Stängd utlysning
06 mars - 09 april 2019
Forskarskolor för lärarutbildare
Syftet med bidraget är att anordna utbildning på forskarnivå som ska bidra till att stärka forskningsanknytningen i lärarutbildningen med dess olika inriktningar och att utöka utbildningskapaciteten med bibehållen kvalitet. Satsningen grundar sig på ett regeringsuppdrag. Vetenskapsrådet premierar forskning av högsta vetenskapliga kvalitet i nationell konkurrens.
Stödform
Miljö- och samverkansstöd
Område
Utbildningsvetenskap
Inriktning
För lärarutbildare
Söks av
Organisation (svenskt universitet eller högskola). En koordinator för forskarskolan vid värdorganisationen bjuds in som projektledare för ansökan av den som är ansvarig för organisationens ansökningar.
Medverkande forskare
Minst ett ytterligare lärosäte ska medverka i ansökan. En kontaktperson från varje medverkande lärosäte ska bjudas in som medverkande forskare.
Bidragstid
4-5 år.
Bidragsbelopp
Max 10 miljoner kronor per år i 4 år, eller max 8 miljoner kronor per år i 5 år.
Budgetram för utlysningen
70 miljoner kronor per år i 5 år.
Utlysningen stänger
9 april 2019 (kl. 14.00).
Bidragsbeslutet publiceras
Senast i slutet av november 2019.
Bidragsperioden startar
Januari 2020.
Att notera:
- Läs och följ instruktioner: Förutom denna specifika utlysningstext behöver du också ta del av vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
- Ange aldrig någons personnummer i ansökan.
- Läs mer om bidrag som beviljats tidigare år. Öppnas i nytt fönster.
Telefonnumret är bemannat helgfria vardagar kl. 9.00-15.00 under utlysningens öppettid.
Utlysningar inom utbildningsvetenskap
Hela utlysningstexten
Nedanstående villkor måste vara uppfyllda för att organisationen ska vara behörig att ansöka om bidraget. Vi utför kontroller som gör att obehöriga ansökningar avvisas från fortsatt hantering.
Ramar för forskarskolan
Vetenskapsrådet inbjuder svenska universitet och högskolor att söka medel för nationella forskarskolor inom utbildningsvetenskap, med inriktning på forskarutbildning för lärarutbildare.
Beroende på olika behov och förutsättningar kan en forskarskola utformas på olika sätt. För att erhålla bidrag från Vetenskapsrådet måste forskarskolan uppfylla följande generella krav.
Forskarskolan ska
- vara knuten till ett lärosäte som har huvud- och samordningsansvar
- drivas av minst två svenska universitet/högskolor i samverkan
- vara knuten till lärarutbildning hos medverkande universitet/högskolor
- ha närhet till väl fungerande forskningsmiljö/er med internationell anknytning
- ha ett strukturerat utbildningsutbud med gemensamma kurser och seminarier av hög vetenskaplig och pedagogisk kvalitet som ska vara nationellt och med fördel internationellt tillgängligt
- ha en tydlig organisation och ledning, inkluderande en styrelse eller styrgrupp med överordnat ansvar för kvalitetssäkring av forskarskolans verksamhet i samverkan mellan deltagande institutioner
- ska omfatta minst 9 forskarstuderande som ska vara anställda inom lärarutbildning vid ett svenskt lärosäte under utbildningstiden. De behöver inte vara anställda av medelsförvaltaren vid ansökningstillfället.
- ha tillräckligt nationellt underlag av forskarstuderande
- ha en plan för internationalisering av forskarutbildningen.
Forskarskolan kan
- bedrivas på 80 procent av heltid om doktoranderna på resterande 20 procents tid undervisar i lärarutbildningen
- omfatta forskarstuderande med annan finansiering.
Inriktning
Bidrag kan sökas för forskarskolor med inriktning mot ämne eller tema relevant för lärarutbildningens olika inriktningar och lärares yrkesutövning.
Sökande
Bidraget söks av ett svenskt universitet eller högskola som är godkänd som medelsförvaltare Öppnas i nytt fönster. av Vetenskapsrådets bidrag. Ansökan initieras i Prisma av organisationskontoansvarig eller ansvarig för organisationens ansökningar. Lärosätet ska vara samordnande för den nationella forskarskolan och är också ansvarigt för aktivitetsrapportering samt vetenskaplig och ekonomisk slutrapportering av beviljade medel. Forskarskolan ska drivas av minst två universitet/högskolor i samverkan.
Ansökan ska inkludera en namngiven forskare som ska vara koordinator (projektledare) för forskarskolan med ansvar för samordning och studieuppföljning. Koordinatorn ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar och sedan under hela bidragsperioden och ytterligare dispositionstid, såvida inte Vetenskapsrådet medger undantag. Anställningen ska omfatta minst 20 procent av en heltidsanställning. Koordinatorn behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället. En namngiven representant/kontaktperson för vart och ett av de medverkande lärosätena ska anges (se anvisningar under ”Forskningsprogram” nedan) och inkluderas som medverkande forskare i ansökan.
Antal ansökningar och tidigare bidrag
Det finns inga begränsningar i antal ansökningar som ett lärosäte kan lämna in eller medverka i.
Medverkande forskare
En representant för vart och ett av de lärosäten som medverkar i forskarskolan ska inkluderas som medverkande forskare i ansökan. De medverkande skall vara forskare med doktorsexamen eller motsvarande kompetens vars vetenskapliga kompetens kommer vara avgörande i genomförandet av forskarskolans verksamhet.
Medverkande forskare ska själva lämna nödvändiga uppgifter i ansökningssystemet och hämta in dessa till ansökan.
Kostnader och bidragsbelopp
Bidrag kan sökas för att finansiera kostnader för genomförande av en nationell forskarskola. Bidrag kan sökas för lön till forskarstuderande. Bidraget får inte användas till stipendier.
Ansökan kan göras om upp till 10 miljoner kronor per år, inklusive indirekta kostnader, under 4 år eller max 8 miljoner per år under 5 år.
Bidragstid
Bidragstiden är 4 eller 5 år med start januari 2020. Första utbetalning sker tidigast i januari 2020.
Senast den 18 november 2020 ska det samordnande lärosätet lämna en rapport till Vetenskapsrådet som anger hur forskarskolan har utvecklats och resultatet av antagningen av doktorander till forskarskolan. Om resultatet inte motsvarar de förutsättningar utifrån vilket bidraget har beviljats kan omprövning av bidragsbeloppen för de tre sista åren av bidragsperioden komma att ske.
Vi ber sökande att orientera sig i ansökningsformuläret i Prisma parallellt med att läsa nedanstående instruktioner, som beskriver det utlysningsspecifika innehållet i ansökan. Mer information om hur du praktiskt går tillväga finns i vår Ansökningsguide Öppnas i nytt fönster..
Språk
Ansökan kan gärna utformas på engelska, men får även utformas på svenska.
Ansökans delar
Ansökningsformuläret innehåller följande flikar:
- Beskrivande information
- Forskningsbeskrivning
- Budget och forskningsresurser
- Publikationer
- Medelsförvaltare
- Medverkande
- Cv
Nedan följer beskrivningar av den utlysningsspecifika information som efterfrågas under respektive flik.
Beskrivande information
Abstract
Sammanfattningen av forskningsprogrammet ska innehålla en kort beskrivning av följande:
- forskarskolans inriktning
- planerad organisation
- betydelse för forskningsområdet.
Texten ska ge en översiktlig orientering om forskarskolans syfte och genomförande. Skriv så att även personer med annan forskningsinriktning kan ta del av informationen.
Redogörelsen får omfatta högst 1 500 tecken inklusive mellanslag (motsvarande cirka en tredjedels A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd).
Populärvetenskaplig beskrivning
Beskriv forskarskolans verksamhet så att även den som inte är insatt i ämnet har möjlighet att förstå. Beskriv vad som ska göras och varför, samt förklara på vilket sätt forskarskolan kommer att stärka forskningsanknytningen i lärarutbildningen.
Den populärvetenskapliga beskrivningen är ett viktigt verktyg när vi informerar om den forskning som Vetenskapsrådet finansierar. Om vi beviljar ansökan, förbehåller vi oss rätten att använda beskrivningen för informationsändamål.
Observera! Den populärvetenskapliga beskrivningen måste skrivas på svenska, till skillnad från resten av ansökan.
Redogörelsen får omfatta högst 4 500 tecken inklusive mellanslag (motsvarande cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd).
Forskningsbeskrivning
Etiska överväganden
Beskriv vilka etiska frågor som är aktuella i forskarskolan. Redovisa även planeringen för att hantera etiska dilemman som kan dyka upp. Motivera varför forskningen bör genomföras mot bakgrund av de identifierade etiska frågorna. Hur står sig frågeställningar och förväntade resultat i förhållande till etiska frågor? Ange även om hantering av persondata, djur- eller humanförsök ingår i forskningen. Om inga etiska frågor är aktuella ska detta motiveras.
Forskningsprogram
Forskningsprogrammet ska bestå av en kortfattad men komplett beskrivning av hur forskarskolan ska utformas, på högst 10 sidnumrerade A4-sidor i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd, referenser och eventuella bilder inkluderade.
Forskningsprogrammet ska innehålla följande rubriker och information som du anger i nedanstående ordning:
- Inriktning (Objective). Redogör för forskarskolans tema och inriktning.
- Forskningsmiljö (Research environment). Beskriv den/de forskningsmiljö/er som stödjer forskarskolan. Beskriv miljön/-erna i termer av fokus och ledning, samt inriktning på pågående forskning. Beskriv särskilt hur miljön/-erna kan bidra till forskarskolans utveckling.
- Programbeskrivning (Programme description). Gör en sammanfattning av forskarskolans modell för den planerade utbildningsverksamheten och en redogörelse för hur rekryteringsunderlaget ser ut.
- Organisation (Organisation). Beskriv detaljerat hur forskarskolan ska vara organiserad och administreras (kursutbud, seminarier, kursutveckling, samordning, studieuppföljning, arbetsfördelning mellan handledare, examinator och kursgivare). Redovisa också forskarskolans planerade dimensionering i fråga om antal doktorander.
- Betydelse (Significance). Redogör för den nationella forskarskolans bidrag till att bygga upp forskningsanknytningen av lärarutbildningen vid de deltagande lärosätena. Redogör också för hur forskarskolan ingår i generell kompetensutveckling på medverkande lärosäten.
- Nationell samverkan (National coordination). Redogör för vilka svenska lärosäten som medverkar inom forskarskolans verksamhet samt ange den eller de personer (namn, titel, organisatorisk enhet) som kommer att vara ansvariga för denna medverkan vid respektive lärosäte. Redogör kortfattat för planerad fördelning av roller, uppgifter och ansvar för verksamheten på de personer som ingår (inklusive den samordnande koordinatorn), samt vilka specifika kompetenser som varje medverkande kommer att bidra med.
- Internationellt och annat nationellt samarbete (International and other national collaboration). Beskriv samarbete med svenska och utländska forskarmiljöer och/eller andra forskarskolor.
Redovisa följande under en särskild rubrik om det är relevant för ansökan:
- Utrustning (Equipment). Beskriv den basutrustning relevant för programmet som forskarskolan kan disponera.
- Behov av infrastruktur (Need for infrastructure). Specificera forskarskolans behov av internationell och nationell infrastruktur. Specificera även behovet av lokal infrastruktur om avskrivningskostnader för denna ingår i ansökan. Läs mer om forskningsinfrastrukturer som Vetenskapsrådet stödjer. Öppnas i nytt fönster.
Budget och forskningsresurser
Personal
Ange aktivitetsgrad (procent av heltid) för all personal som är verksam inom forskarskolans verksamhet, det vill säga projektledare/koordinator, de andra forskare som ansvarar för medverkan inom forskarskolan vid övriga lärosäten, forskarstuderande samt övrig personal.
Ange också eventuell sökt lön för projektledare/koordinator, forskarstuderande eller annan personal verksam inom forskarskolan, både som andel av heltidslön och som faktiska årsbelopp (inklusive sociala avgifter). Ange hela belopp i kronor.
Övriga kostnader
Beskriv övriga kostnader (lokalkostnader, driftskostnader och avskrivningskostnader). Ange hela belopp per år.
Total kostnad för forskarskolan
Ansökningssystemet summerar automatiskt de angivna budgetposterna i en tabell. Det totala belopp som ansöks om ska även inkludera indirekta kostnader. Dessa lägger sökande själv till i tabellen enligt den beräkning som gäller för lärosätet. Här lägger sökande även till eventuella ytterligare kostnader forskarskolan omfattar (och för vilka finansiering inte söks i denna ansökan).
Motivering av sökt budget
Motivera kort varje sökt kostnad i den budget som angivits. Redogörelsen får omfatta högst 4 000 tecken inklusive mellanslag (motsvarande cirka en A4-sida i Arial, teckenstorlek 11, enkelt radavstånd).
Annan finansiering
Ange eventuell annan finansiering (sökt eller redan beviljad) av forskarskolan utöver det som söks i denna ansökan. Ange hela belopp i kronor.
Publikationer
Bifoga publikationslista för koordinatorn för forskarskolan och för medverkande forskare vid övriga lärosäten.
Respektive lista ska inkludera publikationer från de senaste 8 åren med den aktuella forskarens namn i fetstil och där de 5 publikationer som är viktigast för forskarskolan markerats med asterisk (*). Forskarens namn ska även anges i sidhuvudet i respektive lista. Sortera publikationerna i respektive lista under respektive relevant rubrik (publikationstyp) i nedanstående ordning:
- Sakkunniggranskade originalartiklar (Peer-reviewed original articles)
- Sakkunniggranskade konferensbidrag (Peer-reviewed conference contributions), vars resultat inte finns i andra publikationer.
- Sakkunniggranskade samlingsvolymer (Peer-reviewed edited volumes)
- Forskningsöversiktsartiklar (Research review articles)
- Sakkunniggranskade böcker och bokkapitel (Peer-reviewed books and book chapters)
- Andra publikationer inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer (Other publications including popular science books/presentations)
Observera! Sortera publikationerna under varje rubrik i omvänd kronologisk ordning, så att det senaste publicerade arbetet hamnar först i listan. Inkludera endast artiklar eller motsvarande som är publicerade eller accepterade för publicering vid ansökningstillfället. Författarordningen som anges i publikationslistan ska vara identisk med det publicerade verket. Ansökan kan inte kompletteras med publikationer efter att utlysningen har stängt.
Medelsförvaltare
Ange hemvist för forskarskolan.
Medverkande
Här bjuder den som initierar ansökan hos medelsförvaltaren in projektledare/koordinator till ansökan. Här bjuder denne i sin tur in de medverkande forskarna och eventuella medverkande administratörer till ansökan.
Cv
Under denna flik hämtar projektledaren/koordinatorn in relevanta cv-uppgifter från dennes personliga konto i Prisma. Medverkande forskare hämtar själva in sina cv-uppgifter till ansökan.
Följande uppgifter ska, där sådana finns, alltid ingå i respektive cv enligt de begränsningar i antal som anges:
- Utbildning: Forskarutbildning, utbildning på grund- och avancerad nivå, samt specialistexamen.
- Arbetsliv: Nuvarande anställning (inklusive uppgift om det är tillsvidareanställning eller ej) och längre relevanta anställningar forskaren innehaft, postdoktorsvistelser (anges även som anställning om detta varit aktuellt), forskarutbyten relevanta för den beskrivna forskningen samt eventuella längre uppehåll i forskningen som påverkat forskarens möjlighet att meritera sig som forskare.
- Meriter och utmärkelser: Docentur, handledda personer (postdoktorer och doktorander; ange det totala antalet för respektive kategori samt ange de upp till 10 mest relevanta), forskarens upp till 10 mest relevanta bidrag erhållna i konkurrens, forskarens upp till 10 mest relevanta priser och utmärkelser, samt upp till 20 eventuella övriga meriter som är relevanta för ansökan.
- Immaterialrätt: Exempelvis patent och egenutvecklade allmänt tillgängliga dataprogram, ange de upp till 10 mest relevanta.
Vetenskaplig kvalitet är det grundläggande kriteriet för hur Vetenskapsrådet fördelar bidrag till forskning. Din ansökan bedöms i konkurrens med övriga ansökningar utifrån nedanstående bedömningskriterier.
Bedömningsprocess
Din ansökan bedöms av en ämnesspecialiserad beredningsgrupp där ledamöterna är nordiska forskare.
Minst tre ledamöter granskar och betygsätter din ansökan individuellt. Hela beredningsgruppen träffas sedan på ett beredningsgruppsmöte för att diskutera och prioritera ansökningarna och slutligen lämna ett förslag till beslut till Utbildningsvetenskapliga kommittén. Kommittén beslutar om vilka ansökningar som beviljas medel. Alla ansökningar får ett yttrande som återspeglar beredningsgruppens diskussion och samlade bedömning av ansökans vetenskapliga kvalitet.
Beredninggrupp Öppnas i nytt fönster.
Bedömningskriterier och vägledande frågor
Bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten på din ansökan görs med hjälp av fyra baskriterier (Projektets vetenskapliga kvalitet, Nytänkande och originalitet, Sökandes kompetens, Genomförbarhet). Syftet med flera baskriterier är att uppnå en allsidig bedömning. Utöver baskriterierna bedöms din ansökan även med hjälp av tre tilläggskriterier (Forskningsmiljön, Internationalisering och Relevans för utlysningen).
För varje kriterium finns vägledande frågor som stöd till ledamöternas bedömning av din ansökan. Dessa kan även fungera som vägledning för dig när du skriver din ansökan.
Projektets vetenskapliga kvalitet (1–7)
Vägledande frågor:
- Hur bidrar forskarskolans mål, innehåll och organisation till vetenskapligt mervärde för forskarutbildningen inom det aktuella området?
- Hur understödjer utbildningsutbudet, med gemensamma kurser, seminarier och handledning, hög vetenskaplig teoretisk och metodologisk kvalitet i forskarutbildningen?
- Hur bidrar forskarskolan till att utveckla doktorandernas grundläggande vetenskapliga kompetens?
- Säkrar modellen för forskarutbildningen och strukturen på utbildningsutbudet hög pedagogisk kvalitet i undervisning och handledning?
Nytänkande och originalitet (1–7)
Vägledande frågor:
- På vilket sätt bidrar modellen för forskarskolan till nytänkande avseende forskarutbildning för lärarutbildningen?
- Vilka aspekter av forskarskolans mål, innehåll och organisation bidrar till att stärka originalitet och utveckla nytänkande i doktorandernas vetenskapliga arbete?
Sökandes kompetens (1-7)
Vägledande frågor:
- Vilken erfarenhet har projektledare och medverkande forskare av att leda och bedriva forskarutbildning?
- Är såväl sökande som medverkande forskare välmeriterade inom sina respektive områden?
- Hur bidrar den sammanlagda kompetensen till hög kvalitet i forskarutbildningen?
Genomförbarhet (1–3)
Vägledande frågor:
- På vilket sätt säkrar forskarskolans organisation och ledning kvalitet i genomförandet?
- Hur bidrar de deltagande institutionerna var och en till forskarskolan?
- Hur säkras handledarkompetensen?
- Har sökande visat att det finns tillräckligt nationellt underlag av forskarstuderande?
- Hur garanteras tillgång till personal, infrastruktur och andra nödvändiga resurser?
- Är forskarskolans budget realistisk i förhållande till dess mål, innehåll och organisation?
Forskningsmiljön (1–7)
- Bygger forskarskolans inriktning på relevant och aktuell forskning av hög kvalitet?
- Hur kompletterar forskningen vid de deltagande lärosätena varandra då det gäller relevant och aktuell forskning av hög kvalitet?
- Hur säkras att doktoranderna kan ingå i lämpliga forskningsmiljöer vid de deltagande lärosätena?
Internationalisering (1–7)
- Hur bidrar de ingående lärosätenas internationella samarbeten till att förankra forskarutbildningen i välrenommerad internationell forskning inom det aktuella området?
- Hur kan forskarskolan bidra till internationellt nätverksbyggande för doktoranderna?
Relevans för utlysningen (1-3)
- Har forskarskolan inriktning i enlighet med utlysningen?
- Kan forskarskolan bidra till utveckling av ny kunskap relevant för lärarutbildning och professionens behov?
- Hur bidrar forskarskolan till att bygga upp forskningsanknytningen av lärarutbildningen vid de deltagande lärosätena?
Sammanfattande betyg (1–7)
Delbetygen ska sammanvägas till ett sammanfattande betyg enligt nedanstående principer:
- Det är en förutsättning för bidrag att förslaget är genomförbart, förlagt i välfungerande forskningsmiljöer med hög kvalitet samt att sökande har för ändamålet solid och relevant kompetens.
- Bedömningen av ansökans vetenskapliga kvalitet är avgörande för den sammanvägda bedömningen.
- Nytänkande och originalitet ska vägas in, men högt betyg i denna aspekt kan inte uppväga brister i vetenskaplig kvalitet.
- Relevans och internationalisering ska väga tungt, men höga betyg i dessa aspekter kan inte uppväga brister i vetenskaplig kvalitet.