Stängd utlysning
10 mars - 13 april 2021
Forskarskolor inom utvecklingsforskning
Syftet med bidraget till forskarskolor inom utvecklingsforskning är att stärka forskarutbildningen inom utvecklingsforskning i samverkan nationellt och internationellt och mellan olika discipliner och därmed stärka utvecklingsforskningen som fält.
Forskarskolorna inom utvecklingsforskning ska vara tvärsektoriella och byggas upp i samverkan mellan svenska lärosäten och lärosäten från låginkomst- eller lägre medelinkomstland med utgångspunkt i de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030.
Stödform: Miljö- och samverkansstöd
Område: Utvecklingsforskning
Inriktning: Utvecklingsforskning
Söks av: Organisation (svenskt universitet eller högskola med examenstillstånd för utbildning på forskarnivå). En koordinator för forskarskolan vid värdorganisationen bjuds in som projektledare för ansökan.
Medverkande forskare: Minst två ytterligare svenska lärosäten (med examenstillstånd för utbildning på forskarnivå) ska ingå i ansökan, samt minst 1 lärosäte från ett låginkomst- eller lägre medelinkomstland. En kontaktperson från varje medverkande lärosäte ska bjudas in som medverkande forskare.
Bidragstid: 3-4 år
Bidragsbelopp: Max 2 miljoner kronor per år i 3-4 år
Budgetram för utlysningen: 6 miljoner kronor i 4 år
Bidragsperioden startar: Januari 2022
Ansökningsperiod: 10 mars 2021 (kl. 14.00) – 13 april 2021 (kl. 14.00)
Bidragsbeslutet publiceras: Senast i början av december 2021
Informationsmöte 17/3
Välkommen till informationsmöte om årets utlysningar inom utvecklingsforskning.
Mer information och anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Specifika instruktioner för utlysningen
Förutom utlysningstexten behöver du också ta del av vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
Nedanstående krav måste uppfyllas för att organisationen ska vara behörig att ansöka om bidraget. Vi utför kontroller och avslår de ansökningar som inte uppfyller kraven.
Ramar för forskarskolan
Vetenskapsrådet inbjuder svenska universitet och högskolor att söka medel för forskarskolor inom utvecklingsforskning. Forskarskolan ska drivas av flera svenska universitet/högskolor i samverkan med minst ett lärosäte i ett låginkomst- eller lägre medelinkomstland.
Beroende på olika behov och förutsättningar kan en forskarskola utformas på olika sätt. För att erhålla bidrag från Vetenskapsrådet måste forskarskolan uppfylla följande generella krav:
Forskarskolan ska;
- vara knuten till ett lärosäte som har huvud- och samordningsansvar
- drivas i samverkan mellan minst 3 svenska universitet/högskolor med examenstillstånd för utbildning på forskarnivå och minst 1 lärosäte i ett låginkomst- eller lägre medelinkomstland (enligt OECD:s biståndskommitté DAC:s lista, Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kolumnerna ”Least Developed Countries”, ” Low Income Countries which are not LDCs” och ”Lower Middle Income Countries and Territories”).
- vara tvär/multi-sektoriella och breda, och stimulera till lärande och samverkan mellan olika discipliner
- ha sin utgångspunkt i de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030.
Inriktning
Målet med utlysningar av bidrag inom utvecklingsforskning är att stärka svensk forskning av högsta kvalitet med särskild relevans för fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling i låginkomstländer.
Utvecklingsforskning ska bidra till kunskap om fattigdomens orsaker, konsekvenser och möjliga lösningar. Den ska också bidra till kunskap om hållbar utveckling och samband mellan hållbar utveckling och fattigdomsbekämpning samt andra samhälleliga utmaningar i låginkomstländer och -regioner. Fattigdomsbekämpning ska förstås mångdimensionellt, och därmed inte enbart som brist på materiella tillgångar, utan även som brist på makt och inflytande över den egna situationen, och som brist på valmöjligheter, säkerhet och respekt för mänskliga rättigheter.
Vetenskapsrådet inbjuder till ansökningar inom alla discipliner och ämnesområden, såsom humaniora, beteendevetenskap, ekonomi, samhällsvetenskap, utbildningsvetenskap, naturvetenskap, teknik, miljö, urban planering, medicin och hälsa, och välkomnar tvärvetenskapliga konstellationer.
Forskarskolorna inom utvecklingsforskning ska ta sin utgångspunkt i de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 och vara tvärsektoriella och stimulera till lärande och samverkan mellan olika discipliner. De ska utvecklas i samverkan mellan minst tre svenska universitet/högskolor och minst ett lärosäte i ett låginkomst- eller lägre medelinkomstland. Budgetfördelningen bör avspegla att forskarskolan drivs i samverkan mellan flera aktörer. De sökande uppmanas att tänka innovativt kring utformning och samverkan till exempel med avseende på medverkande från låginkomst- och/eller lägre medelinkomstland och samverkan över olika discipliner.
Forskarskolan ska i första hand ses som ett komplement till existerande doktorandutbildningar, och bidra med breddning i form av exempelvis valbara kurser, seminarier och andra aktiviteter som involverar doktorander och deras handledare.
Uppföljning av vår finansiering av utvecklingsforskning
Utvecklingsforskning finansieras av svenska biståndsmedel och rapporteras till OECD:s biståndskommitté DAC. För att möjliggöra detta ska du ange vilket/vilka av de 17 globala målen för hållbar utveckling Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som är relevanta för din ansökan. Av samma anledning ska du också klassificera din ansökan enligt OECD:s biståndskommitté DAC:s policymarkörer. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Klassificeringen påverkar inte bedömningen av din ansökan.
Sökande
Bidraget söks av ett svenskt universitet eller högskola med rätt att utbilda och examinera doktorander, och som är godkänd som medelsförvaltare Öppnas i nytt fönster. av Vetenskapsrådets bidrag. Lärosätet ska vara samordnande för den nationella forskarskolan och är också ansvarigt för aktivitetsrapportering samt vetenskaplig och ekonomisk slutrapportering av beviljade medel. Forskarskolan ska drivas i samverkan mellan minst tre svenska universitet/högskolor och minst ett lärosäte i ett låginkomst- eller lägre medelinkomstland enligt OECD:s biståndskommittés DAC:s lista Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (kolumnerna ”Least Developed Countries” och ” Low Income Countries which are not LDCs” och ”Lower Middle Income Countries and Territories”).
Ansökan ska inkludera en namngiven forskare som ska vara koordinator för forskarskolan med ansvar för samordning och studieuppföljning. Koordinatorn ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar och sedan under hela bidragsperioden och ytterligare dispositionstid, såvida inte Vetenskapsrådet medger undantag. Anställningen ska omfatta minst 20 procent av en heltidsanställning. Koordinatorn behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället. En namngiven representant för varje medverkande lärosäte ska anges (se anvisningar under ”Forskarskoleprogram” nedan) och inkluderas som medverkande forskare i ansökan.
Antal ansökningar och tidigare bidrag
Det finns inga begränsningar i antal ansökningar som ett lärosäte kan lämna in eller medverka i.
Generellt gäller dock att ansökan inte får omfatta kostnader för ändamål som redan är finansierade av Vetenskapsrådet eller någon annan finansiär. Överlapp med andra bidrag eller ansökningar kan komma att påverka det beviljade bidragsbeloppet eller vara ett skäl för oss att avslå en ansökan.
Medverkande forskare
En representant för varje lärosäte som medverkar i forskarskolan ska inkluderas som medverkande forskare i ansökan. De medverkande skall vara forskare med doktorsexamen eller motsvarande kompetens vars vetenskapliga kompetens kommer att vara avgörande för att genomföra forskarskolans verksamhet.
Medverkande forskare ska själva lämna nödvändiga uppgifter i ansökningssystemet och hämta in dessa till ansökan.
Kostnader och bidragsbelopp
Bidrag kan sökas för att finansiera kostnader relaterade till forskarskolan, till exempel samordning och kurser. Lön till forskarskoleledare/director of studies kan täckas upp till 30% av heltidstjänst. Lön till administration kan täckas upp till 40% av heltidstjänst. Doktorandlöner kan inte finansieras inom forskarskolans budget.
Ansökan kan göras om upp till 2 000 000 kronor per år, inklusive indirekta kostnader.
Vetenskapsrådet förutsätter att medelsförvaltaren täcker eventuella kostnader utöver det erhållna bidraget.
Bidragstid
Bidrag kan sökas för minst 3 och som mest 4 år med start januari 2022. Första utbetalning sker tidigast i januari 2022.
Vi ber sökande att orientera sig i ansökningsformuläret i Prisma parallellt med att läsa nedanstående instruktioner, som beskriver det utlysningsspecifika innehållet i ansökan. Mer information om praktiskt tillvägagångssätt finns i vår Ansökningsguide. Öppnas i nytt fönster.
Språk
Utländska experter används i den vetenskapliga bedömningen av ansökningarna. För att säkerställa att bedömningen sker på ett likvärdigt och effektivt sätt ber vi därför att ansökan utformas på engelska.
Ansökans delar
Ansökningsformuläret innehåller följande flikar:
- Beskrivande information
- Forskningsbeskrivning
- Budget och forskningsresurser
- Publikationer
- Medelsförvaltare
- Medverkande
- Cv
Nedan beskrivs vilken information som vi efterfrågar under respektive flik.
Beskrivande information
Abstract
Sammanfattningen av forskningsprogrammet ska innehålla en kort beskrivning av följande:
- forskarskolans inriktning
- planerad organisation
- betydelse för forskningsområdet.
Texten ska ge en översiktlig bild av forskarskolans syfte och genomförande. Skriv så att även personer med annan forskningsinriktning kan ta del av informationen.
Redogörelsen ska omfatta högst 1 500 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en tredjedels A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Populärvetenskaplig beskrivning
Beskriv forskarskolans verksamhet så att även den som inte är insatt i ämnet har möjlighet att förstå. Beskriv vad som ska göras och varför. Förklara också på vilket sätt forskarskolan kommer att stödja forskning inom utvecklingsforskning.
Den populärvetenskapliga beskrivningen är ett viktigt verktyg när vi informerar om den forskning som Vetenskapsrådet finansierar. Om vi beviljar ansökan, förbehåller vi oss rätten att använda beskrivningen för informationsändamål.
Redogörelsen ska omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Observera! Den populärvetenskapliga beskrivningen måste skrivas på svenska, till skillnad från resten av ansökan.
Samarbetsland
Ange de samarbetsländer (minst 1) som är aktuella för ansökan.
Globala mål för hållbar utveckling
Ange vilket/vilka av de 17 globala målen (enligt Agenda 2030) som forskarskolan är särskilt kopplad till. Mer information finns under rubriken ”Uppföljning av finansiering av utvecklingsforskning” i början av utlysningstexten.
Policymarkörer OpenAid
Ange i vilken utsträckning forskarskolan fokuserar på respektive policymarkörs område. En länk till en beskrivning av policymarkörerna finns under rubriken ”Uppföljning av finansiering av utvecklingsforskning” i början av utlysningstexten.
Forskningsbeskrivning
Etiska överväganden
Beskriv vilka etiska frågor som är aktuella i forskarskolan. Redovisa även planeringen för att hantera etiska dilemman som kan dyka upp. Motivera varför forskningen bör genomföras mot bakgrund av de identifierade etiska frågorna. Hur står sig frågeställningar och förväntade resultat i förhållande till etiska frågor? Ange även om hantering av persondata, djur- eller humanförsök ingår i forskningen. Om inga etiska frågor är aktuella ska detta motiveras.
Motiveringen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Forskarskoleprogram
Forskarskoleprogrammet ska bestå av en kortfattad men komplett beskrivning av hur forskarskolan ska utformas. Den ska omfatta högst 10 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler, referenser och eventuella bilder inkluderade.
Forskarskoleprogrammet ska innehålla följande rubriker och information i nedanstående ordning:
- Inriktning (Objective). Redogör för forskarskolans tema och inriktning.
- Forskningsmiljö (Research environment). Beskriv den/de forskningsmiljö/er som stödjer forskarskolan. Beskriv miljön/miljöerna i termer av fokus och ledning, samt inriktning på pågående forskning. Beskriv särskilt hur miljön/miljöerna kan bidra till forskarskolans utveckling.
- Programbeskrivning (Programme description). Sammanfatta forskarskolans planerade utbildningsverksamhet och redogör för hur rekryteringsunderlaget ser ut.
- Organisation (Organisation). Beskriv detaljerat hur forskarskolan ska vara organiserad och administreras (kursutbud, seminarier, kursutveckling, samordning, studieuppföljning, arbetsfördelning mellan handledare, examinator och kursgivare). Redovisa också forskarskolans planerade dimensionering i fråga om antal doktorander.
- Samverkan (Cooperation). Redogör för vilka lärosäten som medverkar inom forskarskolans verksamhet samt ange den eller de personer (namn, titel, organisatorisk enhet) som kommer att vara ansvariga för denna medverkan vid respektive lärosäte. Redogör kortfattat för planerad fördelning av roller, uppgifter och ansvar för verksamheten på de personer som ingår (inklusive den samordnande koordinatorn), samt vilka specifika kompetenser som varje medverkande kommer att bidra med.
- Annat samarbete (Other collaborations). Beskriv samarbete med eventuella andra svenska och utländska forskarmiljöer och/eller andra forskarskolor.
Redovisa följande under en särskild rubrik om det är relevant för ansökan:
- Utrustning (Equipment). Beskriv den basutrustning som är relevant för programmet och som forskarskolan kan disponera.
- Behov av forskningsinfrastruktur (Need for research infrastructure). Specificera forskarskolans behov av internationell och nationell infrastruktur. I första hand bör de forskningsinfrastrukturer som Vetenskapsrådet stödjer Öppnas i nytt fönster. och som därmed är öppna för alla användas. Om man väljer att nyttja andra infrastrukturer istället ska behovet motiveras (gäller även lokal forskningsinfrastruktur).
Relevans och genomslag (impact)
Redogör för på vilket sätt forskarskolans inriktning är av särskild relevans för fattigdomsbekämpning och en hållbar utveckling i låginkomstländer (se mer information under rubriken ”Inriktning” ovan) och hur forskarskolan främjar utvecklingen av forskning med potential att bidra till bättre levnadsvillkor för människor som lever i fattigdom och förtryck, och/eller främjar hållbar utveckling i låginkomstländer.
Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, med teckenstorlek 11.
Budget och forskningsresurser
Personal
Ange aktivitetsgrad (procent av heltid) för all personal som är verksam inom forskarskolans verksamhet, det vill säga projektledare/koordinator, de andra forskare som ansvarar för medverkan inom forskarskolan vid övriga lärosäten, samt övrig personal.
Ange också eventuell sökt lön för projektledare/koordinator eller annan personal verksam inom forskarskolan, både som andel av heltidslön och som faktiska årsbelopp (inklusive sociala avgifter). Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Övriga kostnader
Beskriv övriga kostnader (lokalkostnader, driftskostnader och avskrivningskostnader). Ange årsbelopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Avskrivningskostnader för utrustning som ska användas inom verksamheten kan tas upp, förutsatt att;
- utrustningen har minst tre års ekonomisk livslängd
- utrustningen har ett anskaffningsvärde över visst belopp
- behovet inte kan tillgodoses genom användande av nationell eller internationell forskningsinfrastruktur som Vetenskapsrådet stödjer och som därmed är öppen för alla.
Endast den del av avskrivningskostnaderna som motsvarar användningen av utrustningen i den sökta verksamheten får tas upp. Avskrivningskostnader för utrustning som helt finansieras av andra bidrag får inte tas upp.
Total kostnad för forskarskolan
Ansökningssystemet summerar automatiskt de angivna budgetposterna i en tabell. Det totala belopp som ansöks om ska även inkludera indirekta kostnader. Dessa lägger sökande (projektledaren) själv till i tabellen. Här lägger sökande (projektledaren) även till eventuella andra kostnader som forskarskolan medför (och som finansiering inte söks för i denna ansökan).
Motivering av sökt budget
Motivera kort varje sökt kostnad i den budget som angivits. Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Annan finansiering
Ange eventuell annan finansiering av forskarskolan utöver det som söks i denna ansökan. Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Publikationer
Projektledarens/Koordinatorns publikationslista
Bifoga publikationslistan utformad enligt rubriker och information nedan. Listan ska omfatta högst 5 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler.
Sortera publikationerna under varje rubrik i omvänd kronologisk ordning, så att det senast publicerade arbetet hamnar överst i listan. Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med publikationer efter att utlysningen har stängt.
1. Urval av publikationer (Selection of publications). Lista de publikationer (högst 10) som är viktigast för ansökan. För varje publikation ska redogöras för hur forskaren bidragit till denna och dess relevans för den beskrivna forskarskolan (högst 4 rader per publikation). Markera forskarens namn i fetstil i författarlistan.
2. Relevanta publikationer från 2013-2021 (Relevant publications from 2013-2021). Sortera publikationerna, med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan, under respektive rubrik (publikationstyp) i nedanstående ordning:
- Sakkunniggranskade originalartiklar (Peer-reviewed original articles)
- Sakkunniggranskade konferensbidrag (Peer-reviewed conference contributions), vars resultat inte finns i andra publikationer.
- Sakkunniggranskade samlingsvolymer (Peer-reviewed edited volumes)
- Forskningsöversiktsartiklar (Research review articles)
- Sakkunniggranskade böcker och bokkapitel (Peer-reviewed books and book chapters)
- Andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer (Other publications including popular science books/presentations)
Medverkande forskares publikationslistor
Bifoga samtliga medverkande forskares publikationslistor sammanfogade till en fil. Listan för respektive forskare ska inkludera de publikationer (högst 10) som är mest relevanta för den beskrivna forskarskolan, och omfatta högst 1 A4-sida. Den aktuella forskarens namn ska vara markerat i fetstil och även angivet i sidhuvudet i respektive lista.
Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med publikationer efter att utlysningen har stängt.
Publikationerna ska vara av typen Sakkunniggranskade originalartiklar, konferensbidrag, samlingsvolymer, forskningsöversiktsartiklar, böcker och bokkapitel, samt andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer.
Medelsförvaltare
Ange hemvist för forskarskolan.
Medverkande
Här kan den som bjudits in som projektledare/koordinator i sin tur bjuda in medverkande forskare och medverkande administratörer till ansökan.
Cv
Under denna flik hämtar projektledaren/koordinatorn in relevanta cv-uppgifter från sitt personliga konto i Prisma. Medverkande forskare hämtar själva in sina cv-uppgifter till ansökan.
Följande uppgifter ska, där sådana finns, alltid ingå i respektive cv enligt de begränsningar i antal som anges:
- Utbildning: Forskarutbildning, utbildning på grund- och avancerad nivå, samt specialistexamen.
- Arbetsliv: Nuvarande anställning (inklusive uppgift om det är tillsvidareanställning eller ej) och längre relevanta anställningar forskaren innehaft, postdoktorsvistelser (anges även som anställning om detta varit aktuellt), forskarutbyten relevanta för den beskrivna forskningen samt eventuella längre uppehåll i forskningen som påverkat forskarens möjlighet att meritera sig som forskare.
- Meriter och utmärkelser: Docentur, handledda personer (postdoktorer och doktorander; ange det totala antalet för respektive kategori samt ange de upp till 10 mest relevanta), forskarens upp till 10 mest relevanta bidrag erhållna i konkurrens, forskarens upp till 10 mest relevanta priser och utmärkelser, samt upp till 20 eventuella övriga meriter som är relevanta för ansökan.
- Immaterialrätt: Exempelvis patent och egenutvecklade allmänt tillgängliga dataprogram, ange de upp till 10 mest relevanta.
Vetenskaplig kvalitet är det grundläggande kriteriet för hur Vetenskapsrådet fördelar bidrag till forskning. Din ansökan bedöms i konkurrens med övriga ansökningar utifrån nedanstående bedömningskriterier.
Bedömningsprocess
Din ansökan om forskarskola inom utvecklingsforskning bedöms av en beredningsgrupp där ledamöterna är internationella forskare från olika discipliner.
Minst tre ledamöter granskar och betygsätter din ansökan individuellt. Hela beredningsgruppen träffas sedan på ett beredningsgruppsmöte för att diskutera och prioritera ansökningarna och slutligen lämna ett förslag till beslut till Kommittén för utvecklingsforskning.
Beredningsgrupper Öppnas i nytt fönster.
Efter bidragsbeslut får din ansökan ett individuellt yttrande som innehåller betyg samt en sammanfattning av beredningsgruppens diskussion och bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
Bedömningskriterier och vägledande frågor
Bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten på din ansökan görs med hjälp av Vetenskapsrådets fyra baskriterier (Projektets vetenskapliga kvalitet, Nytänkande och originalitet, Sökandes kompetens, Genomförbarhet). Syftet med flera baskriterier är att uppnå en allsidig bedömning. Forskarskolor bedöms också med hjälp av två ytterligare kriterier (Forskningsmiljön, Internationalisering). Kriterierna bedöms på en sjugradig betygsskala, med undantag för genomförbarhet som bedöms på en tregradig betygsskala.
Utöver baskriterierna bedöms din ansökan även med hjälp av ett tilläggskriterium (Relevans för utlysningen) på en tre-gradig betygsskala.
För varje kriterium finns vägledande frågor som stöd till ledamöternas bedömning av din ansökan. Dessa kan även fungera som vägledning för dig när du skriver din ansökan.
Projektets vetenskapliga kvalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- To what extent do the objectives, content and organisation of the graduate school add scientific value to the doctoral education within development research?
- How does the proposed educational content, in terms of courses, seminars and other activities, support high scientific quality, methodologically and theoretically?
- Does the graduate school and the structure of the educational content ensure high pedagogical quality in the education?
Nytänkande och originalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- In what way does the graduate school contribute to novelty and originality with regards to the graduate education within development research and the purpose of this call?
- Does the graduate school support novel forms of collaboration and participation?
- What aspects of the objectives, content and organisation of the graduate school contribute to strengthening the originality and developing novel thinking in the scientific work and training of the graduate students?
Sökandes kompetens (1-7)
Vägledande frågor:
- Does the programme coordinator and participating researchers have previous experience conducting doctoral education and graduate schools?
- Are the coordinator and participating researchers highly merited within their respective fields?
- How do their joint merits and competence contribute to high quality in the doctoral education?
Genomförbarhet (1-3)
Vägledande frågor:
- In what way does the organisation and management of the graduate school ensure quality in implementation?
- How do the participating institutions each contribute to the graduate school?
- Have the applicants shown that there is an adequate number of potential graduate participants?
- How is access to staff, infrastructure and other necessary resources ensured?
- Is the budget realistic in relation to the objectives, content and organisation of the graduate school?
Forskningsmiljön (1-7)
Vägledande frågor:
- Is the graduate school founded on relevant, state-of-the-art research of high quality?
- How does the research at the participating institutions complement each other in terms of relevance and high quality research?
- Does the plan and budget reflect that the graduate school is a collaborative effort between the participating institutions?
Internationalisering (1-7)
Vägledande frågor:
- Is the participating institution from low-income or lower middle-income country a fully integrated partner in the graduate school?
- Does the design of the graduate school promote mutual exchange between the participating institutions?
- How can the graduate school promote international networking for its participating students?
Sammanfattande betyg (1-7)
Ovanstående delkriterier vägs ihop till ett sammanfattade betyg enligt nedanstående principer:
- The graduate school must be feasible, part of a well-functioning research environment of high quality and applicants must have relevant experience working with doctoral education.
- The assessment of the graduate school’s scientific quality is a crucial part of the overall assessment.
- Novelty and originality should be taken into account, but a high score cannot compensate for a lack of scientific quality.
- Relevance and internationalisation should play an important part in the overall assessment, but cannot compensate for a lack of scientific quality.
Relevans för utlysningen (1-3)
Relevans är centralt för utvecklingsforskning, och det bedöms separat från vetenskaplig kvalitet och ingår inte i det sammanfattande betyget. Forskarskolor inom utvecklingsforskning finansieras av regeringens biståndsmedel, och ska vara av särskild relevans för fattigdomsbekämpning och en hållbar utveckling i låginkomstländer.
Vägledande frågor:
- Is the focus of the graduate school in line with the purpose and focus of the call?
- Is the connection to, and between, the global sustainability goals clear and relevant?
- To what extent does the graduate school support research with the potential to promote sustainable development in low-income countries?
- Does the graduate school promote research and graduate education that addresses and targets conditions and challenges of relevance particularly for low-income countries?