Öppen utlysning
21 augusti - 17 september 2024
Forskarskolor inom registerbaserad forskning
Syftet med bidraget är att utbilda doktorander i grundläggande och nydanande metoder relevanta för tvärvetenskaplig och tvärsektoriell registerbaserad forskning. Bidraget ska också stärka rekryteringsbasen och kvaliteten inom forskningsområden som använder sig av registerbaserade data.
Område: Humaniora och samhällsvetenskap, Medicin och hälsa, Utbildningsvetenskap
Stödform: Miljö- och samverkansstöd
Bidragsform: Forskarskolor
Inriktning: Registerbaserad forskning
Söks av: Organisation (svenskt universitet eller högskola med examenstillstånd för utbildning på forskarnivå). En koordinator för forskarskolan vid värdorganisationen bjuds in som projektledare för ansökan.
Medverkande forskare: Minst ytterligare två lärosäten ska medverka i ansökan. En kontaktperson från varje medverkande lärosäte ska bjudas in som medverkande forskare.
Bidragstid: 4 år
Bidragsbelopp: Max 2 500 000 kronor per år
Bidragsperioden startar: Januari 2025
Ansökningsperiod: 21 augusti 2024 (kl. 14.00) – 17 September 2024 (kl. 14.00)
Bidragsbeslutet publiceras: Senast i början av december
Att notera:
- Den tidigare publikationslistan heter nu Publikationer och andra forskningsoutputs och har ändrat struktur.
- Använd engelska i alla delar av ansökan (textfält, bilagor, CV-inlägg etc.) förutom den populärvetenskapliga beskrivningen som ska skrivas på svenska
Specifika instruktioner för utlysningen
Förutom utlysningstexten behöver du också läsa vår Ansökningsguide.
Ansökningsförfarande
För att kunna nå utlysningen och påbörja ansökan krävs att personen har behörighet på organisationens Prisma-konto att skapa organisationsansökningar. Om denne inte är samma person som ska vara projektledare och ansvarig för att fylla i ansökans innehåll måste projektledaren bli inbjuden till ansökan efter att den påbörjats (se under rubriken ”Sökande” nedan och under fliken ”Medverkande” i ansökningsformuläret).
Krav för att ansöka
Nedanstående krav måste uppfyllas för att organisationen ska vara behörig att ansöka om bidraget. Vi utför kontroller och avslår de ansökningar som inte uppfyller kraven.
Ramar för forskarskolan
Forskarskolan ska
- vara knuten till ett lärosäte som har huvud- och samordningsansvar
- drivas av minst tre svenska universitet/högskolor i samverkan
- ha närhet till väl fungerande forskningsmiljö/er med internationell anknytning
- ha ett strukturerat utbildningsutbud med gemensamma kurser och seminarier av hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet som ska vara nationellt och med fördel internationellt tillgängligt
- ha en tydlig organisation och ledning, inkluderande en styrelse eller styrgrupp med överordnat ansvar för kvalitetssäkring av forskarskolans verksamhet i samverkan mellan deltagande institutioner
- ha tillräckligt nationellt underlag av forskarstuderande.
Ovanstående är generella krav som forskarskolan måste uppfylla för att erhålla bidrag från Vetenskapsrådet. Beroende på olika behov och förutsättningar kan en forskarskola sedan utformas på olika sätt men den bör
- erbjuda relevant utbildning av hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet som inte annars inkluderas i lärosätenas ordinarie forskarutbildningar
- inkludera både teoretiska och praktiska moment relevanta för registerbaserad forskning
- erbjuda doktorander inom registerbaserad forskning möjligheter att utveckla generella färdigheter och kunskaper nödvändiga för forskning
- utbilda doktorander i god datahantering relevant för registerbaserad forskning samt de centrala riktlinjerna för öppen tillgång till forskningsdata inklusive FAIR-principerna
- sprida information om och möjliggöra för doktorander att delta i kurser relevanta inom registerbaserad forskning utanför forskarskolans program
- ge doktorander möjligheter att presentera och diskutera sin egen forskning
- ge en internationell utblick (t ex hur registerdata kan användas i internationella samarbeten)
- möjliggöra nätverksbyggande mellan unga forskare från olika vetenskapliga discipliner.
Inriktning
Satsningen syftar till att stärka och utveckla tvärvetenskaplig och tvärsektoriell forskning baserad helt eller delvis på mikrodata från exempelvis myndighets- eller kvalitetsregister (data insamlad primärt för andra syften än forskning) och som kan länkas till data från andra källor, till exempel forskargenererade data, biobanksdata eller surveydata. Med tvärvetenskaplig och tvärsektoriell forskning avses i detta sammanhang när forskare med genuint olika vetenskaplig bakgrund arbetar tillsammans för att undersöka och lösa forskningsproblem.
Stöd till forskarskolan inom registerbaserad forskning har som målsättning att utveckla kunskap om hur registerbaserad forskning bedrivs i Sverige och att utbilda en ny generation forskare inom tvärvetenskaplig och tvärsektoriell registerbaserad forskning. Samtidigt utbildas unga forskare i nya metoder inom området samt god datahantering, inklusive FAIR-principerna, öppen tillgång till forskningsdata och forskningsmjukvara genom finansieringen av forskarskolan.
Forskarskolan förväntas stimulera och bidra till internationaliseringen av registerbaserad forskning genom att utveckla kunskap om registerbaserad forskning i utlandet, etablera nätverk mellan unga forskare samt samverka med internationella forskare och forskningsinstitutioner.
Forskarskolan ska ha ett nationellt upptagningsområde och erbjuda utbildning relevant för alla forskningsområden som använder registerbaserade data i sin forskning.
Sökande
Bidraget söks av ett svenskt universitet eller högskola med rätt att utbilda och examinera doktorander och som vi har godkänt som medelsförvaltare av Vetenskapsrådets bidrag. Lärosätet ska vara samordnande för den nationella forskarskolan och är också ansvarigt för aktivitetsrapportering samt vetenskaplig och ekonomisk slutrapportering av beviljade medel. Forskarskolan ska drivas av minst tre universitet/högskolor i samverkan.
Ansökan ska inkludera en namngiven forskare som ska vara koordinator för forskarskolan med ansvar för samordning och studieuppföljning. Koordinatorn ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar och sedan under hela bidragsperioden och ytterligare dispositionstid. Anställningen ska omfatta minst 20 procent av en heltidsanställning. Koordinatorn behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället. En namngiven representant för varje medverkande lärosäte ska anges (se anvisningar under ”Forskningsprogram” nedan) och inkluderas som medverkande forskare i ansökan.
Antal ansökningar och tidigare bidrag
Generellt om överlapp mellan ansökningar och bidrag
Ansökan får inte omfatta kostnader för ändamål som redan är finansierade av Vetenskapsrådet eller någon annan finansiär. Överlapp med andra bidrag eller ansökningar kan komma att påverka det beviljade bidragsbeloppet eller vara ett skäl för oss att avslå ansökan.
Det finns inga begränsningar i antal ansökningar som ett lärosäte kan lämna in eller medverka i.
Medverkande forskare
En representant för varje lärosäte som medverkar i forskarskolan ska inkluderas som medverkande forskare i ansökan. De medverkande skall vara forskare med doktorsexamen eller motsvarande kompetens (ej doktorander) vars vetenskapliga kompetens kommer att vara avgörande för att genomföra forskarskolans verksamhet.
Medverkande forskare ska själva lämna nödvändiga uppgifter i ansökningssystemet och hämta in dessa till ansökan.
Kostnader och bidragsbelopp
Bidrag kan sökas för att finansiera kostnader för genomförande av en nationell forskarskola. Bidrag kan inte sökas för lön till forskarstuderande. Bidraget får inte användas till stipendier.
Ansökan kan göras om upp till 2 500 000 kronor per år, inklusive indirekta kostnader.
Bidragsbeloppet inkluderar ersättning för indirekta kostnader som en andel av de direkta kostnaderna enligt den modell som används av medelsförvaltaren.
Vetenskapsrådet förutsätter att medelsförvaltaren täcker eventuella kostnader utöver det erhållna bidraget.
Bidragstid
Bidragstiden är 4 år med start januari 2025. Första utbetalning sker tidigast i december 2024.
Senast den 28 februari 2027 ska en rapport lämnas till Vetenskapsrådet som redogör för resultatet av antagningen av doktorander till forskarskolan. Rapporten ska även redogöra för samverkan mellan de medverkande organisationerna och mervärde av forskarskolan, samt hur forskarutbildningen uppfyller kravet på inriktningen mot tvärvetenskaplig och tvärsektoriell registerbaserad forskning. Om resultatet inte motsvarar de förutsättningar utifrån vilket bidraget har beviljats kan omprövning av bidragsbeloppen för resterande bidragsperiod komma att ske.
Krav rörande nätverk inom registerbaserad forskning
Den forskarskola och de forskningsmiljöer som beviljas bidrag inom satsningen ska tillsammans bilda ett nätverk i vilket varje bidragsmottagare utgör en nod. Nätverket ska bilda en styrgrupp där alla noder finns representerade. Nätverket kommer att samordnas av en koordinator som nomineras av styrgruppen och utses av Vetenskapsrådet. Sökande uppmanas att indikera i ansökan om hen eller någon av de medverkande forskarna är intresserade av koordinatorrollen. Ytterligare medel kan komma att tillskjutas till nätverkskoordinatorns tjänst och de aktiviteter koordinatorn kommer att ansvara för, inklusive en internationell konferens inom registerbaserad forskning.
Vad ska ansökan innehålla?
Vi ber sökande att orientera sig i ansökningsformuläret i Prisma parallellt med att läsa nedanstående instruktioner, som beskriver det utlysningsspecifika innehållet i ansökan. Mer information om praktiskt tillvägagångssätt finns i vår Ansökningsguide.
Utländska experter används i den vetenskapliga bedömningen av ansökningarna. För att säkerställa att bedömningen sker på ett likvärdigt och effektivt sätt ber vi därför att ansökan utformas på engelska, förutom den populärvetenskapliga beskrivningen som du ska skriva på svenska.
Nedan beskrivs vilken information som vi efterfrågar under respektive flik i ansökningsformuläret.
Beskrivande information
Abstract
Sammanfattningen av forskningsprogrammet ska innehålla en kort beskrivning av följande:
- Forskarskolans inriktning
- Planerad organisation
- Betydelse för forskningsområdet.
Texten ska ge en översiktlig bild av forskarskolans syfte och genomförande. Skriv så att även personer med annan forskningsinriktning kan ta del av informationen.
Redogörelsen kan omfatta högst 1 500 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en tredjedels A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Populärvetenskaplig beskrivning
Beskriv forskarskolans verksamhet så att även den som inte är insatt i ämnet har möjlighet att förstå. Beskriv vad som ska göras och varför. Förklara också på vilket sätt forskarskolan kommer att bidra till att stärka forskningskompetensen inom registerbaserad forskning.
Den populärvetenskapliga beskrivningen är viktig när vi informerar om den forskning som Vetenskapsrådet finansierar.
Texten ska vara på svenska och omfatta högst 2 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en halv A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Forskningsbeskrivning
Forskningsprogram
Forskningsprogrammet ska bestå av en kortfattad men komplett beskrivning av hur forskarskolan ska utformas. Den ska omfatta högst 10 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler, referenser (ej som hyperlänkar) och eventuella bilder inkluderade.
Forskningsprogrammet ska innehålla följande rubriker och information i nedanstående ordning:
Inriktning (Objective)
Redogör för forskarskolans tema och inriktning.
Forskningsmiljö (Research environment)
Beskriv den/de forskningsmiljö/er som stödjer forskarskolan. Beskriv miljön/miljöerna i termer av fokus och ledning, samt inriktning på pågående forskning. Beskriv särskilt hur miljön/miljöerna kan bidra till forskarskolans utveckling.
Programbeskrivning (Programme description)
Sammanfatta forskarskolans planerade utbildningsverksamhet och redogör för hur rekryteringsunderlaget ser ut.
Organisation (Organisation)
Beskriv detaljerat hur forskarskolan ska vara organiserad och administreras (kursutbud, seminarier, kursutveckling, samordning, studieuppföljning, arbetsfördelning mellan handledare, examinator och kursgivare). Redovisa också forskarskolans planerade dimensionering i fråga om antal doktorander.
Betydelse (Significance)
Redogör för den nationella forskarskolans bidrag till att stärka rekryteringsbasen och kvaliteten inom forskningsområden som använder sig av registerbaserad data.
Nationell samverkan (National coordination)
Redogör för vilka svenska lärosäten som medverkar inom forskarskolans verksamhet samt ange den eller de personer (namn, titel, organisatorisk enhet) som kommer att vara ansvariga för denna medverkan vid respektive lärosäte. Redogör kortfattat för planerad fördelning av roller, uppgifter och ansvar för verksamheten på de personer som ingår (inklusive den samordnande koordinatorn), samt vilka specifika kompetenser som varje medverkande kommer att bidra med.
Internationellt och annat nationellt samarbete (International and other national collaboration)
Beskriv samarbete med svenska och utländska forskarmiljöer och/eller andra forskarskolor.
Redovisa följande under en särskild rubrik om det är relevant för ansökan:
Utrustning (Equipment)
Beskriv den basutrustning som är relevant för programmet och som forskarskolan kan disponera.
Behov av forskningsinfrastruktur (Need for research infrastructure)
Specificera forskarskolans behov av internationell och nationell forskningsinfrastruktur. Valet att använda andra infrastrukturer än de som Vetenskapsrådet stödjer och som därmed är öppna för alla, ska motiveras (gäller även lokal forskningsinfrastruktur).
Mervärde av samverkan
Beskrivningen av mervärdet ska redogöra för
- hur den föreslagna konstellationen av deltagande organisationer gör det möjligt att tillsammans, och genom ett nära samarbete, åta sig uppgifter inom forskarskolan som är mer omfattande och utmanande än vad som vore möjligt om organisationerna verkade var och en för sig.
- hur samarbetet ska byggas upp och utvecklas och hur den resulterande forskarutbildningen kommer att komplettera den existerande forskarutbildningen i Sverige
- hur forskarskolan ska integreras med lärosätets/lärosätenas verksamhet(er) samt hur arbetet kommer att organiseras för att på ett så effektivt sätt som möjligt nå forskarskolans mål.
Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, med teckenstorlek 11.
Relevans
Redogör för på vilket sätt ansökan är relevant för inriktningen registerbaserad forskning (se definition i utlysningstextens inledning) och hur projektet främjar utvecklingen av detta område.
Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, med teckenstorlek 11.
Publikationer och andra forskningsoutputs
Projektledarens/Koordinatorns publikationer och andra forskningsoutputs
Bifoga publikationslistan utformad enligt rubriker och information nedan. Listan ska omfatta högst 5 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler.
Sortera outputs under varje rubrik i omvänd kronologisk ordning, så att det senast publicerade verket hamnar överst i listan. Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med outputs efter att utlysningen har stängt.
1. Urval av forskningsoutputs (Selection of research outputs).
Lista de 10 publikationer eller andra outputs som är viktigast för att styrka koordinatorns kompetens som projektledare och ansvarig för att genomföra den föreslagna verksamheten. För varje publikation ska redogöras för hur forskaren bidragit till denna och dess relevans för den beskrivna forskarskolan (högst 4 rader per publikation). Markera forskarens namn i fetstil i författarlistan.
2. Relevanta sakkunnigbedömda forskningsoutputs från 2016-2024 (Relevant peer-reviewed research outputs from 2016-2024)
I denna del ska även de outputs som tagits upp under punkt 1 ingå om de publicerats under den aktuella tidsperioden. Sortera dem med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan/motsvarande under rubriker (typ av output) i nedanstående ordning:
- Originalartiklar (Original articles)
- Konferensbidrag (Conference contributions), vars resultat inte finns i andra publikationer
- Samlingsverk (Edited volumes)
- Forskningsöversiktsartiklar (Research review articles)
- Böcker och bokkapitel (Books and book chapters)
- Konstnärligt arbete (Artistic work)
- Andra outputs (Other outputs), som inte ryms under någon av ovanstående rubriker. Notera att immaterialrätt anges i ansökans cv-del.
3. Relevanta icke-sakkunnigbedömda forskningsoutputs från 2016-2024 (Relevant non peer-reviewed research outputs from 2016-2024).
I denna del ska även de outputs som tagits upp under punkt 1 ingå om de publicerats under den aktuella tidsperioden. Sortera dem med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan/motsvarande, under respektive rubrik (typ av output) i nedanstående ordning:
- Konstnärligt arbete (Artistic work)
- Publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer (Publications including popular science books/presentations)
- Preprints (Preprints)
- Andra outputs (Other outputs), som inte ryms under någon av ovanstående rubriker. Notera att immaterialrätt anges i ansökans cv-del.
Medverkande forskares publikationer och andra forskningsoutputs
Bifoga samtliga medverkande forskares listor sammanfogade till en fil.
Listan för respektive forskare ska inkludera de 10 publikationer eller annan forskningsoutput som är mest relevanta för genomförandet av den beskrivna verksamheten och omfatta högst 1 A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler. Den aktuella forskarens namn ska vara markerat i fetstil och även angivet i sidhuvudet i respektive lista.
Outputs kan vara av nedanstående typer och ska vara publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med outputs efter att utlysningen har stängt:
Sakkunnigbedömda
- originalartiklar
- konferensbidrag
- samlingsverk
- forskningsöversiktsartiklar
- böcker och bokkapitel,
- konstnärliga arbeten
- andra outputs
samt
Icke-sakkunnigbedömda forskningsoutputs.
Budget och forskningsresurser
Personal
Ange aktivitetsgrad (procent av heltid) för all personal som är verksam inom forskarskolans verksamhet, det vill säga projektledare/koordinator, andra forskare som ansvarar för medverkan inom forskarskolan vid övriga lärosäten, forskarstuderande samt övrig personal.
Ange också eventuell sökt lön för projektledare/koordinator eller annan personal verksam inom forskarskolan, både som andel av heltidslön och som faktiska årsbelopp (inklusive sociala avgifter). Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental. Notera att lön inte kan sökas till forskarstuderande.
Övriga kostnader
Beskriv övriga kostnader (lokalkostnader, driftskostnader och avskrivningskostnader). Ange årsbelopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Avskrivningskostnader för utrustning som ska användas inom verksamheten kan tas upp, förutsatt att
- utrustningen har minst tre års ekonomisk livslängd
- utrustningen har ett anskaffningsvärde över visst belopp
- behovet inte kan tillgodoses genom användande av nationell eller internationell forskningsinfrastruktur som Vetenskapsrådet stödjer och som därmed är öppen för alla.
Endast den del av avskrivningskostnaderna som motsvarar användningen av utrustningen i den sökta verksamheten får tas upp. Avskrivningskostnader för utrustning som helt finansieras av andra bidrag får inte tas upp.
Total kostnad för forskarskolan
Ansökningssystemet summerar automatiskt de angivna budgetposterna i en tabell. Det totala belopp som ansöks om ska även inkludera indirekta kostnader. Dessa lägger sökande (projektledaren) själv till i tabellen. Här lägger sökande (projektledaren) även till eventuella andra kostnader som forskarskolan medför (och som finansiering inte söks för i denna ansökan).
Motivering av sökt budget
Motivera kort varje sökt kostnad i den budget som angivits. Redogörelsen kan omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Annan finansiering
Ange eventuell annan finansiering av forskarskolan utöver det som söks i denna ansökan. Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Medelsförvaltare
Ange hemvist för forskarskolan.
Medverkande
Här kan den som bjudits in som koordinator i sin tur bjuda in medverkande forskare och medverkande administratörer till ansökan.
Cv
Under denna flik hämtar koordinatorn in relevanta cv-uppgifter från sitt personliga konto i Prisma. Uppgifterna/meriterna ska styrka koordinatorns kompetens som projektledare och ansvarig för att genomföra av den föreslagna verksamheten. Medverkande forskare hämtar själva in sina cv-uppgifter till ansökan.
Följande uppgifter ska, där sådana finns, alltid ingå i respektive cv enligt de begränsningar i antal som anges:
Utbildning
Forskarutbildning, utbildning på grund- och avancerad nivå, samt specialistexamen.
Arbetsliv
- Nuvarande anställning (inklusive uppgift om anställningsform)
- Längre relevanta anställningar
- Postdoktorsvistelser (anges även som anställning om detta varit aktuellt)
- Forskarutbyten som är relevanta för den beskrivna forskningen
- Eventuella längre uppehåll i forskningen som påverkat din möjlighet att meritera dig som forskare.
Meriter och utmärkelser
- Docentur
- Personer du handlett (postdoktorer och doktorander; ange hur många personer det rör sig om i varje kategori och namnge de mest relevanta, högst 10 st.)
- Relevanta bidrag du erhållit i konkurrens (ange högst 10 st.)
- Dina mest relevanta priser och utmärkelser (ange högst 10 st.)
- Eventuella andra meriter som är relevanta för ansökan, så som inbjudna föredrag, ledaruppdrag, förtroendeuppdrag, medlemskap i vetenskapliga organisationer och liknande.
Immaterialrätt
Exempelvis patent och egenutvecklade allmänt tillgängliga dataprogram, ange dina upp till 10 mest relevanta.
Så bedöms din ansökan
Vetenskaplig kvalitet är det grundläggande kriteriet för hur Vetenskapsrådet fördelar bidrag till forskning. Din ansökan bedöms i konkurrens med övriga ansökningar utifrån nedanstående bedömningskriterier.
Bedömningsprocess
Din ansökan inom Forskarskolor inom Registerbaserad forskning bedöms av en beredningsgrupp där ledamöterna är svenska och internationella forskare.
Minst tre ledamöter granskar och betygsätter din ansökan individuellt. Om det finns behov av ytterligare kompetens kan din ansökan också komma att bedömas av en extra, extern, granskare. Hela beredningsgruppen (exklusive eventuella externa granskare) träffas sedan på ett beredningsgruppsmöte för att diskutera och prioritera ansökningarna och slutligen lämna ett förslag till beslut till Generaldirektören.
Efter bidragsbeslut får din ansökan ett individuellt yttrande som innehåller betyg samt en sammanfattning av beredningsgruppens diskussion och bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
Här hittar du en mer övergripande beskrivning av Vetenskapsrådets bedömning av ansökningar.
Bedömningskriterier och vägledande frågor
Bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten på din ansökan görs med hjälp av Vetenskapsrådets fyra baskriterier (Projektets vetenskapliga kvalitet, Nytänkande och originalitet, Sökandes kompetens, Genomförbarhet). Syftet med flera baskriterier är att uppnå en allsidig bedömning. Kriterierna bedöms på en sjugradig betygsskala, med undantag för genomförbarhet som bedöms på en tregradig betygsskala.
Utöver baskriterierna bedöms din ansökan även med hjälp av ett tilläggskriterium Mervärde på en 7-gradig betygsskala och Relevans på en 2-gradig betygsskala. För ansökningar till forskarskolor ges Projektets vetenskapliga kvalitet och Mervärde större tyngd i bedömningen.
För varje kriterium finns vägledande frågor som stöd till ledamöternas bedömning av din ansökan. Dessa kan även fungera som vägledning för dig när du skriver din ansökan.
Projektets vetenskapliga kvalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- To what extent is the proposed doctoral programme based on relevant and up-to-date theoretical, methodological and pedagogical research which is of high quality, on an international level, and from several genuinely different disciplines and sectors?
- To what extent do the goals, contents and organisation of the doctoral programme contribute to added scientific value for research education for the research areas in question?
- To what extent do the international aspects of the doctoral programme contribute to establishing the doctoral programme at the cutting edge of research on an international level?
- To what extent does the doctoral programme adequately emphasise developing the doctoral students’ basic scientific competence?
Nytänkande och originalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- In what way does the doctoral programme contribute to novelty and originality within the specified research area and the purpose of this call?
- To what extent do the goals, contents and organisation of the doctoral programme contribute to developing originality and innovation, and reinforcing interdisciplinary and intersectorial approaches in the doctoral students’ scientific work?
- To what extent will the doctoral programme contribute to exposing more doctoral students to strong national and international research environments?
Sökandes kompetens (1-7)
Vägledande frågor:
- To what extent is the main applicant and his/her institution scientifically strong, with solid experience of organising research education?
- To what extent do the project participants from the participating organisations have pedagogical competence and experience of providing research education?
- To what extent do the project participants from the participating organisations have a high level of competence within their scientific areas?
- In addition to the project leaders, to what extent are nationally and internationally prominent researchers with a high pedagogical competence involved in the doctoral programme?
- To what extent do the project participants have sufficient experience of supervision of doctoral students?
Mervärde (1-7)
Vägledande frågor:
- To what extent does the doctoral programme complement the existing doctoral education in the relevant fields in Sweden?
- To what extent is the doctoral programme more ambitious and challenging, for instance in terms of its interdisciplinary and intersectorial ambitions, than what the participating organisations could achieve separately?
- To what extent will the proposed doctoral programme strengthen and enhance the quality of research education at the participating research institutions?
- To what extent does the collaboration between the participating organisations create synergies and added value for the doctoral education?
- To what extent does the doctoral programme contribute to national and international networking?
Genomförbarhet (1-3)
Vägledande frågor:
- To what extent does the doctoral programme have a clear organisation and management structure?
- To what extent are the contributions of the participating institutions to the doctoral programme made clear?
- How is access to staff, infrastructure and other necessary ensured?
- To what extent is the recruitment process of doctoral students to the national programme clearly described and appropriate?
- To what extent is the organisation of the international aspects of the doctoral programme made clear?
Sammanfattande betyg (1-7)
Ovanstående delkriterier vägs ihop till ett sammanfattande betyg som reflekterar beredningsgruppens samlade bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
Relevans för utlysningen (1-2)
Bedömningskriteriet Relevans för utlysningen relaterar till syftet med utlysningen. Syftet med bidraget är att stärka och utveckla tvärvetenskaplig och tvärsektoriell forskning och att utbilda en ny generation forskare i Sverige.
Relevans kriterieriet ingår inte i det sammanfattande betyget. Däremot ska det vägas in när ansökan rankas i relation till andra ansökningar.
Vägledande frågor:
- To what extent is the focus of the graduate school in line with the purpose and focus of the call?
- To what extent will the doctoral programme contribute to development of new knowledge and increase competence relevant for register-based research?
- To what extent will the graduate school strengthen and enhance the quality of research education at the participating research institutions?