Stängd utlysning
13 januari - 23 februari 2021
Forskarskolor inom utbildningsvetenskap
Syftet med bidraget är att stärka kompetensen inom området utbildningsvetenskap och öka samverkan nationellt och internationellt genom att bidra till forskarutbildningsaktiviteter.
Ansökningar av hög kvalitet inom följande fem områden med stora behov av uppbyggnad av forskningskapacitet eller angelägna forskningsteman kommer att prioriteras inom utlysningen:
- demokratins utveckling och utmaningar i Sverige och världen,
- förskollärares och lärares arbetsvillkor
- kvantitativt inriktad utbildningsvetenskaplig analys
- lärande i den digitala världen – att hantera vardagen och kompetenser för framtiden
- ökande skillnader i skolprestation
Stödform: Miljö- och samverkansstöd
Område: Utbildningsvetenskap
Söks av: Organisation. Koordinator för forskarskolan vid värdorganisationen bjuds in som projektledare för ansökan
Medverkande forskare: Minst ett ytterligare lärosäte ska medverka i ansökan. En kontaktperson från varje medverkande lärosäte ska bjudas in som medverkande forskare.
Bidragstid: 3-4 år.
Bidragsbelopp: Max 3 miljoner kronor per år
Budgetram för utlysningen: 15 miljoner kronor per år i fyra år
Bidragsperioden startar: Juli 2021
Ansökningsperiod: 13 januari 2021 (kl. 14.00) – 23 februari 2021 (kl. 14.00)
Bidragsbeslutet publiceras: Senast i början av juni 2021
Att notera:
- Redogör för om köns- och genusperspektiv är relevant för forskarskolan, och i så fall på vilket sätt sådana perspektiv kommer att användas eller varför man väljer att inte göra det. Hur köns- och genusperspektiv hanteras i forskarskolan kommer att ingå i bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten. Läs mer under rubriken ”Forskningsbeskrivning” och här på vår webbplats Öppnas i nytt fönster.. Länk till annan webbplats.
Specifika instruktioner för utlysningen
Förutom den utlysningstexten behöver du också ta del av vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
Nedanstående krav måste uppfyllas för att organisationen ska vara behörig att ansöka om bidraget. Vi utför kontroller och avslår de ansökningar som inte uppfyller kraven.
Ramar för forskarskolan
Vetenskapsrådet inbjuder svenska universitet och högskolor att söka medel för nationella forskarskolor inom utbildningsvetenskap. Forskarskolan ska drivas av flera svenska universitet/högskolor i samverkan. Samverkan kan även ske internationellt och med utländska forskarskolor som har annan finansiering. Beroende på olika behov och förutsättningar kan en forskarskola utformas på olika sätt. För att få bidrag från Vetenskapsrådet måste dock forskarskolan uppfylla nedanstående generella krav.
Forskarskolan ska:
- drivas av flera svenska universitet/högskolor i samverkan. Samverkan kan även ske internationellt och med utländska forskarskolor som har annan finansiering.
- ha närhet till väl fungerande och stimulerande forskningsmiljö/er med internationell anknytning
- ha ett strukturerat utbildningsutbud med gemensamma kurser och seminarier av hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet som ska vara nationellt och med fördel internationellt tillgängligt
- ha tydlig organisation och ledning, inkluderande en styrelse eller styrgrupp med överordnat ansvar för kvalitetssäkring av forskarskolans verksamhet i samverkan mellan deltagande institutioner
- ha tillräckligt nationellt underlag av forskarstuderande.
Prioriterade områden
Ansökningar av hög kvalitet inom följande fem områden med stora behov av uppbyggnad av forskningskapacitet eller angelägna forskningsteman kommer att prioriteras inom utlysningen:
Demokratins utveckling och utmaningar i Sverige och världen
En nationell forskarskola ska bidra med kunskap om de politiska, ekonomiska och juridiska förutsättningarnas betydelse för likvärdig utbildning samt kunskap för att förstå de utmaningar som anti-demokratiska krafter och ökad polarisering ger upphov till. Forskarskolan ska bidra till med kunskap om demokratiutbildning men även hur den kan komma att utmanas av olika processer i utbildningsväsendet.
Förskollärares och lärares arbetsvillkor
En nationell forskarskola ska bidra med kunskap om förskollärares och lärares arbetsvillkor både med avseende på faktorer som utgör stöd och hinder i arbetet. Forskarskolan ska också inriktas mot att beskriva och förstå svårigheter att rekrytera och få utbildade lärare att stanna kvar inom yrket samt att rekrytera studenter till lärarutbildningarna.
Kvantitativt inriktad utbildningsvetenskaplig analys
En nationell forskarskola med inriktning mot mätning och kvantitativa metoder och hur de kan kombineras med kvalitativa metoder ska främja hantering av de komplexa sammanhang som utbildningsvetenskaplig forskning möter. Forskarskolan ska i första hand bidra till att nationellt förstärka kompetensen i kvantitativa metoder.
Lärande i den digitala världen – att hantera vardagen och kompetenser för framtiden
En nationell forskarskola ska bidra med kunskap om lärande i den digitala världen och relationen till andra parallella lärandeprocesser. Forskarskolan ska också bidra med kunskap om sociala mediers inverkan på vardagen i och utanför utbildningssammanhang av betydelse för utbildning och undervisning.
Ökande skillnader i skolprestation
En nationell forskarskola ska bidra med kunskap om orsaker till de ökande prestationsskillnaderna mellan elever med olika social bakgrund och till att andelen elever med läs-, skriv- och matematiksvårigheter har ökat. Forskarskolan ska också inriktas mot studier av hur olika undervisningsformer och specialpedagogiska insatser främjar elevers lärande, samt mot hur lärare kan få stöd i det dagliga arbetet samt mot styrning och ledning.
Sökande
Bidraget söks av ett svenskt universitet eller högskola som är godkänd som medelsförvaltare Öppnas i nytt fönster. av Vetenskapsrådets bidrag. Lärosätet ska vara samordnande för den nationella forskarskolan och är också ansvarigt för aktivitetsrapportering samt vetenskaplig och ekonomisk slutrapportering av beviljade medel. Forskarskolan ska drivas av minst två universitet/högskolor i samverkan.
Ansökan ska inkludera en namngiven forskare som ska vara koordinator för forskarskolan med ansvar för samordning och studieuppföljning. Koordinatorn ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar och sedan under hela bidragsperioden och ytterligare dispositionstid, såvida inte Vetenskapsrådet medger undantag. Anställningen ska omfatta minst 20 procent av en heltidsanställning. Koordinatorn behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället. En namngiven representant för varje medverkande lärosäte ska anges (se anvisningar under ”Forskningsprogram” nedan) och inkluderas som medverkande forskare i ansökan.
Antal ansökningar och tidigare bidrag
Det finns inga begränsningar i antal ansökningar som ett lärosäte kan lämna in eller medverka i.
Medverkande forskare
En representant för varje lärosäte som medverkar i forskarskolan ska inkluderas som medverkande forskare i ansökan. De medverkande skall vara forskare med doktorsexamen eller motsvarande kompetens vars vetenskapliga kompetens kommer att vara avgörande för att genomföra forskarskolans verksamhet.
Medverkande forskare ska själva lämna nödvändiga uppgifter i ansökningssystemet och hämta in dessa till ansökan.
Kostnader och bidragsbelopp
Bidrag kan sökas för att finansiera kostnader för genomförande av en nationell forskarskola. Bidrag kan inte sökas för lön till forskarstuderande. Bidraget får inte användas till stipendier.
Bidrag kan sökas om maximalt 3 miljoner kronor per år, inklusive indirekta kostnader. Vetenskapsrådet förutsätter att medelsförvaltaren täcker eventuella kostnader utöver det erhållna bidraget.
Bidragstid
Bidrag kan sökas för minst 3 och som mest 4 år med start 1 juli 2021. Första utbetalning sker tidigast i juli 2021.
Senast den 28 februari 2022 ska det samordnande lärosätet lämna en rapport till Vetenskapsrådet som anger hur forskarskolan har utvecklats och resultatet av antagningen av doktorander till forskarskolan. Om resultatet inte motsvarar de förutsättningar utifrån vilket bidraget har beviljats kan omprövning av bidragsbeloppen för de efterföljande åren av bidragsperioden att ske.
Vi ber sökande att orientera sig i ansökningsformuläret i Prisma parallellt med att läsa nedanstående instruktioner, som beskriver det utlysningsspecifika innehållet i ansökan. Mer information om praktiskt tillvägagångssätt finns i vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
Språk
Vi vill helst att ansökan utformas på engelska, men svenska kan också användas.
Ansökans delar
Ansökningsformuläret innehåller följande flikar:
- Beskrivande information
- Forskningsbeskrivning
- Budget och forskningsresurser
- Publikationer
- Medelsförvaltare
- Medverkande
- Cv
Nedan beskrivs vilken information som vi efterfrågar under respektive flik.
Beskrivande information
Abstract
Sammanfattningen av forskningsprogrammet ska innehålla en kort beskrivning av följande:
- forskarskolans inriktning
- planerad organisation
- betydelse för forskningsområdet
Texten ska ge en översiktlig bild av forskarskolans syfte och genomförande. Skriv så att även personer med annan forskningsinriktning kan ta del av informationen. Redogörelsen ska omfatta högst 1 500 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en tredjedels A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Populärvetenskaplig beskrivning
Beskriv forskarskolans verksamhet så att även den som inte är insatt i ämnet har möjlighet att förstå. Beskriv vad som ska göras och varför. Förklara också på vilket sätt forskarskolan kommer att stödja forskning inom utbildningsvetenskap.
Den populärvetenskapliga beskrivningen är ett viktigt verktyg när vi informerar om den forskning som Vetenskapsrådet finansierar. Om vi beviljar ansökan, förbehåller vi oss rätten att använda beskrivningen för informationsändamål.
Redogörelsen ska omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Observera! Den populärvetenskapliga beskrivningen måste skrivas på svenska, till skillnad från resten av ansökan.
Tematisk klassificering
Utbildningsvetenskap indelas tematiskt i huvudområden. Här anger du vilket tema som bäst beskriver projektets inriktning. En översikt över alla områden och teman finns på följande länk:
Tematisk indelning av området utbildningsvetenskap Excel, 13.3 kB, öppnas i nytt fönster. .
Forskningsbeskrivning
Etiska överväganden
Beskriv vilka etiska frågor som är aktuella i forskarskolan. Redovisa även planeringen för att hantera etiska dilemman som kan dyka upp. Motivera varför forskningen bör genomföras mot bakgrund av de identifierade etiska frågorna. Hur står sig frågeställningar och förväntade resultat i förhållande till etiska frågor? Ange även om hantering av persondata, djur- eller humanförsök ingår i forskningen. Om inga etiska frågor är aktuella ska detta motiveras.
Motiveringen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Köns- och genusperspektiv
Ange om köns- och genusperspektiv är tillämpligt i den planerade forskarskolan och motivera ställningstagandet. Observera att vi inte efterfrågar information om forskarskolans sammansättning (kvinnor/män). Läs mer om köns- och genusperspektiv i forskningens innehåll Öppnas i nytt fönster..
Följande gäller:
- Om Ja anges: Motivera svaret och beskriv även hur hänsyn tas till köns- och genusperspektiv i forskningsprogrammet. Om du angett att köns- och genusperspektiv är tillämpligt men väljer att inte inkludera det i forskningsprogrammet behöver det motiveras här.
- Om Nej anges: Motivera svaret.
Motiveringen ska omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Forskningsprogram
Forskningsprogrammet ska bestå av en kortfattad men komplett beskrivning av hur forskarskolan ska utformas. Den ska omfatta högst 10 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler, referenser och eventuella bilder inkluderade.
Följande information måste finnas med i forskningsprogrammet under separata rubriker som anges i nedanstående ordning:
- Inriktning (Objective). Redogör för forskarskolans tema och inriktning.
- Forskningsmiljö (Research environment). Beskriv den/de forskningsmiljö/-er som stödjer forskarskolan. Beskriv miljön/-erna i termer av fokus och ledning, samt inriktning på pågående forskning. Beskriv särskilt hur miljön/-erna kan bidra till forskarskolans utveckling.
- Programbeskrivning (Programme description). Sammanfatta forskarskolans modell för den planerade utbildningsverksamheten och redogör för hur rekryteringsunderlaget ser ut.
- Organisation (Organisation). Beskriv detaljerat hur forskarskolan ska vara organiserad och administreras (kursutbud, seminarier, kursutveckling, samordning, studieuppföljning, arbetsfördelning mellan handledare, examinator och kursgivare). Forskarskolans planerade dimensionering i fråga om antal doktorander ska också redovisas.
- Betydelse (Significance). Redogör för den nationella forskarskolans plan att uppnå syftet med att stärka den nationella rekryteringsbasen och kvaliteten för att stödja forskning inom utbildningsvetenskap. Redogörelsen ska särskilt beskriva hur ni avser att utveckla nätverksbyggande inom området (exempelvis genom att knyta an postdoktorer till utbildningen, mentorsprogram, etcetera).
- Nationell koordinering (National coordination). Redogör för vilka andra svenska lärosäten som medverkar inom forskarskolans verksamhet samt ange den eller de personer (namn, titel, organisatorisk enhet) som kommer att vara ansvariga för denna medverkan vid respektive lärosäte. Redogör även kortfattat för planerad fördelning av roller, uppgifter och ansvar för verksamheten på de personer som ingår (inklusive den samordnande koordinatorn), samt vilka specifika kompetenser som varje medverkande kommer att bidra med.
- Internationellt och annat nationellt samarbete (International and other national collaboration) Beskriv samarbete med svenska och utländska forskarmiljöer och/eller andra forskarskolor.
Redovisa följande under en särskild rubrik om det är relevant för ansökan:
- Utrustning (Equipment). Beskriv den basutrustning som är relevant för programmet och som forskarskolan kan disponera.
- Behov av forskningsinfrastruktur (Need for research infrastructure). Specificera forskarskolans behov av internationell och nationell infrastruktur. I första hand bör du använda dig av de forskningsinfrastrukturer som Vetenskapsrådet stödjer Öppnas i nytt fönster. och som därmed är öppna för alla. Om du väljer att nyttja andra infrastrukturer istället ska du motivera detta behov (gäller även lokal forskningsinfrastruktur).
Budget och forskningsresurser
Personal
Ange aktivitetsgrad (procent av heltid) för all personal som är verksam inom forskarskolans verksamhet, det vill säga projektledare/koordinator, andra forskare som ansvarar för medverkan inom forskarskolan vid övriga lärosäten, forskarstuderande samt övrig personal.
Ange också eventuell sökt lön för projektledare/koordinator, eller annan personal verksam inom forskarskolan, både som andel av heltidslön och som faktiska årsbelopp (inklusive sociala avgifter). Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Övriga kostnader
Beskriv övriga kostnader (lokalkostnader, driftskostnader och avskrivningskostnader). Ange årsbelopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Avskrivningskostnader för utrustning som ska användas inom verksamheten kan tas upp, förutsatt att
- utrustningen har minst tre års ekonomisk livslängd
- utrustningen har ett anskaffningsvärde över visst belopp
- behovet inte kan tillgodoses genom användande av nationell eller internationell forskningsinfrastruktur som Vetenskapsrådet stödjer och som därmed är öppen för alla.
Endast den del av avskrivningskostnaderna som motsvarar användningen av utrustningen i den sökta verksamheten får tas upp. Avskrivningskostnader för utrustning som helt finansieras av andra bidrag får inte tas upp.
Total kostnad för forskarskolan
Ansökningssystemet summerar automatiskt de angivna budgetposterna i en tabell. Det totala belopp som ansöks om ska även inkludera indirekta kostnader. Dessa lägger sökande (projektledaren) själv till i tabellen. Här lägger sökande (projektledaren) även till eventuella andra kostnader som forskarskolan medför (och som finansiering inte söks för i denna ansökan).
Motivering av sökt budget
Motivera kort varje sökt kostnad i den budget som angivits. Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Annan finansiering
Ange eventuell annan finansiering av forskarskolan utöver det som söks i denna ansökan. Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Publikationer
Projektledarens/Koordinatorns publikationslista
Bifoga publikationslistan utformad enligt rubriker och information nedan. Listan ska omfatta högst 5 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler.
Sortera publikationerna under varje rubrik i omvänd kronologisk ordning, så att det senast publicerade arbetet hamnar överst i listan. Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med publikationer efter att utlysningen har stängt.
1. Urval av publikationer (Selection of publications). Lista de publikationer (högst 10) som är viktigast för ansökan. För varje publikation ska redogöras för hur forskaren bidragit till denna och dess relevans för den beskrivna forskarskolan (högst 4 rader per publikation). Markera forskarens namn i fetstil i författarlistan.
2. Relevanta publikationer från 2013-2021 (Relevant publications from 2013-2021): Sortera publikationerna, med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan, under respektive rubrik (publikationstyp) i nedanstående ordning:
- Sakkunniggranskade originalartiklar (Peer-reviewed original articles)
- Sakkunniggranskade konferensbidrag (Peer-reviewed conference contributions), vars resultat inte finns i andra publikationer.
- Sakkunniggranskade samlingsvolymer (Peer-reviewed edited volumes)
- Forskningsöversiktsartiklar (Research review articles)
- Sakkunniggranskade böcker och bokkapitel (Peer-reviewed books and book chapters)
- Andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer (Other publications including popular science books/presentations)
Medverkande forskares publikationslistor
Bifoga samtliga medverkande forskares publikationslistor sammanfogade till en fil. Listan för respektive forskare ska inkludera de publikationer (högst 10) som är mest relevanta för den beskrivna forskarskolan, och omfatta högst 1 A4-sida. Den aktuella forskarens namn ska vara markerat i fetstil och även angivet i sidhuvudet i respektive lista.
Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med publikationer efter att utlysningen har stängt.
Publikationerna ska vara av typen Sakkunniggranskade originalartiklar, konferensbidrag, samlingsvolymer, forskningsöversiktsartiklar, böcker och bokkapitel, samt andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer.
Medelsförvaltare
Ange hemvist för forskarskolan.
Medverkande
Här kan den som bjudits in som projektledare/koordinator i sin tur bjuda in medverkande forskare och medverkande administratörer till ansökan.
Cv
Under denna flik hämtar projektledaren/koordinatorn in relevanta cv-uppgifter från sitt personliga konto i Prisma. Medverkande forskare hämtar själva in sina cv-uppgifter till ansökan.
Följande uppgifter ska, där sådana finns, alltid ingå i respektive cv enligt de begränsningar i antal som anges:
- Utbildning: Forskarutbildning, utbildning på grund- och avancerad nivå, samt specialistexamen.
- Arbetsliv: Nuvarande anställning (inklusive uppgift om det är tillsvidareanställning eller ej) och längre relevanta anställningar forskaren innehaft, postdoktorsvistelser (anges även som anställning om detta varit aktuellt), forskarutbyten relevanta för den beskrivna forskningen samt eventuella längre uppehåll i forskningen som påverkat forskarens möjlighet att meritera sig som forskare.
- Meriter och utmärkelser: Docentur, handledda personer (postdoktorer och doktorander; ange det totala antalet för respektive kategori samt ange de upp till 10 mest relevanta), forskarens upp till 10 mest relevanta bidrag erhållna i konkurrens, forskarens upp till 10 mest relevanta priser och utmärkelser, samt upp till 20 eventuella övriga meriter som är relevanta för ansökan.
- Immaterialrätt: Exempelvis patent och egenutvecklade allmänt tillgängliga dataprogram, ange de upp till 10 mest relevanta.
Vetenskaplig kvalitet är det grundläggande kriteriet för hur Vetenskapsrådet fördelar bidrag till forskning. Din ansökan bedöms i konkurrens med övriga ansökningar utifrån nedanstående bedömningskriterier.
Bedömningsprocess
Din ansökan bedöms av en beredningsgrupp där ledamöterna är högt meriterade nordiska forskare.
Minst tre ledamöter granskar och betygsätter din ansökan individuellt. Vid behov granskas din ansökan även av en extern granskare utöver av de tre ordinarie granskarna. Hela beredningsgruppen träffas sedan på ett beredningsgruppsmöte för att diskutera och prioritera ansökningarna och slutligen lämna ett förslag till beslut till utbildningsvetenskapliga kommittén.
Beredningsgrupper Öppnas i nytt fönster.
Efter bidragsbeslut får din ansökan ett individuellt yttrande som innehåller betyg samt en sammanfattning av beredningsgruppens diskussion och bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
Bedömningskriterier och vägledande frågor
Bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten på din ansökan görs med hjälp av Vetenskapsrådets fyra baskriterier (Projektets vetenskapliga kvalitet, Nytänkande och originalitet, Sökandes kompetens, Genomförbarhet). Syftet med flera baskriterier är att uppnå en allsidig bedömning. Utöver baskriterierna bedöms din ansökan även med hjälp av tilläggskriteriet Relevans för utlysningen. Kriterierna bedöms på en sjugradig betygsskala, med undantag för Genomförbarhet och Relevans för utlysningen som bedöms på en tregradig betygsskala.
För varje kriterium finns vägledande frågor som stöd till ledamöternas bedömning av din ansökan. Dessa kan även fungera som vägledning för dig när du skriver din ansökan.
Projektets vetenskapliga kvalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- Bygger forskarskolans inriktning på relevant och aktuell forskning av hög kvalitet?
- Bidrar forskarskolans mål, innehåll och organisation till vetenskapligt mervärde för forskarutbildningen inom det aktuella området?
- Bidrar forskarskolans internationella samarbeten till att förankra forskarutbildningen i den internationella forskningsfronten inom det aktuella området?
- Säkrar det strukturerade utbildningsutbudet med gemensamma kurser, seminarier och handledning hög vetenskaplig teoretisk och metodologisk kvalitet i forskarutbildningen?
- Säkrar det strukturerade utbildningsutbudet hög pedagogisk kvalitet i undervisning och handledning?
- Lägger forskarskolan vikt vid att utveckla doktorandernas grundläggande vetenskapliga kompetens?
- Hur motiveras och hanteras etiska frågor i ansökan?
- Hur motiveras och hanteras frågor avseende köns- och genusperspektiv i ansökan?
Nytänkande och originalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- Bidrar forskarskolans mål, innehåll och organisation till att stärka originalitet och nytänkande i doktorandernas vetenskapliga arbete?
- Lägger forskarskolan vikt vid utveckling av ny kunskap och praktik avseende forskarutbildning?
- Bidrar forskarskolan till nya idéer (nytänkande) om hur doktorander kan ta del i starka nationella och internationella forskningsmiljöer?
- Bidrar forskarskolan till nationellt och internationellt nätverksbyggande?
Sökandes kompetens (1-7)
Vägledande frågor:
- Är värdinstitutionen vetenskapligt stark, med gedigen erfarenhet av att organisera forskarutbildning?
- Har projektledare och medverkande forskare hög kompetens inom det vetenskapliga området?
- Har projektledare och medverkande forskare erfarenhet av att bedriva forskarutbildning?
- Är nationellt ledande forskare inom området engagerade i forskarskolan?
Genomförbarhet (1-3)
Vägledande frågor:
- Har forskarskolan tydlig organisation och ledning?
- Är de deltagande institutionernas bidrag till forskarskolan tydliggjorda?
- Finns tillräckligt underlag av handledarkompetens?
- Har sökande visat att det finns tillräckligt nationellt underlag av forskarstuderande?
- Har forskarskolan tillgång till personal, infrastruktur och andra nödvändiga resurser?
- Har forskarskolan tillräcklig tillgång till internationella kontakter och nätverk?
Relevans för utlysningen (1-3)
Vägledande frågor:
- Har forskarskolan inriktning mot område relevant för att stärka kompetensen inom området utbildningsvetenskap?
- Har forskarskolan inriktning mot något av de prioriterade områdena enligt utlysningen?
Sammanfattande betyg (1-7)
Ovanstående delkriterier vägs ihop till ett sammanfattade betyg som reflekterar beredningsgruppens samlade bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
De olika delkriterierna vägs samman till ett sammanfattande betyg enligt den sjugradiga skalan. I normalfallet tilldelas delkriteriet för vetenskaplig kvalitet den största vikten i sammanvägningen. Delkriterierna nyskapande och originalitet eller meriter kan endast i undantagsfall väga upp svagheter i vetenskaplig kvalitet vid en sammanvägning, och då endast mindre svagheter.
Det är en förutsättning för bidrag att förslaget är genomförbart, förlagt i välfungerande forskningsmiljöer med hög kvalitet samt att sökande har för ändamålet solid och relevant kompetens.