som redan är finansierade av Vetenskapsrådet eller någon annan finansiär. Överlapp med andra bidrag eller ansökningar kan komma att påverka det beviljade bidragsbeloppet eller vara ett skäl för oss att avslå ansökan.
Det finns inga begränsningar i antal ansökningar som ett lärosäte kan lämna in eller medverka i (detta gäller alla utlysningar om forskarskolor inom humaniora och samhällsvetenskap 2022). En och samma forskarskola kan dock endast beviljas ett bidrag.
Medverkande forskare
En representant för varje lärosäte som medverkar i forskarskolan ska inkluderas som medverkande forskare i ansökan. De medverkande skall vara forskare med doktorsexamen eller motsvarande kompetens (ej doktorander) vars vetenskapliga kompetens kommer att vara avgörande för att genomföra forskarskolans verksamhet.
Medverkande forskare ska själva lämna nödvändiga uppgifter i ansökningssystemet och hämta in dessa till ansökan.
Kostnader och bidragsbelopp
Bidrag kan endast sökas för att finansiera kostnader relaterade till forskarskolan, till exempel samordning och kurser, samt lön till koordinatorn. Bidraget kan inte användas till forskningsomkostnader, doktorandlöner eller stipendier.
Ansökan kan göras om upp till 2 000 000 kronor per år, inklusive indirekta kostnader.
Bidragsbeloppet inkluderar ersättning för indirekta kostnader som en andel av de direkta kostnaderna enligt den modell som används av medelsförvaltaren.
Vetenskapsrådet förutsätter att medelsförvaltaren täcker eventuella kostnader utöver det erhållna bidraget.
Bidragstid
Bidrag kan sökas för minst 3 och som mest 4 år med start januari 2023. Första utbetalning sker tidigast i januari 2023.
Senast den 28 februari 2024 ska det samordnande lärosätet lämna en rapport till Vetenskapsrådet som anger hur forskarskolan har utvecklats och resultatet av antagningen av doktorander till forskarskolan. Om resultatet inte motsvarar de förutsättningar utifrån vilket bidraget har beviljats kan omprövning av bidragsbeloppen komma att ske.
Vi ber sökande att orientera sig i ansökningsformuläret i Prisma parallellt med att läsa nedanstående instruktioner, som beskriver det utlysningsspecifika innehållet i ansökan. Mer information om praktiskt tillvägagångssätt finns i vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
Språk
Utländska experter används i den vetenskapliga bedömningen av ansökningarna. För att säkerställa att bedömningen sker på ett likvärdigt och effektivt sätt ber vi därför att ansökan utformas på engelska.
Ansökans delar
Ansökningsformuläret innehåller följande flikar:
- Beskrivande information
- Forskningsbeskrivning
- Budget och forskningsresurser
- Publikationer
- Medelsförvaltare
- Medverkande
- Cv
Nedan beskrivs vilken information som vi efterfrågar under respektive flik.
Beskrivande information
Abstract
Sammanfattningen av forskningsprogrammet ska innehålla en kort beskrivning av följande:
- forskarskolans inriktning
- planerad organisation
- betydelse för forskningsområdet.
Texten ska ge en översiktlig bild av forskarskolans syfte och genomförande. Skriv så att även personer med annan forskningsinriktning kan ta del av informationen.
Redogörelsen ska omfatta högst 1 500 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en tredjedels A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Populärvetenskaplig beskrivning
Beskriv forskarskolans verksamhet så att även den som inte är insatt i ämnet har möjlighet att förstå. Beskriv vad som ska göras och varför. Förklara också på vilket sätt forskarskolan kommer att stödja forskning inom humaniora och samhällsvetenskap.
Den populärvetenskapliga beskrivningen är viktig när vi informerar om den forskning som Vetenskapsrådet finansierar.
Texten ska vara på svenska och omfatta högst 2 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en halv A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Forskningsbeskrivning
Forskningsprogram
Forskningsprogrammet ska bestå av en kortfattad men komplett beskrivning av hur forskarskolan ska utformas. Den ska omfatta högst 10 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler, referenser och eventuella bilder inkluderade.
Forskningsprogrammet ska innehålla följande rubriker och information i nedanstående ordning:
- Inriktning (Objective). Redogör för forskarskolans tema och inriktning.
- Forskningsmiljö (Research environment). Beskriv den/de forskningsmiljö/er som stödjer forskarskolan. Beskriv miljön/miljöerna i termer av fokus och ledning, samt inriktning på pågående forskning. Beskriv särskilt hur miljön/miljöerna kan bidra till forskarskolans utveckling.
- Programbeskrivning (Program description). Sammanfatta forskarskolans modell för den planerade utbildningsverksamheten och redogör för hur rekryteringsunderlaget ser ut.
- Organisation (Organisation). Beskriv detaljerat hur forskarskolan ska vara organiserad och administreras (kursutbud, seminarier, kursutveckling, samordning, studieuppföljning, arbetsfördelning mellan handledare, examinator och kursgivare). Redovisa också forskarskolans planerade dimensionering i fråga om antal doktorander.
- Betydelse (Significance). Redogör för den nationella forskarskolans plan att uppnå syftet med att stärka den nationella rekryteringsbasen och kvaliteten för att stödja forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Redogörelsen ska särskilt beskriva hur ni avser att utveckla nätverksbyggande inom området (exempelvis genom att knyta an postdoktorer till utbildningen, mentorsprogram, etc).
- Nationell koordinering (National coordination). Redogör för vilka andra svenska lärosäten som medverkar inom forskarskolans verksamhet samt ange den eller de personer (namn, titel, organisatorisk enhet) som kommer att vara ansvariga för denna medverkan vid respektive lärosäte. Redogör även kortfattat för planerad fördelning av roller, uppgifter och ansvar för verksamheten på de personer som ingår (inklusive den samordnande koordinatorn), samt vilka specifika kompetenser som varje medverkande kommer att bidra med.
- Internationellt och annat nationellt samarbete (International and other national collaboration). Beskriv samarbete med svenska och utländska forskarmiljöer och/eller andra forskarskolor.
Redovisa följande under en särskild rubrik om det är relevant för ansökan:
- Utrustning (Equipment). Beskriv den basutrustning som är relevant för programmet och som forskarskolan kan disponera.
- Behov av forskningsinfrastruktur (Need for research infrastructure). Specificera forskarskolans behov av internationell och nationell forskningsinfrastruktur. Valet att använda andra infrastrukturer än de som Vetenskapsrådet stödjer Öppnas i nytt fönster., och som därmed är öppna för alla, ska motiveras (gäller även lokal forskningsinfrastruktur).
Budget och forskningsresurser
Personal
Ange aktivitetsgrad (procent av heltid) för all personal som är verksam inom forskarskolans verksamhet, det vill säga projektledare/koordinator, andra forskare som ansvarar för medverkan inom forskarskolan vid övriga lärosäten samt övrig personal.
Ange också eventuell sökt lön för projektledare/koordinator eller annan personal verksam inom forskarskolan, både som andel av heltidslön och som faktiska årsbelopp (inklusive sociala avgifter). Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Övriga kostnader
Beskriv övriga kostnader (lokalkostnader och driftskostnader). Ange årsbelopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Avskrivningskostnader för utrustning som ska användas inom verksamheten kan tas upp, förutsatt att
- utrustningen har minst tre års ekonomisk livslängd
- utrustningen har ett anskaffningsvärde över visst belopp
- behovet inte kan tillgodoses genom användande av nationell eller internationell forskningsinfrastruktur som Vetenskapsrådet stödjer och som därmed är öppen för alla.
Endast den del av avskrivningskostnaderna som motsvarar användningen av utrustningen i den sökta verksamheten får tas upp. Avskrivningskostnader för utrustning som helt finansieras av andra bidrag får inte tas upp.
Total kostnad för forskarskolan
Ansökningssystemet summerar automatiskt de angivna budgetposterna i en tabell. Det totala belopp som ansöks om ska även inkludera indirekta kostnader. Dessa lägger sökande (projektledaren/koordinatorn) själv till i tabellen. Här lägger sökande (projektledaren/koordinator) även till eventuella andra kostnader som forskarskolan medför (och som finansiering inte söks för i denna ansökan).
Motivering av sökt budget
Motivera kort varje sökt kostnad i den budget som angivits. Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Annan finansiering
Ange eventuell annan finansiering av forskarskolan utöver det som söks i denna ansökan. Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Publikationer
Projektledarens/Koordinatorns publikationslista
Bifoga publikationslistan utformad enligt rubriker och information nedan. Listan ska omfatta högst 5 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler.
Sortera publikationerna under varje rubrik i omvänd kronologisk ordning, så att det senast publicerade arbetet hamnar överst i listan. Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med publikationer efter att utlysningen har stängt.
1. Urval av publikationer (Selection of publications). Lista de 10 publikationer som är viktigast för ansökan. För varje publikation ska redogöras för hur forskaren bidragit till denna och dess relevans för den beskrivna forskarskolan (högst 4 rader per publikation). Markera forskarens namn i fetstil i författarlistan.
2. Relevanta publikationer från 2014–2022 (Relevant publications from 2014–2022): Sortera publikationerna, med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan, under respektive rubrik (publikationstyp) i nedanstående ordning:
- Sakkunniggranskade originalartiklar (Peer-reviewed original articles)
- Sakkunniggranskade konferensbidrag (Peer-reviewed conference contributions), vars resultat inte finns i andra publikationer.
- Sakkunniggranskade samlingsvolymer (Peer-reviewed edited volumes)
- Forskningsöversiktsartiklar (Research review articles)
- Sakkunniggranskade böcker och bokkapitel (Peer-reviewed books and book chapters)
- Andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer (Other publications including popular science books/presentations)
Medverkande forskares publikationslistor
Bifoga samtliga medverkande forskares publikationslistor sammanfogade till en fil. Listan för respektive forskare ska inkludera de publikationer (högst 10) som är mest relevanta för den beskrivna forskarskolan, och omfatta högst 1 A4-sida. Den aktuella forskarens namn ska vara markerat i fetstil och även angivet i sidhuvudet i respektive lista.
Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med publikationer efter att utlysningen har stängt.
Publikationerna ska vara av typen Sakkunniggranskade originalartiklar, konferensbidrag, samlingsvolymer, forskningsöversiktsartiklar, böcker och bokkapitel, samt andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer.
Medelsförvaltare
Ange hemvist för forskarskolan.
Medverkande
Här kan den som bjudits in som projektledare/koordinator i sin tur bjuda in medverkande forskare och medverkande administratörer till ansökan.
Cv
Under denna flik hämtar projektledaren/koordinatorn in relevanta cv-uppgifter från sitt personliga konto i Prisma. Medverkande forskare hämtar själva in sina cv-uppgifter till ansökan.
Följande uppgifter ska, där sådana finns, alltid ingå i respektive cv enligt de begränsningar i antal som anges:
- Utbildning: Forskarutbildning, utbildning på grund- och avancerad nivå, samt specialistexamen.
- Arbetsliv: Nuvarande anställning (inklusive uppgift om det är tillsvidareanställning eller ej) och längre relevanta anställningar forskaren innehaft, postdoktorsvistelser (anges även som anställning om detta varit aktuellt), forskarutbyten relevanta för den beskrivna forskningen samt eventuella längre uppehåll i forskningen som påverkat forskarens möjlighet att meritera sig som forskare.
- Meriter och utmärkelser: Docentur, handledda personer (postdoktorer och doktorander; ange det totala antalet för respektive kategori samt ange de upp till 10 mest relevanta), forskarens upp till 10 mest relevanta bidrag erhållna i konkurrens, forskarens upp till 10 mest relevanta priser och utmärkelser, samt upp till 20 eventuella övriga meriter som är relevanta för ansökan.
- Immaterialrätt: Exempelvis patent och egenutvecklade allmänt tillgängliga dataprogram, ange de upp till 10 mest relevanta.
Vetenskaplig kvalitet är det grundläggande kriteriet för hur Vetenskapsrådet fördelar bidrag till forskning. Din ansökan bedöms i konkurrens med övriga ansökningar utifrån nedanstående bedömningskriterier.
Bedömningsprocess
Din ansökan inom forskarskolor inom humaniora och samhällsvetenskap bedöms av en tvärvetenskaplig beredningsgrupp där ledamöterna är internationella forskare.
Minst tre ledamöter granskar och betygsätter din ansökan individuellt. Beredningsgruppens ordförande ska så tidigt som möjligt identifiera ansökningar som kräver externa granskare och föreslå vilka granskare som ska tillfrågas i samråd med beredningsgruppens ledamöter. Hela beredningsgruppen träffas sedan på ett beredningsgruppsmöte för att diskutera och prioritera ansökningarna och slutligen lämna ett förslag till beslut till Ämnesrådet för humaniora och samhällsvetenskap.
Beredningsgrupp Öppnas i nytt fönster.
Efter bidragsbeslut får alla ansökningar ett yttrande där det framgår vilka betyg ansökan fått av beredningsgruppen. De ansökningar som diskuterats mer utförligt vid beredningsgruppens möte får ett yttrande som förutom betyg även innehåller en sammanfattning av beredningsgruppens diskussion och bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
Bedömningskriterier och vägledande frågor
Bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten på din ansökan görs med hjälp av Vetenskapsrådets fyra baskriterier (Projektets vetenskapliga kvalitet, Nytänkande och originalitet, Sökandes kompetens, Genomförbarhet). Syftet med flera baskriterier är att uppnå en allsidig bedömning. Kriterierna bedöms på en sjugradig betygsskala, med undantag för genomförbarhet som bedöms på en tregradig betygsskala.
Utöver baskriterierna bedöms din ansökan även med hjälp av två tilläggskriterier (Forskningsmiljön, och Internationalisering) på en sjugradig betygsskala.
För varje kriterium finns vägledande frågor som stöd till ledamöternas bedömning av din ansökan. Dessa kan även fungera som vägledning för dig när du skriver din ansökan.
Projektets vetenskapliga kvalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- I vilken utsträckning bidrar forskarskolans mål, innehåll och organisation till vetenskapligt mervärde för forskarutbildningen inom det aktuella området?
- I vilken utsträckning understödjer det planerade utbildningsutbudet, med gemensamma kurser, seminarier och handledning, hög vetenskaplig teoretisk och metodologisk kvalitet i forskarutbildningen?
- I vilken utsträckning bidrar forskarskolan till att utveckla doktorandernas grundläggande vetenskapliga kompetens? Säkrar modellen för forskarutbildningen och strukturen på utbildningsutbudet hög pedagogisk kvalitet i undervisning och handledning?
Nytänkande och originalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- I vilken utsträckning bidrar aspekter av forskarskolans mål, innehåll och organisation till att stärka originalitet och utveckla nytänkande i doktorandernas vetenskapliga arbete?
Sökandes kompetens (1-7)
Vägledande frågor:
- Vilken erfarenhet har projektledare och medverkande forskare av att leda och bedriva forskarutbildning?
- Är såväl sökande som medverkande forskare välmeriterade inom sina respektive områden?
- I vilken utsträckning bidrar den sammanlagda kompetensen till hög kvalitet i forskarutbildningen?
Genomförbarhet (1-3)
Vägledande frågor:
- På vilket sätt säkrar forskarskolans organisation och ledning kvalitet i genomförandet? Hur bidrar de deltagande institutionerna var och en till forskarskolan?
- Hur säkras handledarkompetensen?
- Har sökande visat att det finns tillräckligt nationellt underlag av (potentiella) forskarstuderande? Hur garanteras tillgång till personal, infrastruktur och andra nödvändiga resurser?
- Är forskarskolans budget realistisk i förhållande till dess mål, innehåll och organisation?
Forskningsmiljön (1-7)
Vägledande frågor:
- I vilken utsträckning bygger forskarskolans inriktning på relevant och aktuell forskning av hög kvalitet?
- I vilken utsträckning kompletterar forskningen vid de deltagande lärosätena varandra då det gäller relevant och aktuell forskning av hög kvalitet?
- Hur säkras att doktoranderna kan ingå i lämpliga forskningsmiljöer vid de deltagande lärosätena?
Internationalisering (1-7)
Vägledande frågor:
- I vilken utsträckning bidrar de ingående lärosätenas internationella samarbeten till att förankra forskarutbildningen i välrenommerad internationell forskning inom det aktuella området?
- Hur kan forskarskolan bidra till internationellt nätverksbyggande för doktoranderna?
Sammanfattande betyg (1-7)
Ovanstående delkriterier vägs ihop till ett sammanfattade betyg som reflekterar beredningsgruppens samlade bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet. Det sammanfattande betyget är inte ett genomsnittligt betyg av delkriterierna; istället reflekterar det den vetenskapliga kvaliteten på ansökan som helhet.