Stängd utlysning
27 augusti - 30 september 2025
Forskarskolor inom gruv- och mineralområdet
Syftet med utlysningen är att bygga upp och stärka den vetenskapliga kompetensen och det långsiktiga behovet av kompetensförsörjning inom gruv-och mineralområdet genom att bidra till forskarutbildning. Satsningen grundar sig på ett regeringsuppdrag.
Område: Humaniora och samhällsvetenskap, Naturvetenskap och teknikvetenskap
Stödform: Miljö- och samverkansstöd
Bidragsform: Forskarskolor
Inriktning: Gruv- och mineralområdet
Söks av: Organisation (svenskt universitet eller högskola med examenstillstånd för utbildning på forskarnivå). Koordinator för forskarskolan vid värdorganisationen bjuds in som projektledare för ansökan
Medverkande forskare: Minst ett ytterligare lärosäte ska medverka i ansökan. En kontaktperson från varje medverkande lärosäte ska bjudas in som medverkande forskare.
Bidragstid: 4-5 år
Bidragsbelopp: Minst 1 000 000 kronor per år, max 7 000 000 kronor per år
Bidragsperioden startar: Januari 2026
Ansökningsperiod: 27 augusti 2025 (kl. 14.00) – 30 september 2025 (kl. 14.00)
Bidragsbeslutet publiceras: Senast i slutet av november 2025
Att notera:
Använd engelska i alla delar av ansökan (textfält, bilagor, cv-poster etc), med undantag för den populärvetenskapliga beskrivningen som ska skrivas på svenska. Om vi behöver göra översättningar av innehåll på svenska till engelska kommer sökande inte att kunna lämna synpunkter på dessa.
Frågor om ansökans innehåll
Specifika instruktioner för utlysningen
Förutom utlysningstexten behöver du också läsa vår Ansökningsguide.
Ansökningsförfarande
För att kunna nå utlysningen och påbörja ansökan krävs att personen har behörighet på organisationens Prisma-konto att skapa organisationsansökningar. Om denne inte är samma person som ska vara projektledare och ansvarig för att fylla i ansökans innehåll måste projektledaren bli inbjuden till ansökan efter att den påbörjats (se under rubriken ”Sökande” nedan och under fliken ”Medverkande” i ansökningsformuläret).
Krav för att ansöka
Nedanstående krav måste uppfyllas för att organisationen ska vara behörig att ansöka om bidraget. Vi utför kontroller och avslår de ansökningar som inte uppfyller kraven.
Ramar för forskarskolan
Beroende på olika behov och förutsättningar kan en forskarskola utformas på olika sätt. För att erhålla bidrag från Vetenskapsrådet måste forskarskolan dock uppfylla de generella krav som innebär att den ska
- vara knuten till ett lärosäte som har huvud- och samordningsansvar
- drivas av minst två svenska universitet/högskolor i samverkan
- ha tillgång till väl fungerande forskningsmiljö/er med internationell anknytning
- utgöra ett strukturerat sammanhållet utbildningsprogram med gemensamma kurser och seminarier av hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet som ska vara nationellt och med fördel internationellt tillgängligt
- ha en tydlig organisation och ledning, inkluderande en styrelse eller styrgrupp med överordnat ansvar för kvalitetssäkring av forskarskolans verksamhet i samverkan mellan deltagande institutioner
- omfatta minst 7 forskarstuderande vid svenska lärosäten. Dessa behöver inte vara antagna vid ansökningstillfället
- ha en plan för internationalisering av forskarutbildningen
- ha tillräckligt nationellt underlag av forskarstuderande.
Forskarskolan kan erbjuda forskarstudier på deltid.
Inriktning
En enskild forskarskola ska täcka minst en men gärna flera delar av värdekedjan för råvaror, till exempel prospektering, gruvbrytning, gruvavfallshantering, gruvutrustning och bearbetning till metallframställning och återvinning. Forskarskolan bör bidra till ökad hållbarhet inom gruv- och mineralområdet och forskarskolan kan inkludera hållbarhetsforskning. Forskarskolan ska ha direkt koppling till grundforskning inom gruv- och mineralområdet.
Sökande
Bidraget söks av ett svenskt universitet eller högskola med rätt att utbilda och examinera doktorander och som vi har godkänt som medelsförvaltare av Vetenskapsrådets bidrag. Lärosätet ska vara samordnande för den nationella forskarskolan och är också ansvarigt för aktivitetsrapportering samt vetenskaplig och ekonomisk slutrapportering av beviljade medel. Forskarskolan ska drivas av minst två universitet/högskolor i samverkan.
Ansökan ska inkludera en namngiven forskare (projektledare) som ska vara koordinator för forskarskolan med ansvar för samordning och studieuppföljning. Koordinatorn ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar och sedan under hela bidragsperioden och ytterligare dispositionstid. Anställningen ska omfatta minst 20 procent av en heltidsanställning. Koordinatorn behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället. En namngiven representant för varje medverkande lärosäte ska anges (se anvisningar under ”Forskningsprogram” nedan) och inkluderas som medverkande forskare i ansökan.
Antal ansökningar och tidigare bidrag
Generellt om överlapp mellan ansökningar och bidrag
Ansökan får inte omfatta kostnader för ändamål som redan är finansierade av Vetenskapsrådet eller någon annan finansiär. Överlapp med andra bidrag eller ansökningar kan komma att påverka det beviljade bidragsbeloppet eller vara ett skäl för oss att avslå ansökan.
Det finns inga begränsningar i antal ansökningar som ett lärosäte kan lämna in eller medverka i.
Medverkande forskare
En representant för varje lärosäte som, utöver det sökande lärosätet, medverkar i forskarskolan ska inkluderas som medverkande forskare i ansökan. De medverkande skall vara forskare med doktorsexamen eller motsvarande kompetens (ej doktorander) vars vetenskapliga kompetens kommer att vara avgörande för att genomföra forskarskolans verksamhet.
Medverkande forskare ska själva lämna nödvändiga uppgifter i ansökningssystemet och hämta in dessa till ansökan.
Det är ett krav att ansökan innehåller minst ett ytterligare medverkande lärosäte och därmed minst en medverkande forskare.
Kostnader och bidragsbelopp
Bidrag kan sökas för att finansiera kostnader för genomförande av en nationell forskarskola, till exempel samordning (inklusive lön till koordinator) och kurser. Bidrag kan sökas för lön till forskarstuderande (dock maximalt 80 procent av lönekostnaderna). Bidraget får inte användas till forskningsomkostnader eller stipendier.
Ansökan kan göras om upp till 7 000 000 kronor per år, inklusive indirekta kostnader. Det lägsta belopp som kan sökas är 1 000 000 kronor per år.
Bidragsbeloppet inkluderar ersättning för indirekta kostnader som en andel av de direkta kostnaderna enligt den modell som används av medelsförvaltaren.
Vetenskapsrådet förutsätter att medelsförvaltaren täcker eventuella kostnader utöver det erhållna bidraget.
Bidragstid
Bidrag kan sökas för 4 eller 5 år med start i januari 2026. Första utbetalning sker tidigast i december 2025.
Senast den 28 februari 2027 ska det samordnande lärosätet lämna en rapport till Vetenskapsrådet som anger hur forskarskolan har utvecklats och resultatet av antagningen av doktorander till forskarskolan. Om resultatet inte motsvarar de förutsättningar utifrån vilket bidraget har beviljats kan omprövning av bidragsbeloppen för de sista två till tre åren av bidragsperioden att ske.
Vad ska ansökan innehålla?
Vi ber sökande att orientera sig i ansökningsformuläret i Prisma parallellt med att läsa nedanstående instruktioner, som beskriver det utlysningsspecifika innehållet i ansökan. Mer information om praktiskt tillvägagångssätt finns i vår Ansökningsguide.
Internationella experter används i den vetenskapliga bedömningen av ansökningarna. För att säkerställa att bedömningen sker på ett likvärdigt och effektivt sätt ber vi därför att ansökan utformas på engelska, förutom den populärvetenskapliga beskrivningen som ska skrivas på svenska.
Nedan beskrivs vilken information som vi efterfrågar under respektive flik i ansökningsformuläret.
Beskrivande information
Abstract
Sammanfattningen av forskningsprogrammet ska innehålla en kort beskrivning av följande:
- forskarskolans inriktning
- planerad organisation
- betydelse för forskningsområdet
Texten ska ge en översiktlig bild av forskarskolans syfte och genomförande. Skriv så att även personer med annan forskningsinriktning kan ta del av informationen.
Redogörelsen ska omfatta högst 1 500 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en tredjedels A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Populärvetenskaplig beskrivning
Beskriv forskarskolans verksamhet så att även den som inte är insatt i ämnet har möjlighet att förstå. Beskriv vad som ska göras och varför. Förklara också på vilket sätt forskarskolan kommer bidra till att stärka forskningskompetens inom gruv- och mineralområdet.
Den populärvetenskapliga beskrivningen är viktig när vi informerar om den forskning som Vetenskapsrådet finansierar.
Texten ska vara på svenska och omfatta högst 2 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en halv A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Forskningsbeskrivning
Etiska överväganden
Reflektera över vilka etiska frågor som kan vara aktuella och beskriv dessa. Resonera kring hur eventuella etiska dilemman kommer att hanteras. Motivera varför verksamheten bör genomföras mot bakgrund av de etiska frågor som har identifierats. Om inga etiska frågor är aktuella ska detta motiveras.
Redogörelsen kan omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Forskningsprogram
Forskningsprogrammet ska bestå av en kortfattad men komplett beskrivning av hur forskarskolan ska utformas. Den ska omfatta högst 10 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler, referenser och eventuella bilder inkluderade. Referenser ska anges med utförlig information om källan, endast länkar räcker inte.
Forskningsprogrammet ska innehålla följande rubriker och information i nedanstående ordning:
- Inriktning (Objective). Redogör för forskarskolans tema och inriktning.
- Forskningsmiljö (Research environment). Beskriv den/de forskningsmiljö/er som stödjer forskarskolan. Beskriv miljön/miljöerna i termer av fokus och ledning, samt inriktning på pågående forskning. Beskriv särskilt hur miljön/miljöerna kan bidra till forskarskolans utveckling.
- Programbeskrivning (Programme description). Sammanfatta forskarskolans planerade utbildningsverksamhet och redogör för hur rekryteringsunderlaget ser ut.
- Organisation (Organisation). Beskriv detaljerat hur forskarskolan ska vara organiserad och administreras (kursutbud, seminarier, kursutveckling, samordning, studieuppföljning, arbetsfördelning mellan handledare, examinator och kursgivare). Redovisa också forskarskolans planerade dimensionering i fråga om antal doktorander.
- Betydelse (Significance). Redogör för forskarskolans bidrag till att bygga upp anknytningen till gruv- och mineralforskningen vid de deltagande lärosätena.
- Nationell samverkan (National coordination). Redogör för vilka svenska lärosäten som medverkar inom forskarskolans verksamhet samt ange den eller de personer (namn, titel, organisatorisk enhet) som kommer att vara ansvariga för denna medverkan vid respektive lärosäte. Redogör kortfattat för planerad fördelning av roller, uppgifter och ansvar för verksamheten på de personer som ingår (inklusive den samordnande koordinatorn), samt vilka specifika kompetenser som varje medverkande kommer att bidra med.
- Internationellt och annat nationellt samarbete (International and other national collaboration). Beskriv samarbete med svenska och internationella forskarmiljöer och/eller andra forskarskolor.
Redovisa följande under en särskild rubrik om det är relevant för ansökan:
- Utrustning (Equipment). Beskriv den basutrustning som är relevant för programmet och som forskarskolan kan disponera.
- Behov av forskningsinfrastruktur (Need for research infrastructure). Specificera forskarskolans behov av internationell och nationell forskningsinfrastruktur. Vetenskapsrådet finansierar forskningsinfrastrukturer som är öppna för alla. Behovet att använda andra infrastrukturer än dess ska motiveras (gäller även lokal forskningsinfrastruktur).
Relevans
Redogör för på vilket sätt ansökan är relevant för inriktningen gruv- och mineralområdet (se definition i utlysningstextens inledning) och hur forskarskolan främjar utvecklingen av detta område. Beskriv
- forskarskolans övergripande frågeställningar och hur dessa, genom tvärvetenskapliga angreppsätt, adresserar centrala utmaningar inom gruv- och mineralområdets värdekedja
- hur forskarskolan bidrar till utveckling av ny kunskap och ökad kompetens som är relevant för forskningsområdet gruvor och mineraler
- hur forskarskolan stärker och höjer kvaliteten på forskarutbildningen vid de deltagande forskningsmiljöerna
- hur den föreslagna forskarskolan bidrar till att öka hållbarheten inom gruv- och mineralsektorn.
Redogörelsen kan omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, med teckenstorlek 11.
Beskrivning av meriter
Beskriv hur meriterna som anges i projektledarens/koordinatorns cv och lista över publikationer och andra forskningsoutputs styrker hens kompetens som projektledare och vetenskapligt ansvarig för att genomföra den föreslagna verksamheten.
Beskrivningen kan omfatta högst 2 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en halv A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Publikationer och andra forskningsoutputs
Projektledarens/Koordinatorns publikationer och andra forskningsoutputs
Bifoga publikationslistan utformad enligt rubriker och information nedan. Listan ska omfatta högst 5 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler.
Sortera outputs under varje rubrik i omvänd kronologisk ordning, så att det senast publicerade verket hamnar överst i listan. Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med outputs efter att utlysningen har stängt.
1. Urval av forskningsoutputs (Selection of research outputs).
Lista de 10 publikationer eller andra outputs som är viktigast för att styrka projektledarens/koordinatorns kompetens som projektledare och vetenskapligt ansvarig för att genomföra den föreslagna verksamheten. För varje publikation ska redogöras för hur forskaren bidragit till denna och dess relevans för den beskrivna forskarskolan (högst 4 rader per publikation). Markera forskarens namn i fetstil i författarlistan.
2. Relevanta sakkunnigbedömda forskningsoutputs från 2017-2025 (Relevant peer-reviewed research outputs from 2017-2025).
I denna del ska även de outputs som tagits upp under punkt 1 ingå om de publicerats under den aktuella tidsperioden. Sortera dem med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan/motsvarande under rubriker (typ av output) i nedanstående ordning:
- Originalartiklar (Original articles)
- Konferensbidrag (Conference contributions), vars resultat inte finns i andra publikationer
- Samlingsverk (Edited volumes)
- Forskningsöversiktsartiklar (Research review articles)
- Böcker och bokkapitel (Books and book chapters)
- Konstnärligt arbete (Artistic work)
- Andra outputs (Other outputs), som inte ryms under någon av ovanstående rubriker. Notera att immaterialrätt anges i ansökans cv-del.
3. Relevanta icke-sakkunnigbedömda forskningsoutputs från 2017-2025 (Relevant non peer-reviewed research outputs from 2017-2025).
I denna del ska även de outputs som tagits upp under punkt 1 ingå om de publicerats under den aktuella tidsperioden. Sortera dem med forskarens namn markerat i fetstil i författarlistan/motsvarande, under respektive rubrik (typ av output) i nedanstående ordning:
- Konstnärligt arbete (Artistic work)
- Publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer (Publications including popular science books/presentations)
- Preprints (Preprints)
- Andra outputs (Other outputs), som inte ryms under någon av ovanstående rubriker. Notera att immaterialrätt anges i ansökans cv-del.
Medverkande forskares publikationer och andra forskningsoutputs
Bifoga samtliga medverkande forskares listor sammanfogade till en fil.
Listan för respektive forskare ska inkludera de 10 publikationer eller annan forskningsoutput som är mest relevanta för genomförandet av den beskrivna verksamheten och omfatta högst 1 A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd och 2,5 cm marginaler. Den aktuella forskarens namn ska vara markerat i fetstil och även angivet i sidhuvudet i respektive lista.
Outputs kan vara av nedanstående typer och ska vara publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Ordningen på författarnas namn ska vara identisk med ordningen i det publicerade verket. Det går inte att komplettera ansökan med outputs efter att utlysningen har stängt:
Sakkunnigbedömda
- originalartiklar
- konferensbidrag
- samlingsverk
- forskningsöversiktsartiklar
- böcker och bokkapitel,
- konstnärliga arbeten
- andra outputs
samt
Icke-sakkunnigbedömda forskningsoutputs.
Budget och forskningsresurser
Personal
Ange aktivitetsgrad (procent av heltid) för all personal som är verksam inom forskarskolans verksamhet, det vill säga projektledare/koordinator, de andra forskare som ansvarar för medverkan inom forskarskolan vid övriga lärosäten, forskarstuderande samt övrig personal.
Ange också eventuell sökt lön för projektledare/koordinator, forskarstuderande eller annan personal verksam inom forskarskolan, både som andel av heltidslön och som faktiska årsbelopp (inklusive sociala avgifter). Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Övriga kostnader
Beskriv övriga kostnader (lokalkostnader, driftskostnader och avskrivningskostnader). Ange årsbelopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Avskrivningskostnader för utrustning som ska användas inom verksamheten kan tas upp, förutsatt att
- utrustningen har minst tre års ekonomisk livslängd
- utrustningen har ett anskaffningsvärde över visst belopp
- behovet inte kan tillgodoses genom användande av nationell eller internationell forskningsinfrastruktur som Vetenskapsrådet stödjer och som därmed är öppen för alla.
Endast den del av avskrivningskostnaderna som motsvarar användningen av utrustningen i den sökta verksamheten får tas upp. Avskrivningskostnader för utrustning som helt finansieras av andra bidrag får inte tas upp.
Total kostnad för forskarskolan
Ansökningssystemet summerar automatiskt de angivna budgetposterna i en tabell. Det totala belopp som ansöks om ska även inkludera indirekta kostnader. Dessa lägger sökande (projektledaren) själv till i tabellen. Här lägger sökande (projektledaren/koordinatorn) även till eventuella andra kostnader som forskarskolan medför (och som finansiering inte söks för i denna ansökan).
Motivering av sökt budget
Motivera kort varje sökt kostnad i den budget som angivits. Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag. Det motsvarar cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, med enkelt radavstånd.
Annan finansiering
Ange eventuell annan finansiering av forskarskolan utöver det som söks i denna ansökan. Ange belopp i kronor, avrundat till närmaste tusental.
Medelsförvaltare
Ange hemvist för forskarskolan.
Medverkande
Här kan den som bjudits in som projektledare/koordinator i sin tur bjuda in medverkande forskare och medverkande administratörer till ansökan.
Cv
Under denna flik hämtar projektledaren/koordinatorn in relevanta cv-uppgifter från sitt personliga konto i Prisma. Uppgifterna/meriterna ska styrka projektledarens/koordinatorns kompetens som projektledare och vetenskapligt ansvarig för att genomföra den föreslagna verksamheten. Medverkande forskare hämtar själva in sina cv-uppgifter till ansökan.
Följande uppgifter ska, där sådana finns, alltid ingå i respektive cv enligt de begränsningar i antal som anges:
Utbildning
Forskarutbildning, utbildning på grund- och avancerad nivå, samt specialistexamen.
Arbetsliv
- Nuvarande anställning (inklusive uppgift om anställningsform)
- Längre relevanta anställningar
- Postdoktorsvistelser (anges även som anställning om detta varit aktuellt),
- Forskarutbyten som är relevanta för den beskrivna forskningen
- Eventuella längre uppehåll i forskningen som påverkat forskarens möjlighet att meritera sig som forskare.
Meriter och utmärkelser
- Docentur
- Handledda personer (postdoktorer och doktorander; ange hur många personer det rör sig om i varje kategori och namnge de mest relevanta, högst 10 st.)
- Relevanta bidrag som forskaren erhållit i konkurrens (ange högst 10)
- Forskarens mest relevanta priser och utmärkelser (ange högst 10)
- Eventuella andra meriter som är relevanta för ansökan, så som inbjudna föredrag, ledaruppdrag, förtroendeuppdrag, medlemskap i vetenskapliga organisationer och liknande.
Immaterialrätt
Exempelvis patent och egenutvecklade allmänt tillgängliga dataprogram, ange de upp till 10 mest relevanta.
Så bedöms din ansökan
Vetenskaplig kvalitet är det grundläggande kriteriet för hur Vetenskapsrådet fördelar bidrag till forskning. Din ansökan bedöms i konkurrens med övriga ansökningar utifrån nedanstående bedömningskriterier.
Bedömningsprocess
Din ansökan inom Forskarskolor inom gruv- och mineralområdet bedöms av en beredningsgrupp där ledamöterna är svenska och internationella forskare.
Minst tre ledamöter granskar och betygsätter din ansökan individuellt. Om det finns behov av ytterligare kompetens kan din ansökan också komma att bedömas av en extra, extern, granskare. Hela beredningsgruppen exklusive eventuella externa granskare träffas sedan på ett beredningsgruppsmöte för att diskutera och prioritera ansökningarna och slutligen lämna ett förslag till beslut.
Efter bidragsbeslut får din ansökan ett individuellt yttrande som innehåller betyg samt en sammanfattning av beredningsgruppens diskussion och bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
Bedömningskriterier och vägledande frågor
Bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten på din ansökan görs med hjälp av Vetenskapsrådets fyra baskriterier (Projektets vetenskapliga kvalitet, Nytänkande och originalitet, Sökandes kompetens, Genomförbarhet). Syftet med flera baskriterier är att uppnå en allsidig bedömning. Kriterierna bedöms på en sjugradig betygsskala, med undantag för genomförbarhet som bedöms på en tregradig betygsskala.
Utöver baskriterierna bedöms din ansökan även med hjälp av tre tilläggskriterier: Forskningsmiljön och Internationalisering på en 7-gradig betygsskala och Relevansen för utlysningen på en 3-gradig skala.
För varje kriterium finns vägledande frågor som stöd till ledamöternas bedömning av din ansökan. Dessa kan även fungera som vägledning för dig när du skriver din ansökan.
Projektets vetenskapliga kvalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- I vilken grad bidrar forskarskolans mål, innehåll och organisation till vetenskapligt mervärde för forskarutbildningen inom det aktuella området?
- I vilken grad understödjer utbildningsutbudet, med gemensamma kurser, seminarier och handledning, hög vetenskaplig teoretisk och metodologisk kvalitet i forskarutbildningen?
- I vilken grad bidrar forskarskolan till att utveckla doktorandernas grundläggande vetenskapliga kompetens?
- I vilken grad säkrar forskarutbildningens organisation och utbildningsutbudets struktur en hög pedagogisk kvalitet i undervisning och handledning?
Nytänkande och originalitet (1-7)
Vägledande frågor:
- På vilket sätt bidrar forskarskolans organisation och struktur till nytänkande i förhållande till det angivna forskningsområdet och syftet med denna utlysning?
- På vilket sätt bidrar forskarskolan till nya former av samarbete och deltagande?
- Vilka aspekter av forskarskolans mål, innehåll och organisation bidrar till att stärka originalitet och utveckla nytänkande i doktorandernas vetenskapliga arbete?
Sökandes kompetens (1-7)
Vägledande frågor:
- Har projektledare och medverkande forskare tidigare erfarenhet av att leda och bedriva forskarutbildning?
- Är såväl sökande som medverkande forskare välmeriterade inom sina respektive områden?
- Hur bidrar den sammanlagda kompetensen till hög kvalitet i forskarutbildningen?
Genomförbarhet (1-3)
Vägledande frågor:
- På vilket sätt säkrar forskarskolans organisation och ledning kvalitet i genomförandet?
- Hur bidrar de deltagande institutionerna var och en till forskarskolan?
- På vilket sätt har sökande visat att det finns tillräckligt nationellt underlag av potentiella forskarstuderande?
- Hur garanteras tillgång till personal, infrastruktur och andra nödvändiga resurser?
- Är forskarskolans budget realistisk i förhållande till dess mål, innehåll och organisation?
Forskningsmiljön (1–7)
Vägledande frågor:
- Bygger forskarskolans inriktning på relevant och aktuell forskning av hög kvalitet?
- Hur kompletterar forskningen samt forskarna vid de deltagande lärosätena varandra då det gäller relevant och aktuell forskning av hög kvalitet?
- Återspeglar planen och budgeten att forskarskolan är ett samarbete mellan de deltagande lärosätena?
- Kan forskarskolan främja internationell nätverksbyggande för sina deltagande doktorander?
Internationalisering (1–7)
Vägledande frågor:
- Hur bidrar de ingående lärosätenas internationella samarbeten till att förankra forskarutbildningen i välrenommerad internationell forskning inom det aktuella området?
- Hur kan forskarskolan bidra till internationellt nätverksbyggande för doktoranderna?
Relevansen för utlysningen (1–3)
Vägledande frågor:
- Har forskarskolan inriktning i enlighet med utlysningen?
- På vilken sätt adresserar den föreslagna forskarskolan viktiga tvärvetenskapliga utmaningar inom värdekedjan för gruv- och mineralområdet?
- Kan forskarskolan bidra till utveckling av ny kunskap och ökad kompetens som är relevant för forskning inom gruv- och mineralområdet?
- Kan forskarskolan stärka och höja kvaliteten på forskarutbildningen vid de medverkande forskningsmiljöerna?
- Kan forskarskolan bidra till ökad hållbarhet inom gruv- och mineralområdet?
Sammanfattande betyg (1-7)
Ovanstående delkriterier vägs ihop till ett sammanfattande betyg som reflekterar beredningsgruppens samlade bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet. Som vägledning gäller att projektets vetenskapliga kvalitet och sökandes kompetens är de två viktigaste kriterierna medan nytänkande och originalitet ska ges lägre vikt. Inom den här utlysningen är även relevans för utlysningen ett viktigt kriterium vid bedömning. Genomförbarheten vägs in i det sammanvägda betyget för ansökan om det avviker från betyget ”Genomförbart”.
